Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

4x4-invasie is een onverantwoorde modegril

4x4-invasie is een onverantwoorde modegril

Brussel-- De actiegroep 4x4info voert vandaag actie aan het autosalon. De actievoerders betreuren de promotie die voor 4x4’s gevoerd wordt op het salon. Autoconstructeurs tonen hiermee dat ze niet bereid zijn om vrijwillig hun verantwoordelijkheid op te nemen om het wagenpark milieu- en mensvriendelijker te maken.

Flyer-SUV-forever.jpg

Actievoerders dragen milieuvriendelijker wagenpark ten grave op het autosalon

De actievoerders organiseren aan de ingang van het autosalon een rouwplechtigheid[i]. Ze vestigen de aandacht op het feit dat het stijgende aandeel 4x4’s en SUV’s op onze wegen de doodsteek is voor de inspanningen voor een betere luchtkwaliteit en het terugdringen van de CO2-uitstoot van het wagenpark. “We rouwen vandaag om de schade die deze auto’s dagelijks aanrichten, aan het milieu en de gezondheid van ons allemaal. Als je een SUV koopt zal iedereen daarvoor betalen.”

De organisatoren van het autosalon zien er van hun kant geen graten in om de explosie van het aantal 4x4’s op onze wegen te verheerlijken, door een tentoonstelling te wijden aan het feit dat er in 1946 inderdaad ook al enkele 4x4 voertuigen rondreden. “Met de tentoonstelling “SUV forever” illustreren autoconstructeurs dat ze meer aan het verleden gehecht zijn dan aan onze toekomst. Een SUV van 60 jaar geleden verbruikte ongeveer evenveel als de daarvan afgeleide SUV vandaag[ii]. Dus ondanks beschikbare alternatieven en de dringende klimaatproblematiek kiest de autoindustrie vandaag nog steeds voor het maken en promoten van zeer vervuilende auto’s”, zegt Jeroen Verhoeven van de actiegroep 4x4info.

De populariteit van 4x4’s staat symbool voor de trend naar als maar grotere, zwaardere auto’s met een hoger vermogen, wat haaks staat op de nood aan veel zuinigere auto’s.
“De autoindustrie legt hiervoor de verantwoordelijkheid bij de vraag van de consument, maar langs de andere kant investeert ze vooral in reclame voor SUV’s in plaats van voor milieuvriendelijkere voertuigen. Dat is alsof je op de markt enkel luid zou roepen dat je snoep geweldig lekker is, en dan verwachten dat je fruit zal verkopen”, aldus Verhoeven.

Dat de meeste constructeurs zwaar uit de bocht gaan wat betreft hun vrijwillige overeenkomst om het gemiddelde verbruik van het wagenpark naar beneden te halen[iii], is ook de Europese Commissie niet ontgaan. Het voor de hand liggende antwoord is het opleggen van bindende normen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens, een beslissing die de Europese Commissie in het komende jaar zou moeten nemen. De autoconstructeurs reageren hierop als een duivel in een wijwatervat, en proberen bindende normen met alle mogelijke middelen te vermijden, door bijvoorbeeld de aandacht af te leiden naar zuinig rijgedrag van autobestuurders en biobrandstoffen.

Noten voor de redactie
________________________________________
[i] Voor de gebruikte beelden tijdens de actie zie http://www.webage.be/4x4info/Flyer-SUV-forever.jpg
en na de actie zijn hoge resolutie foto’s vrij beschikbaar op http://4x4info.be/
[ii] Een voorbeeld hiervan is de wagen die gebruikt wordt in de advertentie voor de tentoonstelling “SUV forever”, de Jeep Willys Wagon van 1946 die om en bij de 15 l per 100 km verbruikte. Ter vergelijking, de Jeep Commander, het meest recente Jeep model dat algemeen wordt aangeduid als de opvolger van het model uit 1946, verbruikt nog altijd meer dan 15 l per 100 km .
[iii] De Europese autoconstructeurs sloten in 1998-1999 een vrijwillige overeenkomst af met de Europese Commissie. Daarin beloofden de autobouwers om tegen 2008 de gemiddelde uitstoot van hun wagens te laten dalen tot 140g CO2 per kilometer. Dat ze deze beloften niet zullen nakomen gaven ze zelf al aan, en bleek onlangs ook uit een ranking opgesteld door Transport & Environment, beschikbaar via de website van Bond Beter Leefmilieu (http://www.bondbeterleefmilieu.be/dl.php/197/1/.pdf).