Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

De Ford-directie schrijft een brief, lees hem hier

De Ford-directie schrijft een brief, lees hem hier

De werknemers van Ford Genk krijgen deze week een brief van de directie in de brievenbus.

Beste medewerker van Ford Genk,

U bent vermoedelijk reeds op de hoogte van het bezoek dat Jim Tetreault en Nick Caton, beiden Vice-president van Ford Europa, op woensdag 23 januari 2008 aan onze fabriek hebben gebracht. Dit bezoek was een direct gevolg van de stakingsactie.
Met deze brief willen we u informeren over de boodschap die zij toen aan ons en aan de vakbonden hebben gegeven. Deze boodschap was bijzonder duidelijk.

Ford heeft het wereldwijd bijzonder moeilijk (verlies van 2,7 miljard dollar), vooral de situatie van de Company in Noord-Amerika is ronduit zorgwekkend. In Amerika zullen bijgevolg nog meer jobs sneuvelen. Het bedrijf heeft recentelijk ook heel wat geld moeten lenen. Met dit geld zal men de organisatie wereldwijd moeten herorganiseren om succesvol te worden. Men zal dus bijzonder goed bekijken in welke fabrieken men zijn weinige geld nog zal investeren. Men zal enkel daar investeren waar het écht zinvol en betrouwbaar is.

In feite was binnen Ford Europa duidelijk de intentie reeds aanwezig om ook de volgende Mondeo aan Genk toe te kennen. De beslissing hierover zal trouwens in de komende 12 tot 24 maanden vallen. Hoe weten we dat? Wel intern in Ford Europa was reeds beslist een investering van vele 10-tallen miljoenen euro in de Genkse fabriek te doen om van Ford Genk de eerste CO2-neutrale fabriek ter wereld te maken binnen de Company. Deze beslissing is nu herzien en uitgesteld maar nog niet verloren.

Waarom wou men in Genk investeren?
Onze Genkse fabriek werd aanzien als zowat dé beste in Europa en de 2 voorbije launchjaren waren gewoonweg schitterend! Er was dan ook niets anders dan 'positiefs' te horen over al uw inspanningen.

Ford heeft fors geïnvesteerd in Genk. Daar stonden (CAO)afspraken met de vakbonden tegenover. Een wilde staking – waarna de met de vakbonden gemaakte CAO-afspraken gewoon werden verbroken – heeft de visie over Ford Genk binnen de Company totaal veranderd. Dit gebeurt dan nog net vooraleer de beslissing over onze toekomst zal vallen.

Ford wil ons in Genk evenwel duidelijk nog een kans geven. Men verwacht van ons en de vakbonden een plan hoe wij onze objectieven voor dit jaar inzake veiligheid, kwaliteit en kost alsnog zullen halen. M.a.w. de 20 miljoen dollar die het conflict de Company heeft gekost, moet door Ford Genk zelf betaald worden. Bovendien verwacht men garanties dat gemaakte (CAO)afspraken ook gerespecteerd worden.

Het moge duidelijk zijn dat dit een moeilijke opgave zal worden en dat pijnlijke maatregelen, die vermoedelijk ons allemaal zullen raken, moeten worden genomen. Na al die inspanningen, die we afgelopen jaren samen hebben geleverd, moeten we ons als Ford Genk opnieuw t.o.v. Ford Europa bewijzen.

Als Directie van Ford Genk hebben wij moeite om te kunnen aanvaarden dat een kleine groep mensen, voor persoonlijk gewin of eigen glorie, de toekomst van direct 6000 gezinnen en indirect 18.000 gezinnen in de regio in gevaar brengt.

Dit schrijven zal door sommigen geïnterpreteerd worden als 'het schrik aanjagen van mensen'. Wij vinden evenwel dat het onze taak is in een open en eerlijke communicatie naar u toe, te vertellen naar waar we vandaag – door de staking – zijn teruggevallen.

Aangezien we deze kans, die Ford ons alsnog biedt, om onze toekomst te verzekeren onder geen enkel beding mogen missen vragen wij hierbij uitdrukkelijk dat diegenen onder jullie die niet akkoord kunnen gaan met het beleid dat op Ford Genk wordt gevoerd om het bedrijf vrijwillig te verlaten.
Aan alle anderen willen we zeggen dat wij ons schamen voor het figuur dat we binnen de Company hebben geslagen door onze CAO-afspraken zonder verpinken te moeten verbreken. We hopen dit vooralsnog samen – op korte termijn – terug recht te kunnen zetten. Mislukken is voor ons geen optie.

Laat deze brief eens rustig bezinken en praat er over binnen uw gezin.
Alvast oprechte dank aan al die mensen die elke dag opnieuw, samen met ons, hard werken en die het goed menen met Ford Genk.

Namens het Directiecomité van Ford Genk

Guy Martens
Algemeen Directeur

Dirk Cattoir
Personeelsdirecteur

Deze keer heeft de directie

Deze keer heeft de directie overschot aan gelijk. Een CAO is een democratische aangelegenheid, en moet dus door alle partijen gerespecteerd worden.
Wie de toestand van Ford in de VS écht kent, zal weten dat de directie geen milimeter overdrijft. Wanneer Ford beslist om in eigen land jobs te doen sneuvelen en in Genk de fabriek open te houden, dan is dit een cadeau.
Hopelijk is niemand zo dom om een dergelijk cadeau te weigeren. Dat zou collectieve zelfmoord zijn. Bovendien zou men daarmee de hele automobielindustrie meesleuren, want de rendabiliteit van de toeleveranciers is gebaseerd op de grote aantallen van Ford + GM + Volvo enz.
Ik werk zelf ook in de auto-industrie, en kan me niet veroorloven om mijn job te verliezen.

Ik ben vooral reuzebenieuwd

Ik ben vooral reuzebenieuwd hoeveel de leden van de Ford directie zelf zal inleveren op hun loon om Ford te doen overleven. Ik vraag me echt af waar zij in hun gezin over praten: een miljoen dollar minder? Maar wat doen we dan met de 1000 genodigden op het verjaardagsfeestje van de hond ?

cadeau??

Waarom zou Ford de mensen van Genk en omstreken een cadeau geven? Omdat dat zo sympathieke mensen zijn die Belgen? Omdat ze toevallig fijne herinneringen hebben aan een Weekendje Brussel? Laat me niet lachen. Op dit niveau worden er geen cadeaus gegeven. Er wordt enkel geteld. En zo lang dat het voor Ford rendabel blijft om net deze fabriek open te houden, houden ze net deze fabriek open. Andere redenen zijn er niet.
Ik vind deze brief schandalig. De arbeiders van ford werken zich de kloten van hun lijf voor de aandeelhouders van Ford. Het zijn verdorie wel de arbeiders die die auto's in elkaar steken en en ervoor zorgen dat er winst gemaakt wordt hè. En durf je te protesteren, dan wordt je als een klein kind op de vingers getikt, afgedreigd en gestraft. Terug naar de tijd van Daens? Ja meneer de patron, neen meneer de patron, tot uw dienst meneer de patron, merci voor alles meneer de patron...Er zijn geen woorden voor.