Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Treinstellen Thalys worden gerenoveerd: uitgelezen kans voor de fiets: Europese mobilisatie

Treinstellen Thalys worden gerenoveerd: uitgelezen kans voor de fiets: Europese mobilisatie

17 fietsersverenigingen en -federaties uit Duitsland, België, Frankrijk en Nederland eisen ruimte voor de fiets in de Thalystreinen.

De Thalystrein neemt het aanbod van alle langeafstandsverbindingen tussen Frankrijk, België en het oosten van Duitsland, evenals de verbinding van Frankrijk met Nederland voor zijn rekening.
Sinds de Thalys alle verbindingen op deze twee assen verzorgt, is het voor fietsers onmogelijk geworden samen met hun fiets op de trein te stappen.
Terwijl de grenzen binnen Europa meer en meer vervagen, wordt het voor reizigers onmogelijk diezelfde grenzen over te steken met de fiets in de trein. Voor de steeds talrijker wordende fietsende treinreiziger betekent “hoge snelheid” steeds langere trajecten, veelvuldig overstappen en een hopeloze zoektocht naar uurtabellen.
Van Aken naar Parijs doe je er met de Thalys 3 uur en 9 minuten over. Wie hetzelfde traject aflegt samen met zijn fiets heeft op 9 verschillende treinen gezeten en doet daar… 12 uur en 49 minuten over.
Vanuit België raak je met je fiets helemaal niet in Parijs. Om de lange afstanden vanuit België naar Nederland en Duitsland te overbruggen moet je gebruik maken van lokale verbindingen wat veelvuldig overstappen en een enorm tijdverlies betekent.
Het resultaat daarvan is dat de fiets en de trein, nochtans milieuvriendelijke transportmodi, het moeten afleggen tegen de auto.

Het Europees Parlement is zich bewust van de noden en neemt stelling in ten voordele van de fietsers.

De recente goedkeuring (18 januari 2007) door het Europees Parlement (in een gezamenlijk besluit) van de "wetgevingsresolutie aangaande de rechten en verplichtingen van reizigers in het internationale treinverkeer" is ons een steun in de rug bij de stappen die we hier zetten. In artikel 4bis bepaalt de tekst immers dat in "alle treinen, ook grensoverschrijdende en hogesnelheidstreinen, de treinreizigers de mogelijkheid moet geboden worden om in een daartoe voorziene ruimte kinderwagens, rolstoelen, fietsen en sportuitrusting mee te nemen, eventueel tegen betaling".

Mis de kans niet nu de treinstellen van de Thalys worden vernieuwd.

Vandaag is er een unieke gelegenheid om aan dit euvel te verhelpen. In 2008 worden de treinstellen van de Thalys volledig vernieuwd. Bij deze gelegenheid vragen talrijke verenigingen die de fiets promoten, samen met toeristische organisaties, om in die stellen ruimte te voorzien voor fietsen.
Technisch kan dit geen enkele moeilijkheid opleveren. Immers, mits een opleg van € 10 kan je nu reeds probleemloos binnen Frankrijk met je fiets op de HST. In 2007 zullen alle HST-stellen van de SNCF vier fietsen per treinstel kunnen meenemen en uiteraard 8 als het om dubbele treinstellen gaat. In 2009 zal dat ook het geval zijn voor de Atlantische HST-verbinding. Voor 75% van de stellen die de verbindingen verzorgen naar Rijsel en het noorden van Frankrijk is dit nu reeds het geval.

De treinstellen van de Thalys aanpassen is dus uitsluitend een kwestie van politieke wil. Dat is dan ook de eis die 17 verenigingen uit de 4 betrokken landen voorleggen aan Thalys Internationaal, aan de SNCF (met 70% van het Thalys-kapitaal in handen) en aan de NMBS (30%), evenals aan de vennoten (Nederlandse Spoorwegen NV en Deutsche Bahn AG) en de ministers van transport van de vier landen (in het geval van België: Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, Bruno Tuybens).

Trein + Fiets betekent snelheid, efficiëntie en vrijheid.

Bevordering van het ecotoerisme en van het gebruik van de trein en de fiets kunnen de luchtvervuiling, het energieverbruik en het broeikaseffect terugdringen.
De vrijheid die de fiets biedt en de snelheid van de trein leveren een combinatie die moeiteloos prestaties kan neerzetten die concurrentieel zijn met die van de auto.

Overleg in 4 landen

17 fietsers- en toeristische verenigingen uit de 4 betrokken landen roepen de nationale en de Europese politieke verantwoordelijken op om er bij het Thalys-consortium op aan te dringen rekening te houden met de noden van de fietsers.
De Thalys-maatschappij en de Europese autoriteiten werden reeds gecontacteerd.
De Fietsersbond vraagt voor dit initiatief de uitdrukkelijke steun van de Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Bruno Tuybens.

Wij hopen u spoedig te kunnen berichten over het positieve resultaat dat op dit initiatief zal volgen.

Medeondertekenende verenigingen

Europese Fietsers Federatie – ECF
Fietsersbond (B)
FUBicy - Fédération des Usagers de la Bicyclette (F)
Fietsersbond (NL)
GRACQ – Les Cyclistes quotidiens (B)
Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club ADFC (D)
Fédération Nationale des Associations d’Usagers des Transports – FNAUT (F)
Union Touristique les Amis de la Nature (F)
Fédération Française de Cyclotourisme – FFCT (F)
Mouvement de Défense de la Bicyclette –MDB (F)
Réseau Vert (F)
Quatre mètres cinquante (F)
NIVON (NL)
Natuurvriendensportfederatie (B)
ATB "De Natuurvrienden" (B
Union Francophone Les Amis de la Nature (B)
Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (B)