Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

"Burgermedia per definitie niet-commercieel"

"Burgermedia per definitie niet-commercieel"

“Participatieve media is per definitie niet-commercieel. Als het wel commercieel is, is er ook een eigenaar en is het niet langer “wij”.”

Dat zegt Rich Skrenta op zijn weblog. Skrenta is niet de eerste de beste want grote baas van Topix.net, zowat de succesrijkste participatieve nieuwssite. Topix.net is vergelijkbaar met Google News maar bevat ook materiaal dat door de lezers wordt gecreëerd. In 2005 kregen mediabedrijven Knight Ridder, Tribune Company en Gannett 75 % van de aandelen van Topix.net in handen.

De uitspraak van Skrenta komt er na de We Media-conferentie in Miami. Op die jaarlijkse conferentie willen grote commerciële mediabedrijven de dialoog aangaan met bloggers en burgerjournalisten. De conferentie in Miami werd deze keer gesponsord door ondermeer Reuters en The Washington Post.

“Recuperatie”, schreeuwen de bloggers in koor. “Thanks to the audience taking control of their media experience and creating their own media in blogs, podcasts, video and social networks, the people who are losing control have decided to meet — and meet, and meet again — until they figure out how they can take back some control of this uncontrollable situation”, aldus het harde oordeel van blogger en freelance-journalist Mark Glaser.

Met dank aan journalinks.wordpress.com voor de tip.

christophe

Gepost door christophe
22.02.2007

Tags