Bart Holvoet (KAJ) : “Maatschappij zet jongeren steeds meer onder druk”
Bart Holvoet (KAJ) : “Maatschappij zet jongeren steeds meer onder druk”
Bart21 maart 2008 – 16:55
BRUSSEL – De jeugbeweging KAJ roept Goede Vrijdag uit tot 'drukloze dag'. Elk jaar komt KAJ op deze dag naar buiten met hun actiethema. Hoe jongeren omgaan met maatschappelijke druk is het actiethema van dit jaar.
“Jongeren komen door de maatschappij steeds meer onder druk te staan,” zegt Bart Holvoet, voorzitter van de KAJ. “Ieder jaar werken wij met alle Vlaamse KAJ-afdelingen een jaar rond een bepaald thema. Tot vorig jaar werkten we met een jaarthema, vanaf dit jaar gaan we voor actie. We proberen samen actie te voeren met de afdeling of regio, rond een thema dat voor ons allen van toepassing is. Symbool van onze acties is het figuurtje Ibu, de afkorting van Ik Ben Uniek.”
Boodschap
“Wij zullen met spandoeken over de drukke wegen in Vlaanderen ons standpunt verkondigen,” zegt Bart Holvoet. “Bovendien zullen onze leden op verschillende plaatsen in Vlaanderen actie voeren om het thema is de kijker te zetten. Ons doel is een positieve boodschap uit te dragen. We leven in een tijd waar dure trends elkaar snel opvolgen. Zo is er de gsm en de bijhorende rekeningen. En welke jongere heeft tegenwoordig geen I-pod? Voor de doorsnee jongere is het niet makkelijk dit allemaal te betalen. Dus nemen ze vaak een job aan in het weekend of in de vakantie, om wat bij te verdienen. Deze materialistische houding is jammer genoeg eigen aan de tijd.”
Druk
“Naast de tijd die ze hierin investeren, zouden ze de resterende tijd volledig moeten besteden aan schoolwerk, omdat ook daar de verwachtingen steeds hoger worden” zegt Bart Holvoet. “En daarboven nemen jongeren nog heel wat andere engagementen op zich. Ze zijn actief in een jeugdbeweging, een sportclub of doen aan vrijwilligerswerk. Dit engagement wordt van jongeren verwacht. Zij moeten maar proberen alles te combineren. De druk die van uit de maatschappij wordt opgelegd begint steeds vroeger op jongeren te wegen. En wie het niet aankan, valt af. Wie niet meekan met de nieuwste modeverschijnselen, verliest aan populariteit. En wie zich niet op een of andere manier engageert is egoïstisch.”
Afdelingen
“Daarom kiezen wij er met de KAJ voor om dit jaar te werken rond de slogan (z)onder druk,” zegt Bart Holvoet. “Hiermee gaan we na welke druk jongeren ondervinden en hoe ze hiermee omgaan. De slogan moet ons doen nadenken hoe wij dit ervaren: staan wij onder druk, of leven we gewoon zonder druk? We laten onze plaatselijke afdelingen mee nadenken over wat zij als druk ervaren en hoe zij hiermee omgaan. Iets makkelijker gezegd: het komt er op neer dat we gaan zoeken naar de dingen die we zelf willen doen en dus ook met volle goesting doen. Aan de andere kant kijken we ook naar de dingen die we doen omdat iemand anders het van ons verwacht.”
Nieuwslijnmeer
- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme