Verslag van nachtelijk protest tegen dertiende nucleair afvaltransport te Mol
Verslag van nachtelijk protest tegen dertiende nucleair afvaltransport te Mol
Pol D'Huyvetter, Friends of the Earth17 januari 2007 – 11:36
Mol, woensdag 17 januari 2007 - Vijftien actievoerders van Friends of the Earth, het Kempens Forum voor Atoomstop en de nieuwe Kempense actiegroep "Klein Verzet", protesteerden de voorbije nacht met fakkels en pietjes de dood met hoge hoeden tegen de aankomst van het dertiende transport verglaasd hoogradioactief afval aan het station te Mol.
.jpg)
De actievoerders grijpen het nachtelijk transport aan om te wijzen om de onopgeloste problemen met radioactief afval en pleiten voor het behoud van de Belgische wet op kernuitstap en massale investeringen in hernieuwbare energie.
"Nu enkele politici durven denken aan het verlengen van de levensduur van de Belgische kernreactoren is het gepast om mensen eraan te herinneren dat er vandaag nog steeds geen oplossing is voor het erg gevaarlijke probleem van kernafval. Een giftige erfenis waarvoor duizenden generaties zullen moeten opdraaien" aldus Pol D'Huyvetter, woordvoerder van Friends of the Earth.
Lea De Groof van het Kempens Forum voor Atoomstop verklaarde: "Onze regio is de nucleaire afvalbak geworden van België. Dit is onverantwoord en het is helemaal te gek dat sommige politici spreken van nieuwe kerncentrales terwijl we nog niet weten wat we met het huidige kernafval moeten aanangen. We moeten investeren in energiebesparing, - efficiëntie en hernieuwbare energie. Dit zal veel meer arbeidsplaatsen betekenen voor onze regio terwijl we onze kop niet in het zand steken voor de toekomstige generaties".
Directe actie
Het radioactief afval werd van de trein overgeladen op een vrachtwagen om zijn eindbestemming te bereiken bij Belgoprocess in Dessel. Drie actievoerders werden aangehouden nadat ze de vrachtwagen met de giftig afval probeerden te blokkeren bij het verlaten van het station van Mol. Eén van de actievoerders verklaarde dat hij op een geweldloze en directe manier de nucleaire machinerie al was het maar even wou laten haperen. De drie werden kort administratief aangehouden.
Het nucleair afval is afkomstig van het Franse La Hague. Daar werden gebruikte Belgische splijtstof van de kerncentrales van Doel en Tihange opgewerkt voor het hergebruik van gevaarlijk en hoogschadelijk plutonium in MOX brandstofstaven.
De speciale beschermcontainer bevat 27 kleinere containers en 1 inactieve container die in het station worden overgeladen op een vrachtwagen en dan op transport gaan naar Belgoprocess in Dessel. De inactieve container zal bovendien na de ontlading terugkeren, om nogmaals gebruikt te worden tijdens het veertiende transport.
Friends of the Earth en het Kempens Forum voor Atoomstop wijzen verder op het gevaar van de transporten met nucleair afval. Bij het vorige transport strandde 112 ton hoog radioactief afval voor maar liefst 9 uren in het treinstation van Mol door een
fout met de kraan. Dit probleem illustreert dat techniek en mensen falen en dat we grote risico's nemen.
Aankondiging door Friends of the Earth, Vlaanderen & Brussel
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
s'nachts op straat...
Leo, 17/01/2007 – 12:58
Voor een levensbelangrijke zaak.
Dat verdient een bloemetje.
Kernenergie is geen alternatief.
België volpoten met windmolens evenmin.
Consu minderen van energie is het alternatief.
Zonnepanelen op ieder dak.
Mestoverschotten en organisch afval in gistingstaks.
Openbaar vervoer financieren met inkomsten uit privé-vervoer.
Het plaatsen van windmolens voor particulieren vergemakkelijken.
Er natuurlijk bouwen op maat.
(er was er zo een in ST-Truiden tot er een gigant opsprong en enkel nog mega's bouwde)
Stop de reclame voor de 4 maal vier en de gewone auto's.
Waar blijven de hybride's en andere technologische wonderen.
De ontploffingsmotor is trouwens een prehistorische machine;
Nieuwe snufjes en gadgets verdoezelen de waarheid.
Verbruiken in verhouding met de opwekking.
Verder zelf trappen op uw energiefiets.
Wie durft het aan wetenschappers en ingenieurs om een deel van hun privé-kapitaal en energie te steken in inventief ondernemen.
In een coöperatie?
Lobbyen bij de overheid die 20 procent moet besparen op CO2 uitstoot.
En zit te janken samen met de industrie; wij doen al genoeg?
Wie dan wel?
Sorteren, recycleren verzamelen en wegdragen?
Allemaal gratis en voor niks?
Zonder resultaat.
Waar blijft het gewonnen geld?
Voorbeeld.
Overbodige verpakking betalen.
Betalen omdat je ze koopt.
Betalen om ze te mogen sorteren en in een zak te stoppen.
Als toemaatje nog een taks omdat je afval hebt.
Geweldig als je het rekensommetje maakt.
En dan zeggen kerncentrales moeten openblijven bespaart ons vele miljarden die we kunnen investeren in alternatieven.
Van leugenachtigheid en hypocrisie gesproken.
En al die andere miljarden.
Heffingen op heffingen?
Waar blijven die?
In de zakken van aandeelhouders.
Ondertussen maar zagen en de gewone man opzadelen met schuldbesef.
Ge doet hem toch zeker wel wat spaarlampen cadeau.
Een flinke boodschap eraan vast; nu zijt ge goe bezig.
En de overheid; zij ploegde voort.
Leo
Maar ik heb toch liever een boterham met choco!