Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Bicycity mobiliseert 10.000 fietsers voor meer fietsruimte in Brussel

Bicycity mobiliseert 10.000 fietsers voor meer fietsruimte in Brussel

Ongeveer 10.000 fietsers hebben vandaag meegedaan aan de fietshappening BicyCity. Met dat evenement eisen ze meer plaats en voorzieningen voor de fietsers in de hoofdstad. De tweewielers reden vanuit Meise en Overijse via de snelwegen Brussel binnen. Er deden zich geen incidenten voor, tenzij dan met de flamingantische burgemeester van Overijse. Die vond het nodig om stokken in de wielen te steken. De organisatoren plannen van Bicycity een tweejaarlijkse gebeurtenis te maken.

"De fiets is niet zomaar een vervoersmiddel voor in de vrije tijd, het is een volwaardige manier om je te verplaatsen", zei een glunderende Bernard Dehaye van co-organisator GRACQ. GRACQ (Groupe de Recherche et d'Action des Cyclistes Quotidiens) nam samen met de Brusselse Fietsersbond de organisatie van Bicycity voor zijn rekening.

Dehaye.jpg

Bernard Dehaye - GRACQ, Les cyclistes quotidiens

Aan de finish in het Brusselse Jubelpark schatte Dehaye zelf het aantal deelnemers van Bicycity op 1000 tot 1200 tweewielers vanaf het verzamelpunt in Meise en 3500 à 4000 vanaf Sint-Jezus-Eik. Een te lage schatting, zo bleek toen de federale politie met haar telling kwam: maar liefst 10.000 fietsers palmden tromfantelijk twee snelwegen in, de A12 en de E411, en peddelden zo Brussel binnen.

KoenVanWont.jpg

Koen Van Wonterghem - Fietsersbond Brussel

Hoe het ook zij: Bicycity verklaart het sukses door het feit dat de fietsers voor een stuk de snelweg mochten innemen. Ze inspireerden zich aan een fietsmanifestatie in Berlijn die al 31 jaar plaatsvindt. Ook in Brussel eisen de fietsers letterlijk meer ruimte voor de fietsers. In de meeste Brusselse straten is gewoon geen plaats over voor de tweewielers. Daar moet dringend en structureel aan verholpen. Fietsen is namelijk de ideale manier om je in over korte afstanden te verplaatsen: het gaat snel, is gezond, en het vervuilt niet. Als er plaats is tenminste.

Niet voor niets vond deze eerste editie van Bicycity in de maand mei en kort voor de verkiezingen plaats. De organisatoren willen expliciet druk op de politici zetten. Over twee jaar - wanneer er opnieuw gewest- en Europese verkiezingen zijn - zou de tweede editie moeten plaatsvinden. Een extra-motivatie is dat België dan gastland voor het wereld-Velocity-Congres is.

Hopelijk heeft de Vlaamse rand rond Brussel tegen dan zijn kleingeestig nationalisme ondergespit. In Meise kreeg Bicycity alle medewerking van de gemeente. Maar in Overijse hoegenaamd niet. "Het was eerst voelbaar, dan duidelijk en tenslotte hebben ze het bij de gemeente ook toegegeven", aldus Koen Van Wonterghem, "maar ze weigeren in Overijse mee te werken aan Brusselse initiatieven, zeker als er dan ook nog eens Waalse fietsers over hun territorium komen". In Overijse is de CD&V-er Brankaer burgemeester.
"Maar gelukkig heeft de (Brusselse) gemeente Oudergem ons hard geholpen", aldus Van Wonterghem. Die ook onderstreept dat de federale politie en de lokale politie-korpsen geweldig hebben meegeholpen. De gemeente Evere stelde haar sectie van politie-agenten op rolschaatsen ter beschikking.

zie ook: http://www.bicycity.be

Even vermelden dat

Even vermelden dat burgemeester Dirk Brankaer van Overijse geen CD&V-er is, maar van OV2002 is... Een lokale pluralistische partij. Zij vormden wel een kartel met CD&V-N-VA bij de vorige verkiezingen.

idd, hij maakt deel uit van

idd, hij maakt deel uit van Ov 2002