Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Meer flexibiliteit in autosector: realisatie van princiepsakkoord onzeker

Meer flexibiliteit in autosector: realisatie van princiepsakkoord onzeker

BRUSSEL -- Om de automobielindustrie in België te houden, moeten de Belgische werknemers flexibeler worden. Dat is de filosofie van het princiepsakkoord dat de metaalvakbonden en de werkgeversorganisatie Agoria maandag afsloten. Maar een realisatie van het akkoord zit er nog niet meteen in.

In Duitsland kunnen automobielconstructeurs gebruik maken van het plus-minusconto om de arbeidstijd te verlengen of te verkorten al naar gelang de noden in de fabriek. ACV- en ABVV-Metaal en werkgeversorganisatie Agoria willen dat systeem ook in België introduceren. Daardoor zou de werkdag verlengd kunnen worden tot 10 uur en de werkweek tot 48 uur eventueel met zaterdagwerk. Die extra uren vallen niet onder de klassieke overuren en dienen om productiepieken op te vangen. De extra uren kunnen daarna over een periode van zes jaar omgezet worden in minder lange werkdagen- of weken.

Het princiepsakkoord is een werkstuk van de Taskforce Voertuigindustrie die twee jaar geleden werd opgericht om de toekomst van de automobielsector te verzekeren. De Taskforce richt zich hoofdzakelijk op Vlaanderen aangezien de grote assemblagebedrijven zich vooral daar bevinden. Alleen Volkswagen is gevestigd in het Brussels Hoofstedelijk Gewest. Verder zijn er ook nog enkele toeleveringsbedrijven in Wallonië.

Maar om het plus-minusconto in die bedrijven in te voeren moet er gesleuteld worden aan het wettelijk kader en dat is vooralsnog een federale aangelegenheid. Daar knelt meteen het schoentje. Aan de top van het ABVV lopen ze niet echt warm voor een dergelijke ingreep. In De Standaard laat algemeen secretaris Xavier Verboven optekenen dat hij liever specifieke ondernemingsakkoorden ziet. Hij vreest dat de werkgevers uit andere sectoren de tekst als een precedent gaan gebruiken, aldus De Standaard.

Ook bij de Waalse vleugel van ABVV-Metaal klinkt protest. “Wij willen niet dat de wet veranderd wordt en we zullen ons daar ook samen met het hele ABVV tegen verzetten,” zegt Nico Cué, woordvoerder van de Waalse én Brusselse entiteit van ABVV-Metaal. “Ik zie dus niet goed in hoe ze dit akkoord in de praktijk zullen brengen,” aldus nog Cué. Het akkoord werd dan ook enkel getekend door Herwig Jorissen die na de boedelscheiding geen nationaal voorzitter meer is, maar enkel nog woordvoerder van de 'Vlaamse entiteit' binnen de metaalcentrale.

Welk nut heeft de (metaal)vakbond nog?

De arbeidswet wordt aangepast op maat van een sector/industrie. De mens moet steeds meer en meer ten dienste staan van de economie.

De vakbonden die dit princiepsakkoord hebben ondertekend moeten zich ernstige vragen gaan stellen bij hun bestaansreden! De metaalvakbonden hebben een historische grens overschreden. De solidaristische vakbond is een feit geworden!

ontmenselijken en verandering

De arbeider in het algemeen en de automobielarbeider in het bijzonder worden door de steeds verder gaande flexibiliteit echt ontmenselijkt.Hij is als een citroen die tot de laatste druppel op het altaar van de winst word uitgewrongen.En de vakbonden die de mensen moeten verdedigen en zorgen voor menselijke arbeidsverhoudingen (weet je nog wel de economie ten dienste van de mensen )spelen het spel eens te meer mee zogezegd om erger te vermijden.Weet je nog vakbondsverantwoordelijken dat bij Renault Vivoorde de totaal uitgemolken arbeiders toch op straat gevlogen zijn .Ik moet nu ook terug denken aan delegee Terrence Harvey die eind de jaren 80 bij General Motors wel de verdediging van de arbeiders op zich nam?Hij vloog daarvoor op straat en werd door de CCMB laf in de steek gelaten.De KAJ en de KWB verdedigden hem toen terecht wel .Blijkbaar leren de vakbonden niet uit het verleden en zijn ze op lange termijn medeverantwoordelijk voor een totale sociale afbraak door hun lakse houding tegenover het patronaat en het niet in vraag durven stellen van een onmenselijk systeem dat kapitalisme heet .Verandering kan, dat bewijst Cuba en een deel van latijns-Amerika.

Jorissen is een anti-syndicalist

En niet vergeten dat Jorissen al jaren met het patronaat flirt.Niet zijn extreemrechtse verleden maar zijn anti-arbeiders standpunten maken van hem het paard van Troye binnen de vakbond.In navolging van Van Assel indertijd bij Sidmar zou men hem omwille van anti-syndicale standpunten moeten buiten zwieren bij de metaalvakbond,hij is een onwaardige voorzitter.Hij kan dan net als Van Assel openlijk bij het patronaat gaan werken .

splitsing en solidariteit

Hier hebben we al een eerste staaltje waartoe de splitsing van de metaalcentrale leid.Onenigheid binnen de vakbond is koren op de molen van het patronaat.Opmerkelijk dat weer Jorissen erbij betrokken is.De man die ook door zijn extreem-rechts verleden ter discussie stond als voorzitter en daardoor mede aan de basis ligt van de voor de solidariteit dodelijke splitsing.Zonder eenheid staat de gewone man nergens ,dat weet het patronaat en dat weet Jorissen ook.Wiens belang dient hij ?

Gelukkig is er toch nog een echt vakbond

Beste

Gelukkig is er toch nog een echt vakbond in belgië.
ACLVB heeft dit akkoord niet ondertekend. De laatste jaren
maken onze delegees van ABVV en ACV deze vakbond zwart als vakbond van de bazen. Wat hebben jullie nu te zeggen ABVV en ACV?????????

Flexibiliteit bij General Motors

Werknemers moeten zich steeds weer aanpassen, openstaan voor veranderingen op korte termijn, voortdurend risico's durven nemen, steeds minder afhankelijk worden van regelingen en formele procedures. Het is tijd om weer werk te bieden aan de holle beleggers- en managerspraat. Flexibiliteit levert alleen winst op korte termijn op, holt bedrijven uit ter wille van de aandeelhouders werkt deloyaal gedrag in de hand en werkt ondermijnend op het karakter van mensen. De moderne werkethiek staat op gespannen voet met de familiewaarden, waar politici en kerkleiders zo de mond vol van hebben. Stel dat je aan je kinderen voortdurend vertelt dat je gezin niet zo belangrijk is, je hebt het alleen maar voor de korte termijn gevormd. De kinderen horen er eigenlijk niet bij. Ze krijgen ook nog voorgehouden dat zij zich aan niemand te lang moeten binden. Met dat alles geef je niet bepaald het voorbeeld van een goed ouderschap. Het kan dan ook niet anders of het ophemelen van flexibiliteit werkt negatief door op de samenhang van families en buurten. Flexibiliteit word ons aangeprezen als het wondermiddel dat alle problemen oplost. Gewoon onzin!! Immers niets is gratis. Veel retoriek rond het begrip flexibiliteit benadrukt de baten en niet de kosten van dit nieuwe kapitalisme. De Europeanen denken dat de Verenigde Staten op ons voorlopen en blindelings moeten worden nagevolgd. Gaat het in onze samenleving alleen nog om productie en winst? Zelfs die vraag is nog te rooskleurig. In de nieuwe economie gaat het niet meer eens om de winst maar enkel om de aandeelprijs. Het idee van een conflictenvrij kapitalisme is absurd en het is daarom een illusie dat de klassenstrijd is verdwenen.

Syndicale groeten en God bless General Motors
Terence Harvey