Europese directie van GM: "Niet 1400 maar 2400 banen weg bij Opel Antwerpen"
Europese directie van GM: "Niet 1400 maar 2400 banen weg bij Opel Antwerpen"
christophe26 mei 2007 – 18:47
BRUSSEL -- De werknemers van Opel Antwerpen kregen zaterdag een nieuwe klap te verwerken. In een informeel contact liet de Europese directie van General Motors weten dat niet alleen de nachtploeg maar ook de twee andere ploegen moeten gehalveerd worden. Dat zou nog eens 1000 banen kosten boven op de 1400 die al eerder aangekondigd werden. Dat laat ACV-metaal weten in een persbericht.
Op 8 mei kreeg de fabriek in Antwerpen 2 modellen toegewezen. Dat zou goed zijn voor 120.000 wagens per jaar vanaf 2009 wanneer de populaire Astra Antwerpen verlaat. De vakbonden ijveren voor een derde model om zoveel mogelijk werknemers aan het werk te houden.
Door de overproductie van de Astra moeten er al 1400 werknemers afvloeien. De vakbonden en de directie bereikten vorige week een akkoord om de nachtploeg te halveren.
In een informeel contact met twee vertegenwordigers van de Europese ondernemingsraad liet de Europese directie van General Motors weten dat er tegen 31 december van dit jaar een tweede ploeg moet gehalveerd worden. Later moet ook een derde ploeg op halve snelheid gaan werken. Volgens een persbericht van ACV-metaal betekent dat dat er niet 1400 maar wel 2400 werknemers moeten afvloeien als de hele fabriek op halve capaciteit gaat draaien. "Over een derde model is er in deze tekening geen sprake meer," aldus ACV-metaal. Volgens de christelijke vakbond zal Opel Antwerpen door over te gaan op halve snelheid evolueren van de goedkoopste naar één van de duurdere fabrieken in Europa.
"De Europese directie heeft eenzijdig de eerder gemaakte afspraken en de lokale ondrhandelaars in de wind gezet. Wij voelen ons niet meer verplicht om nog met deze lokale directie te onderhandelen," laat ACV-metaal weten.
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
detail
Raf Verbeke, 26/05/2007 – 19:07
detail:
Spreek niet van "overproductie" maar van " overkapaciteit".
Er worden nog altijd meer auto's geproduceerd. Wel is het zo dat alle automobielbedrijven overgeïnvesteerd hebben om die meerprodcutie zo productief en zo flexibel mogelijk te produceren. Dat overtollig vet aan productiekapaciteit wordt nu weggezogen door een enorme sociale achteruitgang en een doorgedreven flexibilisering te organiseren. De concurrentie in die operatie heeft in wezen niets te maken met loonkost !
raf verbeke
de een zegt dit;de ander dat.
leop, 28/05/2007 – 09:58
Een poos terug.
"er is geen vertrouwen meer in de directie van dit bedrijf."
Er is geen basis meer.
Het lijkt wel bezigheidstherapie of een gokspel.
Bla,bla...en dan weer dit, en weer dat.
Waar rook is, is vuur.
Of zijn het proefballonnetjes?
Is mensen opjutten ook een stuk ondernemen?
Ik ben een naïeve sukkel.
Een wijze man is een goede leider.
Geeft stevigheid en ruggengraat.
Ondernemen is minder dan dat.
Het is commercie.
Net als machines en materiaal passen er mensen in.
Je schuift er mee als je zin hebt.
Aan een machine schenk je het vertrouwen...om te produceren.
Meer niet.
Achterhaalde techniek of snelheid weg ermee.
Leuke gedachte en perspectief.
Ik kom nog uit de tijd dat vakbonden de eis naar voor schoven:
"Democratie bedrijven."
Doe het stof eraf mannekens.
Het is geen democratie.
Zelfs geen circus.
Het is de dictatuur van het kapitaal.
Leo