Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Nieuwe herstructurering bij Opel Belgium

Nieuwe herstructurering bij Opel Belgium

Vandaag werd op de zetel van General Motors Belgium mededeling gegeven van de nieuwe plannen van de Europese directie met betrekking tot de toekomst van Opel Belgium. Op basis van de gegevens die nu voorliggen is er sprake van halvering van alle ploegen: vroege, late en nachtshift. Dit betekent dat niet 1.400 maar 2.400 werknemers zullen moeten afvloeien.
De nieuwe datum “aankondiging herstructurering” in het kader van de Wet Renault wordt ons later meegedeeld.

opel.jpg

Zo lag Opel Antwerpen er deze namiddag bij. Ogenschijnlijk rustig, ... niets aan de hand. Of ... toch wel.
Binnen was een "kleine vergadering" aan de gang.

Situering

Op 17 april ’07 kondigde de Europese Topdirectie van General Motors aan dat de vestiging te Antwerpen niet de toewijzing krijgt van het nieuwe model ASTRA (te bouwen vanaf 2009)

Er werd wel gegarandeerd dat ‘Antwerpen’ blijft bestaan als assemblagefabriek, en dat er faire volumes zullen worden toegewezen. (In 2005 rolden 256.000 wagens van de band, in 2006 waren dat er nog 226.000. Om rendabel te zijn moet deze vestiging tussen 200.000 en 250.000 wagens per jaar mogen bouwen.)

Op 25 april ‘07 werd de productie van 80.000 Chevrolets toegewezen. Na een informatievergadering door de vakbonden hebben de werknemers beslist om niet aan het werk te gaan.

Op 8 mei ’07 werden 2 modellen toegewezen aan Antwerpen. Dit was goed voor een volume van 120.000 wagens. Een derde model werd in optie geplaatst. Dit zou goed zijn voor extra 30.000 à 60.000 wagens.

Inmiddels liet de Europese directie weten dat de Europese overproductie van het model Astra in Antwerpen moest opgevangen worden. De vestiging moest ‘een inspanning’ leveren door een personeelsvermindering door te voeren van ongeveer 1.400 werknemers.

De voorbije week

Donderdag 24 mei ’07 werden hierover eerste afspraken gemaakt tussen de Antwerpse directie en de lokale vakbonden. De overcapaciteit zal verminderd worden door de nachtploeg te halveren. Beide andere ploegen draaien verder op normale capaciteit. Dit betekent dat uitzendcontracten, tijdelijke contracten en contracten voor jongerenstartbanen niet meer verlengd zouden worden. Over de programmatie was er nog geen duidelijkheid, wel dat de betrokken werknemers een premie op basis van hun anciënniteit zouden krijgen.

De mededeling aan de betrokken werknemers in de nachtploeg lokte verhitte reacties uit. De werknemers van de nachtploeg werden naar huis gestuurd.

Nieuwe herstructurering !

Vrijdag 25 mei ’07 vond een informeel gesprek plaats tussen 2 leden van de Europese directie en 2 leden van de Europese Ondernemingsraad (Voorzitter en Ondervoorzitter)
De besluiten van dit gesprek werden vandaag op de vestiging te Antwerpen aan een beperkte delegatie van de vakbonden toegelicht.

Fase I

Na het weekend wordt de arbeidsovereenkomst van 320 uitzendkrachten onmiddellijk stopgezet. Zij zitten verspreid over de 3 ploegen. Vaste werknemers van de nachtploeg zullen verzocht worden de lege plaatsen in de voor- en namiddagploeg in te nemen. De nachtploeg gaat voortaan op halve snelheid werken.
- Daardoor worden slechts 26 in plaats van 52 wagens per uur geproduceerd met de helft van het personeel.
- Daardoor zal het beschikbare personeel voortaan 2 handelingen moeten uitvoeren in plaats van 1.

Fase II en III

Tegen 31 december ’07 moet een tweede ploeg gehalveerd worden. En tegen een niet nader bepaalde datum zal ook de derde ploeg op halve snelheid verder werken.

Met deze nieuwe aankondiging worden eerder gemaakte afspraken volledig en eenzijdig overruled door de Europese directie.
Deze nieuwe informatie geeft een andere tekening. Van 1.400 afdankingen is niet verder sprake. De halvering van de 3 ploegen betekent nu dat er 2.400 werknemers zullen moeten afvloeien om finaal op halve capaciteit verder te gaan. (of 120.000 wagens)

Niet optimistisch !

Deze berichtgeving stemt ons niet optimistisch:
- Over een derde model is er in deze tekening geen sprake meer.
- Overgaan op halve snelheid betekent eveneens de verhoging van de kostprijs per wagen. Hierdoor zal General Motors op korte termijn van goedkoopste vestiging evolueren naar één van de duurdere in Europa.
- …

Dit is niet ernstig !

Wij hebben vandaag nota genomen van de mededelingen van de Europese directie. We voelen ons echter niet gevat door deze inhoud. De Europese directie heeft eenzijdig de eerder gemaakte afspraken en de lokale onderhandelaars in de wind gezet. Wij voelen ons niet meer verplicht om met deze lokale directie te onderhandelen.

Vanaf dinsdag worden onze mensen over deze nieuwe stand van zaken geïnformeerd en bepalen we met hen ons verdere mandaat.

30 zilverlingen is bloedgeld

De productieprocessen zijn er in geslaagd.
Arbeiders te onderwerpen aan het ritme van de machines.
Het is dan ook niet verwonderlijk.
Dat een bijvoorbeeld een autofabriek meer auto's spuwt dan er verbruikers zijn.
Als productie en menselijk verbruik niet op elkaar afgestemd zijn kan je:
De consumptie aanwakkeren.
Evenveel produceren met minder mensen en de productie op peil houden.
Het probleem blijft .
Wie gaat in godsnaam die auto's kopen.
En twee: is het niet mogelijk soepelheid in te bouwen.
Waarom geen lijnen voor andere duurzame producten zoals zonneboilers of andere levensnoodzakelijke producten.
Moet een fabriek per definitie iets bouwen wat tot overconsumptie moet leiden.
Is investeren in omschakeling van het een naar het ander geen alternatief?
Durf innoveren?
Wie?De arbeiders, nieuwe bedrijven?
Neen!
Zij die reusachtige winsten opbouwen door hun wijze van produceren moeten tot innovatie gedwongen worden.
Het kan niet zijn dat de aarde en de mens steeds maar moet opdraaien voor winsthonger.
Er word van de multinationale ondernemingen geen duimbreed toegegeven op dit vlak.
De taak van de vakbonden bestaat er in.
Niet steeds te ijveren voor afscheidspremies, gouden handdrukken enz.
Maar duurzame oplossingen na te streven.
Een bedrijf met de technische mogelijkheden zoals Opel en andere automobielfabrieken.
Kan onmogelijk deze filosofie blijven hanteren.
Meer winst met minder mensen.
En het potentieel aan kennis en techniek in de vergeetput van het eigenbelang dumpen.
Dat moet stoppen.
Voor de aarde en voor de mens.
Bent u bereidt de rekening van zulk een ondoordachte en schandalige houding te betalen.
Ik alleszins niet .
In naam van mijn kinderen en kleinkinderen.
Ik ga me niet laten doen.
30 zilverlingen is bloedgeld.

Leo

ploeghalveringen

worden dan de bazen ook gehalveerd ? da zou knap zijn als die terug met hunne dikke nek aan de lijn vliegen.

Gelieve te

Gelieve te verspreiden!!!!!!

Vers via persagentschap Belga

"Drie shiften blijven bestaan bij Opel" (Klaus Franz)

ANTWERPEN 27/05 (BELGA) = Er is geen sprake van om het aantal shiften in
de Opel-fabriek te verminderen. De fabriek in Antwerpen zal ook na de
herstructurering van dit jaar blijven draaien met drie ploegen. Dat zegt
Klaus Franz, voorzitter van de Europese ondernemingsraad van General
Motors. De stelling dat drie shiften niet meer haalbaar zouden zijn omdat
Antwerpen nog dit jaar 1.400 arbeidsplaatsen verliest, noemt Franz
"klinklare onzin".

"Overal in de wereld draaien competitieve fabrieken in de auto-industrie
op drie shiften. Dat zal ook zo zijn in Antwerpen", vervolgt Franz. Drie
shiften mogen dan duurder zijn op het vlak van arbeidskosten, een
drieploegenstelsel is in vergelijking met twee shiften 33 procent
goedkoper op het vlak van investeringskosten. "Voor drie ploegen heb je
minder machines nodig dan voor twee ploegen. Bovendien hebben de machines
ook minder capaciteit nodig", legt Franz uit. (SER)