Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Het Museum Aan de Stroom in jonge handen?

Het Museum Aan de Stroom in jonge handen?

Het MAS wil een plek veroveren in de leefwereld van jongeren van 15 tot 25. Niet vanzelfsprekend. Er zijn specifieke en doorgedreven inspanningen voor nodig en die lopen het best parallel met de conceptfase voor het gebouw, de collectie, de personeelsploeg, het communicatiebeleid, de publiekswerking. Sinds maart 2006 werkt daarom een kleine ploeg aan een waslijst van concrete aanbevelingen. Dit voorjaar presenteren ze hun eindrapport.

Mas.jpg

1.Werken met jongeren is een permanente keuze, op alle echelons.

Eenmalige marketing- en/of kunsteducatieve inspanningen leveren zelden of nooit een langetermijneffect op. Passie voor cultuur in het algemeen en erfgoed in het bijzonder is bij jongeren niet licht ontvlambaar. Als het MAS structureel meer jongeren wil verwelkomen, is een langetermijnstrategie nodig. Een effectief jongerenbeleid start dus vanuit een uitgesproken visie die gedeeld wordt door de directie, de raad van bestuur, de stedelijke overheid, de volledige personeelsploeg... Wordt die visie ook vertaald in de beschikbaarheid van personeel en (financiële) middelen, en wordt ze op alle niveaus verdedigd? Ook als een andere bevolkingsgroep zich hierdoor wat in de kou voelt staan? Ook als een andere beleidskeuze meer toeristen naar de stad lokt?

2. Stimuleer de dialoog tussen jongeren en de collectie.

Het MAS kan voor jongeren interessant zijn wanneer het hun band met de stad en met de wereld vergroot. Ook wanneer ze er hun (liefst eigen!) verleden kunnen ontdekken. Dagelijks zal het MAS op zoek moeten gaan naar ankers in de interesse zee van jongeren, zonder daarbij te hip of te trendy te willen zijn. Met een multifunctioneel gebouw en 370.000 erfgoedobjecten kunnen jongeren zelf vertellen over hun stad, haar inwoners, de stroom en de haven.

3. Zet jongeren in de driver’s seat.

Medeplichtigheid is het kernwoord. Betrek jongeren zo vroeg mogelijk bij zo veel mogelijk facetten van het werk en het rendement wordt vele malen groter. Het MAS zet jongeren het best aan het roer en parkeert zichzelf in de pitstop als mentor, coach en animator. Laat ze programmeren, een deel van de website onderhouden, video- interviews maken, de bar runnen, evenementen organiseren... Kortom, maak ze tot hoofd, hart en handen van het MAS. Het schrikt volwassenen niet af. Integendeel, ook zij vertoeven graag in een omgeving die jeugdige dynamiek ademt.

4.Beware of fake.

Authenticiteit, echtheid, is dé centrale waarde in het leven van jongeren. Het is dé meetlat waaraan ze andere zaken afmeten. Behalve fake is niets nog fout. Jongeren zijn dan ook beducht voor marketingtrucs. Je zal er ons niet op betrappen: het MAS neemt de taal van jongeren niet over en zal zich hardleers niet laten verleiden om in te gaan op trends. Het MAS blijft een museum dat verhaalt over de stad en zijn bewoners. Het is geen discotheek, maar toch is het MAS niet vies van feestjes. Het is geen concertzaal, maar wel te vinden voor allerlei artistieke experimentjes. Jongeren weten authenticiteit in musea duidelijk te waarderen en zijn dol op sterke verhalen. Op dat vlak zit het MAS goed. Elk collectiestuk speelt de hoofdrol in alweer een andere hallucinante story.

5.Iedereen VIP!

Vijfde uitgangspunt: exclusiviteit. Dit is een krachtig verkoopsargument. Het MAS maakt dat jongeren zich speciaal voelen. We laten hen op hun verjaardag een jaar lang een object adopteren. We leiden ze bij nacht en ontij rond in de MAS-catacomben, verzinnen een exclusief event voor alle jongeren uit Deurne, geven bij het begin van de zomer korting aan alle jongeren op gekleurde flipflops... En... we sturen ze een
brief! Jongeren krijgen zelden post op naam. Campagnemateriaal, hen toegestuurd in een handgeschreven omslag, geeft hen het gevoel bijzonder te zijn. Wat ook zo is, natuurlijk. Voor Thomas (16), Imane (22) en Lisa (24).

Lees het volledige rapport hieronder

Download: