"Burgermedia per definitie niet-commercieel"
"Burgermedia per definitie niet-commercieel"
“Participatieve media is per definitie niet-commercieel. Als het wel commercieel is, is er ook een eigenaar en is het niet langer “wij”.”
Dat zegt Rich Skrenta op zijn weblog. Skrenta is niet de eerste de beste want grote baas van Topix.net, zowat de succesrijkste participatieve nieuwssite. Topix.net is vergelijkbaar met Google News maar bevat ook materiaal dat door de lezers wordt gecreëerd. In 2005 kregen mediabedrijven Knight Ridder, Tribune Company en Gannett 75 % van de aandelen van Topix.net in handen.
De uitspraak van Skrenta komt er na de We Media-conferentie in Miami. Op die jaarlijkse conferentie willen grote commerciële mediabedrijven de dialoog aangaan met bloggers en burgerjournalisten. De conferentie in Miami werd deze keer gesponsord door ondermeer Reuters en The Washington Post.
“Recuperatie”, schreeuwen de bloggers in koor. “Thanks to the audience taking control of their media experience and creating their own media in blogs, podcasts, video and social networks, the people who are losing control have decided to meet — and meet, and meet again — until they figure out how they can take back some control of this uncontrollable situation”, aldus het harde oordeel van blogger en freelance-journalist Mark Glaser.
Met dank aan journalinks.wordpress.com voor de tip.
Nieuwslijnmeer
- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme