Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Fijn stof in Gent: gevolgen en mogelijke maatregelen

Fijn stof in Gent: gevolgen en mogelijke maatregelen

Vlaanderen kreunt onder de luchtvervuiling. Ook Gent ontsnapt niet aan de vieze lucht. In het centrum van Gent werd de norm voor fijn stof in 2005 67 dagen overschreden. Voor 2006 staat de teller half februari al op 20 overschrijdingen. Jaarlijks overlijden volgens extrapolaties van de Europese Commissie in Gent 325 Gentenaars aan fijn stof. In Gent en de Gentse Kanaalzone is de situatie onder invloed van de industrie, gebouwenverwarming en het verkeer precair.

fijnstof1.jpg

Zoals de naam al aangeeft, is fijn stof een verzamelnaam voor zeer kleine vervuilende stofdeeltjes in de lucht, kleiner dan een honderdste van een millimeter. Juist omdat die stofdeeltjes zo klein zijn en diep in onze longen kunnen doordringen, zijn ze zo gevaarlijk.

Fijn stof is erg schadelijk voor de gezondheid. Het veroorzaakt astma, hart- en luchtwegaandoeningen en zelfs kanker. Elke concentratie is schadelijk, maar hoe langer de blootstelling duurt en hoe hoger de concentraties, hoe schadelijker.
Europa en Vlaanderen lanceerden al een aantal voorstellen om fijn stof terug te dringen. Deze maatregelen zijn volgens de milieubeweging nog ruim onvoldoende en te vrijblijvend.

Om ook de Gentse publieke opinie en beleidsmakers wakker te schudden organiseert het Gents MilieuFront een debatavond over fijn stof. We kijken eerst hoe erg het in Gent is gesteld met de luchtkwaliteit en gaan daarna op zoek naar mogelijke oplossingen. Mirka Van der Elst (Aminal), Loet Visschers (wethouder van de gemeente Tilburg), Lieven Decaluwe (schepen van Leefmilieu van de stad Gent), Erik Grietens (Bond Beter Leefmilieu) en Tim Nawrot (KU Leuven) proberen de situatie voor ons te schetsen waarna we gezamenlijk op zoek gaan naar maatregelen die Gent kan nemen om fijn stof terug te dringen.
De debatavond gaat op 13 maart (20u) door in zaal van Rijhove (Onderstraat 22), Gent. De toegang is gratis.

Vzw Red de Voorkempen: fijn stof

VZW AKTIEKOMITEE RED DE VOORKEMPEN
Arrondissement Antwerpen
Voorzitter
Mr.Rombouts Jozef Secretariaat:
Karel Selsstraat 37 Canadalaan 34 b 3 - 2960 Brecht
2900 Schoten TEL –FAX via PC 03 636 41 27
E-mail : jozef_rombouts@telenet.be E-mail: luc.melis3@pandora.
Afdeling: Ranst - Wommelgem
Via Google: blog.seniorennet.be/dwreddevoorkempen

Nieuwsbrief
Afdeling Wommelgem

Debat:
Wilt U het fijne
weten over fijn stof?

Debatavond:

Omschrijving van het aanbod
We weten het allemaal, onze lucht is niet zuiver. In ons klein maar dichtbevolkte landje rijden, relatief gezien, het grootste aantal auto’s en vrachtwagens met dieselmotor rond. Bovendien zitten we in de Antwerpse Voorkempen met de lucht van het industrie- en havengebied en er waait veel fijn stof uit het buitenland over ons.

De gevolgen ervan voor onze gezondheid, meer bijzonder in het Antwerpse en de Antwerpse Kempen.

Kunnen in de regio nog grote bedrijvenzones en distributiecentra (Wommelgem – Oelegem) ingeplant worden?

In onze regio is de Europese norm voor FIJN STOF al in de maand mei overschreden. Wat dan?

-Welke invloed heeft deze uitstoot van verbrandingsgassen op onze luchtkwaliteit en bijgevolg op onze gezondheid?

-Is de toename van allergieën te wijten aan de slechte luchtkwaliteit?
-Vullen onze longen zich langzaam met fijn stof?

-Wordt onze levensduur verkort door de lucht?

-Krijgen we sneller kanker door de inademing van al dat fijn stof en andere
schadelijke stoffen die we niet kunnen waarnemen?

-Kunnen we er zelf wat aan doen? En wat doet de overheid en welke consequenties heeft dit?

Op deze vragen trachten professor Nick Van Laerebeke van de Gentse universiteit en andere sprekers een antwoord te geven.

Dit debat wordt georganiseerd in samenwerking met de milieudienst van Antwerpen.

Opmerkingen/Praktisch
Wanneer: 19/10/2007om 19.30 uur
Waar: Cultureel Centrum Merksem (kasteel Bouckenborgh), zaal 3, 1ste verdieping - Bredabaan 561 - 2170 Merksem

bereikbaar tram 3, bus 33, 600, 601, 605, 610, 620, 621, 629, 640 tot 643, 650, 660, 661, 670

Gratis deelname.

Reservatie is om praktische redenen (overgroot succes congres verleden jaar) wel gewenst via het nummer 03 217 08 26 (inschrijven mogelijk vanaf 11 september).

Meer informatie via Google:

Dhr Dirk Weyler interviewt Bart Martens, Filip Dewinter, Marleen Van Den Eynde, Rudi Daems, Mark Verhaegen, Jos Bex, Mieke Vogels, Jan Peumans en Anncik Deridder en schotelt hen stellingen voor ivm FIJN STOF om te commentariëren.

Zuivere logistiek wordt tevens op de korrel genomen. Deze geeft weinig toegevoegde waarde en bemoeilijkt de Kyotonorm.

blog.seniorennet.be/dwreddevoorkempen

Aanbod bestemd voor mensen uit
Provincie Antwerpen

Programma
19.30: verwelkoming door dhr Rombouts, voorzitter van vzw Red de Voorkempen

19.40u – 21.00u: Moderator ere senator Paul Staes ondervraagt o.a. professor Nicolas van Larebeke, hoogleraar Universiteit Gent en de heer Guy Lauwers, Schepen voor leefmilieu van de Stad Antwerpen.

21.00u tot 22.00u: vragen vanuit het publiek

22.00u : receptie (gratis)

waterstofbus Vzw Red de Voorkempen Dirk Weyler

DEZE WATERSTOFBUS ZAL TE BEZICHTIGEN ZIJN OP ONZE DEBATAVOND - 19 OKTOBER 2007
en dit rond 19.00u

Deze nieuwe brandstofcelbus is een wereldprimeur. Ze is de eerste volwaardige hybride bus (waterstof-elektrisch) die remenergie recupereert. Daardoor heeft ze veel minder energie nodig dan de vroegere brandstofcelbussen. Daarnaast heeft ze dezelfde capaciteit (tot 104 reizigers), levert ze dezelfde prestaties en heeft ze dezelfde actieradius (tot 350 km) als een moderne dieselbus. Om dit te bereiken ontwikkelde busbouwer Van Hool een bus van 13,2 meter lang met drie assen.
Dankzij een nuluitstoot is de waterstofbus erg milieuvriendelijk. Omdat er geen verbrandingsproces is, stoot de bus geen schadelijke stoffen uit zoals CO2 (broeikaseffect) en NOx (zure regen). Ook van fijn stof is geen sprake. Uit de uitlaat komt alleen een wolkje waterdamp. De bus is ook aanzienlijk stiller dan een moderne dieselbus. Dat komt omdat er geen bewegende mechanische delen zijn in de brandstofcel.

De waterstofbus is een hybride voertuig. Dat betekent dat ze wordt aangedreven door twee krachtbronnen. Enerzijds is er een brandstofcel die waterstof omzet in elektrische energie. Naast een tankvoorraad van 40 kilo waterstof heeft de bus batterijen die worden opgeladen als er een energieoverschot is.

Dit overschot is enerzijds afkomstig van de brandstofcel en anderzijds van de gerecupereerde remenergie. Hierdoor gaat er nagenoeg geen energie verloren en volstaan de waterstoftanks om 350 kilometer te rijden. Door de hybride aanpak verbruikt de bus minder brandstof, en is ze veel efficiënter dan een bus met één krachtbron.