Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Fotoreportage] Begrafenisplechtigheid aan Autosalon

[Fotoreportage] Begrafenisplechtigheid aan Autosalon

BRUSSEL -- Zaterdagvoormiddag hield de actiegroep 4x4info een speciale herdenkingsplechtigheid aan de Heizel in Brussel. In een rouwstoet trokken een vijftigtal personen voorbij de deuren van het 85ste Salon van lichte bedrijfs-, vrijetijdsvoertuigen en moto’s, ter nagedachtenis van de mens-en milieuvriendelijke wagen.

4x4 (1).JPG

De speciale ‘SUV Forever’ stand op het Salon, die de organisatoren van het jaarlijkse evenement met trots de ‘kers op de taart’ noemen, is een doorn in het oog van de actievoerders. De extra publiciteit die de auto-industrie besteedt aan de ‘Sports Utility Vehicle’ is voor hen als de promotie van de “slechte jongens uit de klas”. SUV’s, jeeps of crossovers,… het zijn allemaal modellen van terreinwagens die volgens de actiegroep door hun milieuonvriendelijkheid, in een periode waarin men geconfronteerd met de noodzaak om CO2 terug te dringen, een misplaatste modetrend is. “4x4 en SUV’s staan symbool voor een trend die we willen aankaarten van steeds grotere en zwaardere auto’s die dus ook meer verbruiken”, aldus Joeri Thijs van de actiegroep. “Er zijn alternatieven op de markt, er zijn milieuvriendelijkere auto’s die minder benzine verbruiken en dus minder CO2 uitstoten. De oplossing is er dus al, maar wordt niet genoeg gepromoot en er wordt steeds naar de consument gewezen ”

Ook de veiligheid op de weg van deze terreinwagens vormt een punt van de kritiek. De terreinwagens vormen een groter gevaar voor voetgangers en andere weggebruikers door zijn grotere dode hoek, zijn hoogte en zijn grotere gewicht, stelt 4x4info. “Comme les 4x4 sont plus haut et donc on voit moins bien les piétons. Eux ils ont un sentiment de sécurité mais c’est un véhicule très dangereux pour les piétons, parce que dans un accident on ne reçoit le véhicule pas dans le jambes mais directement au poitrine.”, zo legt een actievoerder in bijpassend begrafenisgewaad en zwarte hoed uit. [Doordat de 4x4 hoger zijn, ziet men de voetgangers veel moeilijker. Men heeft er een veiliger gevoel in, maar voor de voetgangers is het zeer gevaarlijk, want bij een ongeval krijg je het voertuig onmiddellijk ter hoogte van de borst in plaats van in de benen.] De actiegroep benadrukt dat voor bepaalde beroepen en zeer weinig regio’s in België deze wagens nog noodzakelijk kunnen zijn, maar komt in opstand tegen de plaats die ze steeds meer innemen in de steden. “Een oplossing hiervoor”, zo wordt geopperd door een Brusselaar, “is bijvoorbeeld een extra taks op deze auto’s bij het binnenkomen in het Gewest. Want wij hebben ten slotte hierdoor méér file en CO2 uitstoot dank zij hen én zij parkeren zich op de trottoirs.”

De stelling van Febiac, de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie, is hierin duidelijk. Volgens de organisatie gaat het om een diabolisering en penalisering van deze voertuigen en hun bestuurders, die op veroudert cijfermateriaal steunt. Zij verdedigen de 4x4 op hun website tegen alle kritiek, die ze van “populaire bezigheid” beschuldigt. Men vergelijkt appelen met citroenen, volgens de federatie, als men deze wagens niet vergelijkt met de categorie waar ze eigenlijk het dichts bij aanleunt -dankzij de modetrends en technische vorderingen- namelijk de monovolumes (bijvoorbeeld Renault Espace of Citroën C8). Het benzineverbruik met deze wagens is quasi hetzelfde, zo luidt. De onveiligheid van de terreinwagens in de stad wordt ook weggewuifd: daar de bestuurder hoger zit heeft hij een beter overzicht over de weg, merkt hij sneller voetgangers of fietsers op en kan dus ook sneller reageren. Bovendien zou de wagen hierdoor juist sneller en beter opgemerkt worden door de andere weggebruikers.

Het veiligheidsgevoel in een 4x4 kan u zelf nog gaan uittesten op de speciaal aangelegde 4x4 piste op het Salon tot 21 januari.
www.4x4info.be
www.salonauto.be

4x4 (2).JPG
4x4 (6).JPG
4x4 (4).JPG
4x4 (7).JPG
4x4 (9).JPG
4x4 (8).JPG

merkwaardig

goeie actie, veel mediabelangstelling, 4x4's zijn symptoom van een decadente samenleving.
Toch zit ik weeral de vraag waarom u steeds spreekt over 'milieuvriendelijke auto's die minder benzine verbruiken'. Milieuvriendelijke auto's bestaan niet en dat weet u evengoed als ik. Of meet u de milieuvriendelijkheid van een auto enkel aan de hand van het benzineverbruik? Er zijn nog tientallen andere criteria waarvoor de auto ondermaats scoort: energie die verbruikt wordt voor de productie van auto's, filevorming (is eveneens energieverspilling), kosten voor het onderhoud van het wegennet en daarbij horende schade voor het milieu, onveiligheidsgevoel en verkeersslachtoffers, geluidshinder, verwerking van autowrakken enz. enz. Het enige alternatief is een goedkoop, veilig, comfortabel en goed uitgebouwd openbaar vervoer dat ons in een mum van tijd naar alle uithoeken van het land vervoert. Misschien hangt hier voor u een geurtje van collectivisme aan en is dit niet realistisch etc. Het is in alle geval realistischer dan de 'mileuvriendelijke auto'en kan een antwoord zijn op het extreme individualisme dat eigen is aan de auto.

De vinger op de wonde

Wat een ander ervan vindt.
Collectivisme so what.
Gemeenschappelijk met aandacht voor de aarde
Individueel met belangstelling voor het eigen ego.
Het zijn beide standpunten.
Staan in heel het proces van opwarming tegenover elkaar.
Toegeven er word promotie gevoerd om het bij het oude te houden.
Misschien zoals u terecht stelt, over de afsluiting kijken en durven.
Het is absoluut geen sprong in het ijle.(meer)
Ik behoor tot de generatie van de geitenwollen sokken.
Extreem?
De vraag is waar deze levensopvatting ons toe zou geleidt hebben.
We zullen het nooit weten.
Wel lastig om 30 jaar later het blijkbaar allemaal terug te moeten uitvinden.
Staat het water ons aan de lippen?
Voorlopig nog niet.
Toch maar niet te lang zeuren, talmen, pleisters plakken.
Resoluut kiezen voor verandering en experiment.
Onzeker misschien.
In ieder geval creatief en interessant.
De toekomst op gebied van werk,wonen,verplaatsen...?
Dus een oproep aan al wie nog spirit en visie heeft.
Er zijn geen gekke ideeën.
Wees realistisch; eis het onmogelijke.
Ik sluit me daarbij aan.
Geef mij toch maar leuke autobus die rijdt op stront.(mestoverschot)
Een verwarmt bushokje met cafetaria, bedient door vriendelijk Lijn personeel.
Een leuke goeie morgen en een fijne werkdag; daar is de bus al en ik had nog even willen blijven.
Tot morgen en bedankt voor de koffie.
Zet de auto aan de kant en gebruik het nieuwe vervoermiddel van de toekomst.
Stipt, vriendelijk en aangenaam.
Waar zij de idealisten en utopisten.
Ben zelf ook wel gek van een leefbare toekomst er zit muziek in.
Daar komt de bus.
Tot morgen.

Leo

we spreken van

we spreken van "milieuvriendelijkeRE auto’s die minder benzine verbruiken"

Een groot verschil. Je hebt volkomen gelijk wat betreft je andere argumenten. Alleen blijft het toch belangrijk om er hoe dan ook voor te zorgen dat de auto's die onvermijdelijk zullen blijven verkocht worden, of we dat nu willen of niet, zo milieuvriendelijk als mogelijk zijn.

vriendelijke groet,
Joeri

Als jullie een beetje

Als jullie een beetje consequent zijn voeren jullie evenzeer actie tegen andere personenwagens die twee tot drie keer zoveel verbruiken als een gemiddelde wagen. Ik denk daarbij vooral aan zware luxewagens als bepaalde Audi's en BMW's. Dat jullie weer maar eens jullie pijlen enkel en alleen op 4x4's richten toont aan dat jullie als hersenloze kippen een idiote modegril achterna lopen.

de zijlijn ...

Beste,

als u even op onze website had gesurft of onze persberichten had gelezen, zou u weten dat wij 4x4's altijd aanhalen als een symbool voor een bredere trend. Een trend naar altijd maar grotere, zwaardere en krachtigere auto's. Daartoe behoren uiteraard ook heel wat andere wagens, de snelle sportwagens, ...

Maar het marktsegment 4x4's en SUV's nam de laatste jaren explosief toe, dus het is legitiem om dat segment als uitgangspunt te gebruiken. Maar het is natuurlijk gemakkelijker om langs de zijlijn te staan roepen ... en niets te doen.

Vriendelijke groet,
Joeri

milieu-onvriendelijke wagens

Het idee om wagens te belasten op hun uitstoot ipv hun pk's is misschien een zet in de goede richting. Hoewel een pervers gevolg hiervan kan zijn (zoals nu reeds is) dat een zwaar belaste wagen een statussymbool wordt en mensen met genoeg poen toch met vervuilende wagens blijven rijden. Misschien moeten de auto-industrie én de consument eerder positief benaderd worden met fiscale beloning voor gebruik van hybride wagens (of met een heel kleine CO2-uitstoot, als die toch onvermijdelijk is)?