Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Martelaars voor papieren

[Opinie] Martelaars voor papieren

Van woensdag tot donderdagmiddag had op het Brusselse Martelaarsplein een vierentwintig uur durende hongerwake plaats. Een actie in solidariteit met de sans papiers die op verschillende locaties in het Brusselse al meer dan twee maand in hongerstaking zijn.

Woensdagmiddag, 23 juli. Ik rol mijn slaapmatje en slaapzak uit op het Martelaarsplein, hartje Brussel. De komende vierentwintig uur zal ik hier doorbrengen, samen met tientallen sympathisanten van de sans papiers. Tot donderdagmiddag zullen we niets eten en alleen water, koffie en thee drinken. Een symbolische kleine hongerstaking uit solidariteit met de ontelbare mensen in dit land die eindeloos wachten op een duidelijk beleid dat hen misschien de mogelijkheid geeft om hun verblijfssituatie te regulariseren. Onze eisen zijn helder. Ten eerste moet minister Turtelboom nu eindelijk maar eens haar lang verwachte omzendbrief publiceren, met een duidelijke omschrijving van menselijke (geen economische) criteria voor regularisatie. Ten tweede moet er een dringende oplossing komen voor de kritieke situatie van de hongerstakers. Een paar weken terug is met hun medestanders in de Begijnhofkerk een aanvaardbaar akkoord gesloten, het lijkt ons billijk om voor iedereen dezelfde voorwaarden te vragen. Het moet duidelijk zijn dat hongerstakingen alleen maar het gevolg zijn van uitblijvende duidelijkheid.

Eén van de mannen die dag in dag uit met veel toewijding het monument op het Martelaarsplein onderhouden, neemt de microfoon. Hij wil ons zijn steun betuigen en ons kort iets vertellen over de plaats waar we ons bevinden. Over de hele oppervlakte van het plein liggen de restanten begraven van strijders die in 1830 hun leven gaven voor de Belgische onafhankelijkheid. De aanwezige sans papiers krijgen van hem een rondleiding door het monument. Een mooi gebaar, maar ongewild ook cynisch. Een geleid bezoek aan een monument ter nagedachtenis van de martelaars voor een onafhankelijk België door mensen die in dat België niet welkom zijn en straks mogelijk de martelaars moeten worden voor een open en gastvrij België, ontdaan van alle irrationele angsten.

In de Kamer wordt minister Leterme en zijn regeringsgenoten het vuur aan de schenen gelegd over meer dan een jaar non-beleid. Vragen over de asielkwestie zijn niet voorzien, maar een politica van Ecolo weet toch nog een vraag aan minister Turtelboom te forceren. Haar antwoord is schokkend helder. Zij acht zich niet verantwoordelijk voor wat er met de hongerstakers gebeurt. De eerste verantwoordelijken zijn volgens haar de mensen die niet eten en vervolgens hebben ook diegenen die hen steunen en onderdak bieden boter op het hoofd. De minister vertrekt dit weekend met vakantie. Een akkoord op de valreep lijkt verder weg dan ooit.

Een oude politieke wijsheid zegt dat grote welvaart en weelde een grote bedreiging vormen voor een welvarend land. België is een zeer welvarend land. Door een politiek beleid dat zich verkrampt toespitst op het behoud en de vermeerdering van de rijkdom, dreigt de Belgische overheid in dramatische menselijke kwesties zoals die van de sans papiers te vervallen in een schandelijke onverschilligheid. Dat is voorlopig nog niet onomkeerbaar. Zodra in Brussel een eerste dode valt, is het dat wel. Er moet gehandeld worden. Nu. Het gaat in deze kwestie om de waardigheid en de bescherming van menselijke levens. Het gaat om mensen die naar België kwamen met slechts één hoop: de hoop hier een land te vinden dat hen de mogelijkheid biedt om een menswaardig leven te leiden, in vrede en veiligheid. Integendeel zien zij zich geconfronteerd met de vijandigheid en onverschilligheid van de Belgische autoriteiten. Er rest hen dan ook weinig anders dan het extreme drukkingmiddel van de langzame hongerdood. ‘Chantage’ noemen onze politici dat. Maar hoe kunnen de acties van de zwaksten onder de zwakken, gericht tegen de onmenselijkheid van diegenen die alle macht en beslissingsrecht in handen hebben, chantage zijn? Er bestaat voor dit soort acties maar één naam: wanhoop. Ik daag elke politicus in dit land uit om de hongerstakers in alle ernst en in het gezicht te komen zeggen dat ze dit alleen maar doen om te chanteren, dat het riskeren van hun leven alleen maar een uiting is van charlatanerie, dat ze geen valabele redenen hebben om hun land te verlaten en aan te kloppen aan de Belgische deur.

Donderdagmiddag, 24 juli. Meer dan zevenhonderd mensen hebben korte of lange tijd op het Martelaarsplein doorgebracht en hun solidariteit betuigt met de sans papiers. Minister Leterme heeft toegezegd om een delegatie te ontvangen in de Wetstraat. Met een tiental mensen nemen we plaats aan een lange vergadertafel. Het antwoord van de premier op onze twee eisen is verhelderend vaag. De kans dat de kwestie vrijdag nog op de agenda komt, is erg klein. Een omzendbrief kan er niet snel komen, want het gaat om een uitgebreide en complexe zaak. En dan zegt Leterme dat hij een hongerstaking als actiemiddel in een democratie onaanvaardbaar vindt. Het is chantage en hij zal er nooit aan toegeven. Hij doet een oproep om deze acties onmiddellijk stop te zetten. Deze mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden. Ik geloof mijn oren niet. Voor mij is verzet een onmiskenbaar democratisch recht. En in hun verzet kunnen mensen alleen maar inzetten wat ze hebben. Voor mensen van wie het bestaan niet eens officieel erkend wordt, is dat helaas niet veel meer dan hun papierloos leven. In de democratie van Leterme is dit verzet onaanvaardbaar en moet wie zich eraan bezondigt tegen zichzelf beschermd worden, lees de mond gesnoerd.
Daniel Alliet, priester van de Begijnhofkerk en onvermoeibaar verdediger van de sans papiers, dient de premier gevat van antwoord. Niemand is vóór een hongerstaking, ook de hongerstakers zelf niet. Je kan het vergelijken met een zelfmoordpoging. Als iemand zich van het leven wil beroven, dan kan je daar moeilijk vóór zijn, maar je moet er zijn. Het gaat namelijk om een noodsignaal, iemand probeert wanhopig duidelijk te maken dat er iets fundamenteel mis is. Je kan iemand die in grote psychische nood verkeert en daarom een eind aan zijn leven probeert te maken niet in het gezicht slingeren dat zijn daad onaanvaardbaar en ondemocratisch is. Je moet er zijn voor zo iemand, nagaan waar de oorzaken liggen en daar iets aan doen. Wat meneer Leterme en zijn regering doen, is steevast de andere kant opkijken en halsstarrig weigeren te zien dat aan de basis van deze noodacties duidelijke en te verhelpen oorzaken liggen, waarvoor in eerste instantie het beleid verantwoordelijk is.

Ik rol mijn slaapmatje en slaapzak weer op. De regering vertrekt met vakantie. Op het Martelaarsplein broeit het van strijdvaardigheid. Men oogst wat men zaait. Dit verzet laat zich de mond niet snoeren. Omdat een land als het onze, dat zich graag geciviliseerd en democratisch noemt, de plicht heeft alles in het werk te stellen om zoveel mogelijk mensen te redden, niet om hen te laten verhongeren.

Pontius Pilatus

Het is inderdaad afgelopen zoals je vreesde, beste Dirk. Als een volleerde Pontius Pilatus wasten zij hun handen in onschuld.
Zij debiteerden, zoals hun illustere voorganger, er ook een politieke volzin bij : "wij veroordelen het gebruik van de hongerstaking als actiemiddel, en roepen iedereen op dit dan ook onmiddellijk te stoppen".
En toen pakten zij hun koffers, voor een welverdiende vakantie.
Zelfs het beruchte plan B (zoals dat in die kringen al eens genoemd wordt) haalde het niet.
In de wandelgangen had men wat laten vallen over een "voorlopige circulaire" (geen kat die weet wat daar zou kunnen ingestaan hebben; waarschijnlijk wat bricolagewerk, eigen aan het belgisch loodgieterwerk).
Het zegt nogal wat over de politieke invloed van de arbeidersbeweging (1) wat betreft deze cruciale dossiers. Ondanks een inhoudelijk sterke, gezamenlijke oproep op donderdag 24 juli in "De Standaard" van ACW, ABVV en het Forum voor Asiel en Migratie, kwam de regering niet verder als een veroordeling van de "chantage" en wat politiek gewauwel over binding van verschillende dossiers wat betreft de problematiek van migratie.
Nog schrijnender wordt het als je de trofee ziet waarmee Pieter Crembo naar huis kon. Ook over dit probleem zal waarschijnlijk gedelibereerd zijn, maar uiteindelijk met goed gevolg.
Ondertussen houden mensen die de situatie wat kennen, hun hart vast wat betreft mogelijke gevolgen. Want weken (of maanden) uitstel om deze knoop door te hakken is niet alleen onverantwoord, het is gewoon misdadig.
Wij kunnen alleen verder gaan met de actie. Net als Jan Cools (2) die op het Sfinks festival handtekeningen ophaalt tegen Crembo (zie hoger).
En met de wetenschap in het achterhoofd : het is niet goed afgelopen met Pontius Crembo.

(1) over koopkracht, tewerkstelling en dergelijke dossiers ligt dat wat makkelijker; maar ja daar kunnen ook liberalen een graantje meepikken (zij hangen er hun dossiers van notionele intrest en lastenverlagingen aan)
(2) of het belang om te kunnen blijven gaan voor je ideeën en overtuiging

Martelaren??

Beste Dirk,

Tot nader order wordt er in België bij meerderheid beslist, helaas voor de bezetters (en jou) er is in geen van de 2(3) landsdelen een meerderheid voor een nieuwe regularisatie. Dit is democratisch, maar dit is voor bepaalde steun- en andere groepen die hun eigen morele superioriteit als uitgangspunt nemen uiteraard van geen belang.
Wat België nodig heeft zijn inderdaad duidelijk criteria die OOK de noden van het land mee in rekening nemen (naast de criteria van politieke vluchteling); en dit betekent de facto ook dat niet iedereen aanvaard kan of moet worden.
Een goed voorbeeld om vanuit te vertrekken zou Canada of Nieuw-Zeeland kunnen zijn.

De criteria waarop deze mensen en hun steuncomités op aansturen zijn papieren fictieve criteria waaraan zomaar iedereen kan voldaan door wat bureaucratische procedures te doorlopen bij de één of andere overheidsinstantie (of beter nog NGO).

Daarnaast vind ik je woordgebruik nogal opmerkelijk en het lijkt met een voorteken voor nog meer driestere acties. 'Maartelaar' is de laatste decennia veelvuldig misbruikt geweest voor brutaal geweld en wilde terreur. Dit is helemaal niet zo neutraal als je durft in rekening te nemen dat vele van deze actievoerders uit regio's komen waarin dit martelaarschap nogal hoog aangeschreven staat.

Bovendien probeer je hier regelrechte chantage en het afwentelen van individuele verantwoordelijkheid goed te praten om iets te verkrijgen waarvoor geen democratische meerderheid bestaat.
Mag iedereen dit dan zomaar toepassen? Wat is de volgende stap? Mag dit ook voor 'rechtsere' eisen?

Ik wens deze groepen dan ook bijzonder weinig succes toe en hoop dat volledig zullen falen in hun antidemocratische methoden en opzet. Ik hoop dat minister Turtelboom voet bij stuk houdt en een copie van de Canadese voorwaarden indient.
Een tip voor jou Dirk: kom tijdens de volgende verkiezingen op met een (nationale) lijst die de regularisatie op het programma zet en probeer je eisen eens via een democratische weg te realiseren.

rammelen

De redenering van 'Jean' rammelt langs alle kanten. In het regeerakkoord staan de criteria omschreven.

"Het gaat om criteria zoals ziekte, de duur van het verblijf in ons land en een aantal humanitaire criteria. Nieuw is het aspect "duurzame lokale verankering", dat aangeeft of de betrokkenen de taal spreken, of hun kinderen hier naar school gaan, enzovoort."

Alleen hebben we een kwakkelregering die niet eens haar eigen regeerakkoord kan omzetten in goed bestuur. Als je louter afgaat op de verkiezingsprogramma's is er aan beide delen van de taalgrens een ruime meerderheid die humane criteria voor regularisatie wil. Alleen LDD, Vlaams Belang, FN, MR en VLD (ofwel 64 van de 150 zetels) zijn voor de harde (al dan niet hardere) verderzetting van het huidige wanbeleid.