Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Stampmedia lanceert eerste Jongeren Media Agentschap

Stampmedia lanceert eerste Jongeren Media Agentschap

In Antwerpen werd StampMedia, het eerste Jongeren Media Agentschap in Vlaanderen gelanceerd. Jongeren komen vaak negatief in beeld en daar wil Stampmedia verandering in brengen. StampMedia moet jongeren een stem geven die ontbreekt in de huidige mainstreammedia. Jongeren krijgen intensieve mediatraining en worden begeleid om zelf media te maken over allerlei lokale thema's. "Op termijn willen we de Belga van de jongeren worden", aldus coördinator Stefan Kolgen.

Stampmedia.JPG

StampMedia wil jongeren opleiden tot waardige reporters. Er is momenteel al een groep van 15 reporters die een eerste opleiding heeft gevolgd. Het is de bedoeling deze groep verder uit te breiden tegen september als ze effectief van start gaan met nieuwsmaken. "We willen heel laagdrempelig zijn", zegt Stefan Kolgen. "Qua leeftijd zitten we goed. Tussen 16 en 26 jaar. Qua diversiteit zitten we nog niet zo goed. We moeten in de wijken gaan en meer kansengroepen aantrekken via hun organisaties", zegt Stefan.

Grootse plannen dus, maar hoe willen ze dit allemaal bewerkstelligen? "Door een kader te voorzien dat zal bestaan uit een fulltime hoofdredacteur en deelredacties die zullen bestaan uit vrijwilligers van de trekkersgroep. Daarnaast gaan we ook een peter- en metersysteem opzetten die de beginners moet begeleiden", zegt Stefan Kolgen.

Welk nieuws?
Jongeren maken zelf de selectie. "Ze kiezen de onderwerpen die hen interesseren. Het hoeft niet enkel puur verslaggeving te zijn. Het kunnen ook reacties van jongeren op nieuwsfeiten zijn. Bijvoorbeeld het spijtig handgemeen dat onlangs op de bus is gebeurd, daar zouden we jongeren ook hun visie over kunnen vragen", aldus Kolgen.
Een selectie van de gemaakte reportages komt op de website StampMedia.be en een kleine selectie zal dan doorgestuurd worden naar de mainstream en andere media. Er zijn nu al contacten met Belga en Gazet van Antwerpen.

Kolgen: "We bieden jongeren die meewerken training aan en ook fora waar ze hun materiaal kunnen publiceren. Het geeft de jongeren een gelegenheid om een portefolio op te bouwen. Zeker voor afgestudeerden journalistiek is dit een goede gelegenheid om hun skills te ontwikkelen. Je kan daarnaast ook niet verwachten dat het allemaal gratis is. We voorzien middelen om onkosten te vergoeden. En als de reportage gepubliceerd wordt in de mainstream media dan zorgen we er wel voor dat de jongeren in kwestie ook een deel krijgen van de koek. Daarnaast zijn we ook bezig met het uitwerken van een eigen perskaart."

Is het realistisch om te verwachten dat de inzendingen voldoen aan de kwaliteitseisen van de mainstreammedia? "We streven naar kwaliteit via de opleidingen. We werken daarin samen met een aantal partners als Piazza dell’Arte, Het Eiland Neus en REC Radiocentrum voor foto-, video-, audio- en schrijftechnieken. Als ze de nodige skills hebben kunnen de jongeren aan de slag onder begeleiding van de hoofdredacteur", zegt Kolgen.

Astrid (19), Tine (21) en Anke (15) hebben zojuist de eerste opleiding achter de rug en zijn alvast heel enthousiast om erin te vliegen. Op de vraag of de deadlines geen probleem zouden vormen in hun drukke jongerenagenda's antwoorden ze volmondig neen. Anke: "Ik studeer nog, speel muziek en sport maar ik wil daarnaast nog wel tijd vrijmaken om aan StampMedia mee te werken."

Financiering
StampMedia wordt voorlopig enkel gefinancierd door de stad. Ze zijn ook sponsordossiers aan het opstellen en zoeken ook nog subsidies op Vlaams niveau. Brengt dit de onafhankelijkheid niet in het gedrang? Stefan: "Absoluut niet. Onafhankelijkheid was een van de voorwaarden bij de opstart van het project."