En als het nu zo eens was dat
binnen enkele maanden of weken blijkt dat enkele Marokkaanse
infiltranten/informanten/aangestokers en aangestoken minderjarige
aanstokers ingegaan zijn op de provocatie van welbekende skinhaeds en hooligans die zich nog maar enkele weken geleden
konden
opladen in anti-joodse en xenofobie orgiën samen met verzamelend Europees
nationaalsocialistisch rechts? Wat als deze feiten zich inschrijven in een
verschoningsactie als voorbereiding op het proces in beroep van Abou Jahjah
waar overheid en veiligheidsdiensten opnieuw aan
geloofwaardigheid kunnen verliezen? De connectie van belangrijke
criminaliteit al of niet gelinkt aan terrorisme met nationale en
internationale veiligheidsdiensten vraagt enige waakzaamheid om niet
onmiddellijk in de gemeenplaatsen te vervallen die enkel tot doel hebben
op racistische basis bevolkingsgroepen in hun geheel te criminaliseren. Enkele elementen die tot waakzaamheid
en pro-actief denken oproepen:
1. De 'Noord-Afrikanen' zijn daar
De algemene en door alle media, TV, Radio en pers gevolgde aanduiding
van 'Noord-Afrikanen' als de groep die relletjes zou uitlokken
doet meteen de oren spitsen en het denken activeren. Een anonieme weblog
heeft het allicht gehad over 'Noord-Afrikanen' gehad die de brand gingen
steken aan alles wat blank was. Noord-Afrikanen werd in ieder geval
massaal opgepikt door de media, een serieuze aanduiding dat het om een
externe opzet gaat voortgaande op een voor de rest niet in de aandacht gekomen aanval van enkele skinheads op allochtonen
na de match Anderlecht-Gent. Zoek in Brussel, Antwerpen of naast je deur
een Marokkaan die zichzelf als Noord-Afrikaan ziet, of hier enige
identiteit uit put.
'Noord-Afrikaan' is in wezen een reeds eeuwenlang
gebruikte door het Franse kolonialisme geïntroduceerde term, in de lijn van
'Barbaren' zoals door de Grieken bedacht, van de toen in hoofdzaak Amazigh (later als Berbers
aangeduide) bewoners. Na de kolonialisatie door Frankrijk werd het
vernederend bedoelde 'Barbaren' vervangen door 'Noord-Afrikanen', omdat de
Fransen zichzelf als de beschavingsbrengers zagen en hiermee de referentie
naar de Berber-cultuur wilden uitwissen. 'Noord-Afrikanen' is dus een koloniaal
begrip dat vanaf 1960 stigmatiserend werd aangewend voor
de nieuwe migratie vanaf de 60-tiger jaren en staat voor onbeschaafd,
crimineel, vuil, lui, onbetrouwbaar, analfabeet en zo meer. Met 'Noord-Afrikanen'
heb je altijd succes in het oude op racisme en koloniale denkbeelden
gebaseerde populistisch discours.
2. Gewelddadige en racistische skinheads volledig buiten schot
Een weblog met 4.000
bezoekers op een dag kan dan wel indrukwekkend lijken, webstatistiek geld
als een van meest onbetrouwbaarste infokanalen aller tijden. Gelij wie kan
er wat opzetten, extreem rechts of hooligans en eender wie die gediend is
met provocaties. De timing van dit soort confrontaties, relletjes
enz. en de betekenis vervan oor een politieke of maatschappelijke situatie
of gevoeligheid zegt dikwijls meer over een evenement dan wat er zich
eigenlijk afspeelt. La guerre des flics is in deze situaties ook nooit ver
weg. Het is meestal maar na maanden of jaren dat, voor de zoveelste keer,
connecties boven water komen of de betekenis duidelijk wordt.
Dat de Anderlechtse schepen Fatiha El Ikdimi, preventiewerkers en alle wel
degelijk aanwezige basisorganisaties in Anderlecht het in Keulen hoorden
donderen en te maken kregen met voor hen vreemde en ongrijpbare roepers,
stenengooiers die beperkte maar erg zichtbare schade aanrichten aan
winkels, met in hun spoor de enkelingen die uit zijn op een gemakkelijk
buit
maken het scenario rond is veelzeggend. De schade is aangericht, niet zozeer aan goederen
of mensen, maar aan het beeld van de bevolking over Brussel, De Marokkanen
enz.
De opgepakten zijn uitsluitend of in meerderheid Marokkaanse jongeren of
kinderen. "Beide groepen pleegden geweld. Volgens onze informatie
waren de supporters agressiever. Waarom zijn dan hoofdzakelik
Noord-Afrikaanse jiongeren aangehouden en slechts één skinhead?" vraagt
Fatiha El Ikdimi zich af in DM van 26/05. De echte provocateurs gaan
vrijuit want die zijn verstandig genoeg (of hebben daartoe uitdrukkelijk
de opdracht gekregen) geen schade aan te richten, voor de rest mogen ze
charges uitvoeren, zoals onder dekking van het waterkanon dat zich
richting 'oproerkraaiers' begaf op 23 mei. Zij waren het meest gewelddag
(en daar ook op getraind) en het meest de confrontatie zoekend. Voor wie
de laatste vijfentwintig jaar de migrantenwerking volgt weet hoe deze
werking, de jongeren en de 'relletjes' zelf 'gevolgd worden'.
3. 'Noord-Afrikanen' zijn wel degelijk de Marokkaanse ketjes van Brussel
Met 'Noord-Afrikanen' hebben de media het wel degelijk over de
Brussel ketjes van Marokkaanse afkomst, zoals ze genoemd werden in het
hommage programma in de AB, dat dezelfde avond op 23 mei plaatsvond. Het
gaat om minderjarige Belgen, die in België,
dan nog voor een goed stuk uit Belgen geboren zijn. Zij mogen dan 'Noord-Afrikanen' genoemd worden door de 'West-Europese' journalisten die in
de VRT voor nieuwsgaring en verslag zorgen. Nieuwslezers van universitair
niveau die met een uitgestreken gezicht het alsmaar hebben over Noord-Afrikanen is niet alleen lachwekkend maar doet
vragen
stellen naar redacties die hen dit in de mond leggen.
Ook de Jazz-marathon
van 23-24-25 mei met een zomerse ambiance en vreedzame sfeer om u tegen
te zeggen, met Beurs en Brouckère in goede doen, vormde geen enkel
bezwaar voor Brussel- en Marokkanenbashing, zonder journalistieke
vraagstelling, onderzoek of situering. Zaterdagavond mocht de Molenbeekse
schepen voor preventie, Fatiha El Ikdimi op de VRT even aan het woord om haar
ontsteltenis uit te spreken over wat onvoorzien van buiten Anderlecht en
door wie dan ook opgezet, uitgelokt, voorbereidt, georchestreerd, aangezet
werd over hen heen gekomen is.


Anderlecht heeft 93.808 inwoners
in 2005, Sint-Jans-Molenbeek 78.520, twee Brusselse gemeenten waar het
transformatieproces van het Brusselse gewest van 50% autochtoon naar allochtoon op
45 jaar tijd
meer dan gemiddeld heeft plaatsgevonden. Langs de migratie hebben de
Brusselse gemeenten zich demografisch kunnen vernieuwen. De overdracht
van de 'Vlaamse' cultuur zal in Brussel gebeuren langs Marokkaanse ketjes. In die Vlaamse identiteit in
Brussel zal ook plaats zijn voor de eigen Marokkaans/Berberse culturele
traditie. Brussel, bastaard stad (om fier op te zijn) zoals in de laatste
theaterproductie, De Taalmachine van Dirk Van Esbroek en Geert van
Istendael werd geëvoceerd en door Geert Van Istendael in een hommage aan
Dirk Van Esbroek op 23 mei 2008 ten gehore gebracht.
4. De Zondag, toekomstige Algemeen Vlaamse krant in een
onafhankelijk Vlaanderen?
4.1. Kruisvaarder Bourgeois
De Zondag heeft echt wel een topweekend achter de rug: Kruistocht tegen Arabische
haatzenders, klinkt het in een hetserige in geel-zwart gedrukte titel.
In feite gaat om de toekomstige gesprekken met Arabische landen om af zou
spreken xenofobie en racisme te bannen uit de ether, een volledig legitieme actie die de steun van de
Arabische landen zal krijgen. Voor Zondag krijgt Bourgeois echter het kleed aan van
Godfried van Bouillon aangetrokken en wordt aan het hoofd gezet van iets dat
welbewust met populistische bedoelingen kruistocht genoemd wordt.
4.2. Brice De Ruyver mag zich in een aparte katern ventileren
Zou het zo zijn dat met het Abou Jahjah proces in
beroep in aantocht, dringend een tandje
bijgestoken moest worden in het racistisch en criminaliserenede discours tegen de 'Noord-Afrikanen'.
Brice De Ruyver krijgt van De Zondag een speciale katern, om zijn blazoen
met allochtonenbashing op te poetsen in het vooruitzicht van een
mogelijke gerechtelijke veroordeling van ganse politieke hetze die mede
door het kabinet Verhofstadt werd opgezet. Wanneer
moest blijken dat deze toenmalige veiligheidsadvisieur van Verhofstadt de
Belgische staat in z'n hemdje gezet heeft is enige dekking gewenst,
moeten de broodheren van Zondag, ondermeer de Warandagroep en hun ondernemers,
gedacht hebben. 80% van de gevangenisbevolking is allochtoon, zo
kon Morel in de Zevende dag citeren uit deze extra katern. Dat hiervan de
helft in voorhechtenis zit is geen detail. Het is een wereldrecord voor
België waar de Vlaamse Balie (alle advocaten van Vlaanderen) enkele
maanden geleden nog heftig tegen protesteerden. Op de vraag van npdata hoeveel van deze gevangene in feite
illegalen, toeristen en passanten zijn naar nationaliteit werd vooralsnog
geen antwoord gegeven. Dit onderscheid is essentieel om na te gaan over
hoeven 'reguliere vreemdelingen' en nieuwe Belgen het gaat in de
gevangenispopulatie. Graag een parlementair die hier eens de vraag naar
stelt bij minister Vandeurzen.
4.3. Het vandalismerapport van de Lijn was als bij wonder welgekomen.
De Zondag kon met de primeur uitpakken: verdubbeling van het vandalisme op 7
jaar tijd. Dat is in feite een positieve evolutie omdat in dezelfde
periode het aantal reizigers ook verdubbeld is. Wetende dat in die 7
jaar het aantal vreemdelingen gestegen is en burgers van vreemde
afkomst relatief meer het openbaar vervoer gebruiken is er in feite een
relatieve afname van vandalismeschade verbonden aan de gesuggereerde band
met 'vreemdelingen'gebruik van openbaar vervoer. 3/4 van de vandalismeschade is in
Antwerpen gesitueerd. Er wordt wel niet bij vermeld hoeveel dit 7 jaar
gelden was, misschien 80%, zodat ook hier een afname is vast te
stellen?. De onderliggende boodschap is evenwel
duidelijk, veel Marokkanen in Antwerpen, dus veel schade aan De Lijn.
Het niveau van vandalismeschade is ook niet onbelangrijk om even
vannaderbij te bekijken: 604.930 € in 2007 met 483 miljoen
vervoerde reizigers. Dat is gemiddeld 125€ aangerichte schade
door 100.000 reizigers. Elke schade is te veel en moet voorwerp
zijn van observatie en bestraffing. Maar is het niet eerder verwonderlijk
dat in Vlaanderen de Lijn met zoveel gebruikers van vreemde afkomst er
zulk een minimaal vandalisme wordt vastgesteld. In een internationale
vergelijking zal de Lijn allicht mee aan kop staan van veilig vervoer met
respect voor materiaal en infrastructuur. Wie stelt daar eens een vraag
naar?
Vreemdelingen werden jaren onwettelijk als chauffeur geweerd bij
De Lijn
Gezien er in De Lijn geen centraal veiligheidsmanagement is, omwille van
de provinciale autonopmie, zoals Jurgen
Verstrepen terecht aanhaalde in de 7de Dag, is het
vooral aan De Antwerpse Lijn om met een grotere openheid beleid te voeren
en voor een compensatie te zorgen van het verleden. Tot 1998 bepaalde een
(onwittige) CAO dat vreemdelingen niet in contractuele dienst konden
komen van De Lijn, dus met akkoord (en zelfs onder
stimulans) van de toenmalige vakbonden. Na klacht van Lijnrecht tegen
Racisme en ondermeer opmaak van een dossier door onszelf bij toenmalige
Minister Stevaert werd deze CAO van uitsluiting geannuleerd omdat men vreesde in een proces aan het kortste eind te
trekken, gezien deze CAO volledig onwettelijk was. Gevolg is evenwel dat
gedurende meerdere jaren tot 1998 De Lijn geen vreemdelingen als chauffeurs
aan de slag konden bij De Lijn, dit op een ogenblik dat de wetgeving het
veel moeilijker maakte om Belg te worden. Dat 'gat' in divers personeel is
nog verre van gedicht en de
'mentaliteit' en bedrijfscultuur in De Lijn is zich nog altijd aan het
'herstellen'. De ambitieuze doelstelling van Lieten tav van de
nog altijd vrij autonoom opererende provinciale Lijneenheden is daarom
uitzonderlijk betekenisvol, mede door de weerstanden die zijzelf hiermee wil overwinnen.
Het mag verder duidelijk zijn dat de komende decennia de Lijn, zoals De
MIVB en ook de politie en bewakingsdiensten bevolkt zullen worden met
Marokkaanse mannen die meer dan wie ook een traditie hebben van
bescherming, verdediging, dienstbaarheid en beveiliging.
4.4. Bart De Wever tovert 18.000 Antwerpse legaliseringen uit pot van
Turtelboom
En dan is er, ook in De Zondag, niet te missen met Bart De Wever, de kwakkel van
18.000 mogelijke regularisaties in Antwerpen. Elkeen
kan nagaan hoeveel feitelijk geregulariseerden, erkende vluchteling
en in beroep goedgekeurden in Antwerpen verbleven op het ogenblik dat hen
een verblijfsstatuut werd toegekend. Asielvragers zijn vrij zich te
vestigen in de gemeente van hun keuze maar administratief (en
financieel) blijven zij afhangen van de gemeente waar zij aan zijn
toegewezen. Antwerpen als grootstad heeft meer asielzoekers op z'n
grondgebied dan administratief toegewezen. Bij toekenning van
verblijfsstatuut aan een asielvrager zal die zich noodwendig moeten
richten naar de stad waar hij verblijft. Het aantal overgangen van
wachtregister asielzoekers naar het gemeentelijk register bedraagt in
totaal 8.821 op 9 jaar.
Toename
aantal vreemdelingen tussen 01/01/1990 en 01/01/2007 naar aard
(Bron NIS)
|
|
Geboorte
|
Immigratie
|
Wachtreg.
|
Herinschr.
|
Stat.
aanp.
|
Verhuissaldo
|
Totaal
|
1990
|
1.227
|
3.744
|
0
|
158
|
|
53
|
5.182
|
1991
|
1.315
|
3.989
|
0
|
170
|
|
|
5.474
|
1992
|
1.270
|
5.304
|
0
|
216
|
52
|
85
|
6.927
|
1993
|
1.224
|
4.448
|
0
|
252
|
38
|
|
5.962
|
1994
|
1.109
|
3.914
|
0
|
236
|
|
|
5.259
|
1995
|
1.081
|
4.738
|
0
|
241
|
|
|
6.060
|
1996
|
1.079
|
3.812
|
0
|
279
|
129
|
|
5.299
|
1997
|
1.127
|
3.305
|
0
|
349
|
160
|
|
4.941
|
1998
|
1.020
|
3.200
|
484
|
400
|
|
|
5.104
|
1999
|
977
|
3.828
|
475
|
328
|
|
|
5.608
|
2000
|
877
|
3.718
|
100
|
317
|
326
|
|
5.338
|
2001
|
800
|
5.650
|
923
|
582
|
|
|
7.955
|
2002
|
664
|
6.301
|
1.012
|
719
|
|
|
8.696
|
2003
|
792
|
5.998
|
803
|
527
|
381
|
|
8.501
|
2004
|
880
|
6.125
|
1.017
|
461
|
101
|
|
8.584
|
2005
|
986
|
6.774
|
2.231
|
393
|
85
|
|
10.469
|
2006
|
1.146
|
8.142
|
1.776
|
488
|
131
|
|
11.683
|
Totaal
|
17.574
|
82.990
|
8.821
|
6.116
|
1.403
|
138
|
117.042
|
De Wever en Co hebben zoals alle parlementairen en Minister Turtelboom
deze cijfers toegezonden gekregen. De extrapolaties van OCMW Antwerpen
waar De Wever naar verwijst en die tot doel hadden meer personeel te
verkrijgen, hebben geen boodschap gehad aan deze cijferwerkelijkheid die
hen toch goed bekend moet zijn. Ook van de 62.714 in België
verblijvenden in het wachtregister asiel op
1/1/2008 is het erg
onwaarschijnlijk dat daarvan
18.000 in
Antwerpen zouden verblijven en voor regularisatie in aanmerking zouden
komen.
Wachtregister
asielzoekers in het Rijksregister 1997-2008, op 01/01
|
|
Vlaams
|
Brussels
|
Waals
|
België
|
1997
|
7.424
|
7.083
|
5.845
|
20.352
|
1998
|
6.511
|
8.136
|
4.181
|
18.828
|
1999
|
11.939
|
17.438
|
4.119
|
33.496
|
2000
|
25.464
|
35.331
|
7.904
|
68.699
|
2001
|
37.704
|
39.285
|
11.397
|
88.386
|
2002
|
43.670
|
31.703
|
16.218
|
91.591
|
2003
|
42.761
|
34.855
|
18.061
|
95.677
|
2004
|
38.803
|
26.310
|
18.059
|
83.172
|
2005
|
41.780
|
28.592
|
20.547
|
90.919
|
2006
|
38.359
|
27.293
|
19.099
|
84.751
|
2007
|
34.096
|
20.806
|
17.137
|
72.039
|
2008
|
30.117
|
17.180
|
15.417
|
62.714
|
Daling
tav 2004
|
28%
|
40%
|
25%
|
31%
|
Bron:
Rijksregister, langs Edwin Pelfrene, studiedienst Vlaamse
Regering
|
5.
"De AEL is teruggedrongen.
Niet zo haar gedachtengoed."
Yusuf
El Mansouri, Mehmet Fati en Sofyan Ramdani, respectievelijk
laatstejaarsstudent rechten UGent, sociologie Leuven en politieke
wetenschap VUB, noemen in DM 22 mei 2008 de georchestreerde likwidatie en
criminalisering van de Arabisch Europese Liga en Abou Jahjah een
gemiste kans voor Vlaanderen, "De AEL is teruggedrongen.
Niet zo haar gedachtengoed... De allochtone middenklasse is zich bewuster
van haar prangende situatie... Het was overigens de verdienste van de AEL
om de energie van de eerste groep van afgestuurde allochtonen te
kanaliseren naar een georganiseerde maatschappelijke beweging die zich
bediende van democratische middelen." De schade aan personen en
organisaties is volgens deze studenten aanzienlijk. "De boodschap
is duidelijk overgekomen: een democratische strijd voor je belangen leidt
in dit land tot niets".
Terechte analyse die het voorgaande beter kan doen begrijpen en de
waakzaamheid verhogen voor emoties die al of niet bewust worden
opgeroepen, het creëren van een klimaat en destabilisering van het
groeiende samenleven en vreedzaam samen bestaan in de steden, de regio's
en het land.
Alleen zijn de auteurs o.i. wat te negatief in de beoordeling van de eigen
maatschappelijke positie. In tegenstelling tot wat zij veronderstellen of
aangeven is er wel degelijk een versterking van allochtonen in het
onderwijs en in de tewerkstelling die groter is dan de groei van hun
aantal in de bevolking. In BuG 87 wordt dit
uitvoerig aangetoond voor wat tewerkstelling betreft. Dat 46%
ongekwalificeerde het secundair onderwijs verlaat is al een gevoelige
verbetering tav het verleden. De slaagkans van Marokkaanse en
Turkse jongens is 26% tav de 47% bij autochtone jongens. Ook dit is een
versterking tav van vroegere cijfers en het verschil is nog geen factor 2
terwijl nog niet zo lang gelegen de verschil- factoren 3 tot 5 en meer
bedroegen. De maatschappelijke evolutie van allochtonen, met inbegrip van
Marokkaanse en Turkse jongens zit in de lift en zal onafwendbaar tot een
grotere acceptatie en determinatie leiden die bij elke verkiezing een
sterkere uitdrukking zal krijgen op het politieke vlak. De zogenaamde
'alibi' Ali' s mogen dan verder postvatten ik de door hen erg begeerde
galerij van de BVA's.
In DM van 26 mei 2008 zijn er nog twee opmerkelijke opinies: die van Kifkif
dat zich keert tegen de inhoudelijke boodschap van een al te mediageile
AEL, hiermee zetten zij eerder zichzelf dan de AEL op haar plaats, en
de solidiare genuanceerde en krachtige boodschap van Nadia Fadil,
Oivia Rutazibwa, Omar Ba, Mostafa Einauan, Youssef El Moussaoui, Mohammed
Benhaddou, Latif, Nadia Babazia, Eva Vergaelen, Hicham El Mzaihr, Karima
Arektoute, Mariem ahali, Keltoum Belorf, Orhan Agirag, Mohamed el
Omari, Iman Lechkar, Birsen Taspinar, Malika Ahali, Mhamed Elouali en
Mostafa Benkerroum.
"...Ondergetekenden behoren tot de AEL-generatie, die dank zij de
AEL het gedachtengoed van gelijk burgerschap en volwaardige inclusie is
gaan begrijpen. Een generatie die in de AEL haar verzuchtingen heeft
herkend. Een generatie die ook zag dat dergelijke idealen geen
vanzelfsprekendheid zijn maar een strijd behoeven.
De veroordeling van de AEL gaat niet enkel om de veroordeling van een
organisatie. Het gaat om de afwijzing van een strijd, een strijd van een
generatie die niet langer het lijdend voorwerp wil zijn, noch van haar
geschiedenis, noch van haar heden, noch van haar toekomst.
Deze generatie is hier en blijft hier..."
Jan Hertogen, socioloog
|