Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Digitale themakanalen op VRT wellicht begin 2007

Digitale themakanalen op VRT wellicht begin 2007

BRUSSEL -- Volgens mediaminister Geert Bourgeois bestaat de kans dat vanaf begin 2007 de voorwaarden vervuld zijn om op VRT met digitale themakanalen te starten.

Dat zegde Bourgeois maandag bij de voorstelling van het ‘Potentieel Digitale Televisie in Vlaanderen 2006-2007’.
Uit onderzoek van professor Erik Dejonghe van het centrum Communicatiewetenschappen van de universiteit Gent blijkt dat de digitale penetratie vanaf eind 2006 een kritische massa kan bereiken. Dat betekent dat tussen 16 en 20 pct. van de huishoudens digitaal zouden kijken. Op dit ogenblik zijn slechts 7,5 pct. van de gezinnen digitaal aangesloten.

Het bereiken van die kritische massa was volgens Bourgeois steeds de voorwaarde van de Vlaamse overheid om groen licht te geven voor het ontwikkelen van digitale themakanalen bij de VRT. Pas na het bereiken van die kritische massa worden de kosten voor het ontwikkelen van digitale themakanalen verantwoord. ‘’Dus ja, uit de cijfers van het onderzoek blijkt dat na eind 2006 die voorwaarde kan vervuld zijn’’, zegt Bourgeois.

Uit het onderzoek van Dejonghe blijkt verder dat de digitale markt in Vlaanderen erg traag ontwikkelt. Dat komt omdat België als geheel, en dus ook Vlaanderen, erg goed bekabeld is. ‘Volledige bekabeling, met 97 pct. van de huishoudens die aangesloten zijn, een goede beeldkwaliteit gekoppeld aan een uitgebreid keuzenpallet, dat zijn niet direct stimulansen om over te schakelen’’, aldus Dejonghe.

‘’De consument staat niet overal te trappelen. Het gaat om een interessante technologische ontwikkeling, gedreven door efficiëntie winsten. Maar ze is niet direct vraag-gestuwd.’’

Merkwaardig genoeg zijn de grote trekkers nu de telefonieverdelers, zoals Belgacom en Telenet. Die hebben een harde concurrentieslag gevoerd in 2005, aldus Dejonghe, een beetje voorbarig maar ze waren ‘’opgejaagd door het contract voor de uitzendrechten van voetbal’’.
Belgacom en Telenet hebben af te rekenen met een daling van de omzet met 2 pct. per jaar op hun gewone vaste telefonie. Daardoor worden ze gedreven naar expansie op nieuwe domeinen met toegevoegde waarde.