Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

10 jr Cnvs: "Alles is boeiend"

10 jr Cnvs: "Alles is boeiend"

Vanaf 7 januari worden uw televisie-avonden anders. Een fenomenale vernieuwing zal zich die dag om 8 uur 's avonds voltrekken. Deze keer zal het geen gehypte digitale decoder of high-definition beeldscherm zijn die u moet aanschaffen. U moet gewoon blijven kijken naar uw kwaliteitszender, Canvas. Het duidingsprogramma krijgt een nieuwe look, een nieuwe naam: "Magazine", niet langer eerst een kort journaal en daarna Ter Zake.

Radio 1 moest in september al een face-lift ondergaan. Nu moet ook Canvas eraan geloven. "Nagelnieuwe studio’s, verbeterde Journaals, nieuwe programma’s, verse gezichten en een revolutionair vernieuwde Ter Zake. Canvas ziet er die dag helemaal kraakvers uit."

Hmmm, appels met pesticiden, genetisch gemanipuleerde groenten en hormonenvlees kunnen er ook goed en kraakvers uitzien. Gezond is het daarom niet.

De revolutie wordt geblogged. Dus ook deze "fenomenale media-revolutie":
multiblog.vrt.be/lievenverstraete/2007/12/19/afscheid-van-een-stoel

Lieven Verstraete krijgt op zijn blog visioenen van een nieuw era: "Alles is boeiend, de hele wereld is in beweging, ’t is onze taak om dat op een interessante en verrassende manier voor de kijker te vertalen."

Mooi om te zien, een mens die zijn werk zo graag doet. Maar doet hij het ook goed? That's the question!

Vernieuwing verkoopt zichzelf niet, daarom zijn de vrt-marketiers op pad om in alle media: radio, krant, magazine en het eigen tv-scherm, alvast deze Canvas-revolutie te verkopen, in zulke bewoordingen dat de verwachting alvast groter is dan het resultaat ooit kan zijn. Ik hoop dat de ontgoocheling niet groter zal zijn dan de verrassing.

En omdat er nog geen museum is voor tweedehands tv-meubilair, verkopen ze een stoel van Ter Zake voor het goede doel!
"Bieden dus, via de site van Studio Brussel : u haalt er mediageschiedenis mee in huis, en steunt een goed doel!"

Zo kennen we er nog wel ééntje: "Optimisme is a moral duty". Als al die politiekers die ooit op die 'Ter Zake'-stoel hebben gezeten, eens wat vaker het goede doel betrachten, zou dat de wereld niet veel gelukkiger maken? Ach, het is bijna Kerstmis. Dan mag een mens al eens iets guller zijn en iets minder kritisch.

Marketing hebben ze alvast

Marketing hebben ze alvast onder de knie...
Uitdagende TV maken is niet moelijk. bv. kies een willekeurig commercieel product uit de supermarkt en traceer elk ingediënt met een camera, en begeleid met objectieve commentaar, terug naar de oorsprong. De dag nadien lig je gegarandeerd uit de ether en heb je 50 advocaten aan je been.
Het gaat erover wat mensen willen zien en geloven, en de dag nadien passief kunnen verderdoen (revolutie zonder revolutie). Het percentage van de bevolking die een (al dan niet) shockerende documentaire kan aanzien en de dag nadien gelukkig naar het werk gaat is niet om van te leven als tv maker.

Ik hoop natuurlijk dat ze wel zulke tv durven maken en dat ik ongelijk krijg, maar dan zullen ze een serieuze trap in de ballen moeten kunnen incasseren van hun geldschieters... denk ik.

de wereld op doek

Vroeger scheen de zon altijd op tv, nu alleen nog in high defenition.

Vandaag "The Planet" deel 3 (planten en dieren) gezien op Canvas. Vlaanderen is te klein om goede TV te maken. Maar Canvas is net groot genoeg om hier en daar een schakel van de globalisering in beeld te brengen.

Alleen die 500 000 advocaten zitten nog in de weg. Of zijn het er 50 000 of 5 000. Hoeveel lobbyende ¥€$-men zijn er eigenlijk nodig om onze planeet in sneltempo om zeep te helpen???

Maar dat er desondanks nog gelukkige mensen bestaan, die de uitknop van hun tv nog weten te vinden, zonder zich van de wereld af te sluiten of onverschillig te zijn, ook daar geloof ik in.

brave jongen die Verstraete;

brave jongen die Verstraete; en ook nog zo'n slechte niet (een beetje de bravere versie van Zinzen, maar goeie dossierkennis en toch nog voldoende kritisch en niet vooringenomen)
dat kan je zeker van iedereen niet zeggen aan De Grote Toren
integendeel : de spoeling wordt redelijk dun in medialanschap
men deelt aan mekaar prijzen uit, men zit in mekaars programma of krant, men vraagt mekaars mening ...
maar eigenlijk zijn het alleen maar variaties op hetzelfde thema, wat herhalen van steeds dezelfde boodschap door een beperkte kring andere mensen
af en toe mag er een wat afwijkende enkeling zijn mening kwijt maar meer dan wat bijkleuren in de marge is dat niet echt
zoals alle andere verkopers moeten journalisten er inderdaad voor zorgen dat dit alles mooi wordt opgediend :
in een mooie nieuwe studio
een jonge snuit of mooi lijf
een allert en flitsend optreden
(niets zo ambetant als een gezicht waar van afdruipt dat het maar fake is, en dus helemaal niet boeiend)
media is commercie en heeft zijn rol te spelen in de kapitalistische symfonie

het beste nog eens boven gehaald?

wat ik compleet niet snapte (ik ben nochtans niet dom), was de 'humor' die uit het 'reclamefilmpje' voor 10 jaar Canvas moest blijken (ik ben nochtans een lachebek): een zwarte Hitler en dan 'het beste nog eens bovengehaald'; misschien van wat snuiters op de redactie die dit hét einde vonden, heel hard hebben zitten lachen, maar dan niet eens beseften (of niet kritisch genoeg waren) dat dit eerder een inside-joke is die bij het publiek (dat zijn wij toch?) raar overkomt ... zullen we nog vaak meewarig het hoofd moeten schudden of wordt het toch beter?

Jo

Gepost door Jo
19.12.2007

Tags