Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

VRT krijgt ‘aalmoes’-contract. Pub wordt losgelaten op kinderen.

VRT krijgt ‘aalmoes’-contract. Pub wordt losgelaten op kinderen.

De Vlaamse regering heeft vrijdag haar akkoord over een beheersovereenkomst voor de VRT tijdens de komende vijf jaren bekendgemaakt. De VRT krijgt beduidend minder middelen dan gevraagd en de digitale uitrol wordt onmogelijk. Tegelijk worden de spelregels voor de commerciële televisie soepeler gemaakt en wordt publiciteit rond kinderprogramma’s toegelaten.

In het voorstel van de Vlaamse regering zou de centrale financiële as van de VRT – de dotatie uit de begroting – stijgen met 25 miljoen Euro over vijf jaar. Dat is gemiddeld 1,56 procent per jaar, minder dan de verwachte inflatie.
De inkomsten uit sponsoring worden afgebouwd. Van 8,7 miljoen dit jaar naar 4,5 miljoen in 2008 en zelfs een plafond van 10 miljoen euro over de hele periode.
De opbrengst van radioreclame mag dan weer stijgen met het ritme van de levensduurte.
Daarnaast ‘mag’ de VRT leningen opnemen voor een bedrag van 56,5 miljoen euro over de hele periode voor de renovatie van haar gebouwen. Maar de voorwaarden voor deze leningen wordt er niet bij vermeld.
Ook de toekomstige opbrengst van het zenderpark en van etherfrequenties is helemaal voor de VRT.

Verder is de digitale uitrol beperkt tot een cultuurkanaal, zonder dat daarvoor middelen zijn toegekend. De VRT had acht digitale kanalen gevraagd. De digitale uitrol en de rol van de VRT in het toekomstige digitale landschap lijkt daarmee afgegrendeld te zijn. Een ontdubbeling van Canvas/Ketnet is ook niet aan de orde.

Tony Mary, de topman van de VRT, reageert ontgoocheld. ‘’Dit is een aalmoes. Vanaf het derde jaar moeten we zelfs rekening houden met een inkrimpingscenario. Maar we gaan verder onderhandelen. Toch tot 20 juli, want dan vertrek ik met vakantie.’’

Tegelijk met de beheersovereenkomst van de VRT kondigde de Vlaamse regering een reeks versoepelingen aan voor de commerciële zenders. Zo zal kinderreclame ongeremd voor en na kinderprogramma’s mogen uitgezonden worden. Sinds vijftien jaar bestond de ‘’5-minutenregel’, waardoor binnen die zone voor en na kinderprogramma’s geen reclame mocht uitgezonden worden.
Verder mag elk privaat mediabedrijf voortaan een tweede landelijke radio opstarten.

Groen! Reageert verontwaardigd op de afschaffing van de 5-minutenregel. ‘’De Vlaamse regering laat de commerciële belangen primeren boven de belangen van de kinderen. Dat is pure schande. Groen! Blijft samen met de Gezinsbond en de Kinderrechtencoalitie de 5-minutenregel verdedigen.’’
Ook de Gezinsbond, de consumentenorganisaties en Testaankoop hadden zich vroeger in de mediacommissie van het Vlaams parlement uitgesproken tegen het afschaffen van de 5-minutenregel.

Libertarische invloeden

In België is het libertarisme niet overduidelijk politiek, maar wel onderhuids aanwezig, bv door gelobby van denktanks. In Nederland daarentegen is deze vanuit de USA overgewaaide politieke strekking "in partijvorm" aanwezig. Wil u een korte blik over wat u te wachten staat als politieke wensen, bezoek dan:

http://www.libertarischepartij.nl/visie/visie-introductie.htm

Naast vrij gebruik van drugs en wapens, vindt u er ook de afschaffing van alle overheidssubsidies en het opdoeken van de openbare omroep.

Libertarisme is eigenlijk een vorm van liberaal-fundamentalisme dat wil teruggrijpen op "de goede oude tijd" van het klassieke liberalisme en kapitalisme van de 18 de en 19 de eeuw.

Klinkt de kritiek op de stakingen bij het generatiepact u nog na? Het libertarisme is zijn oorsprong en inspiratie.

een schande

het is een schande dat men de VRT, wat we toch wel een kwaliteitszender mogen noemen, het in de toekomst zal moeten doen met minder middelen. nu zeker met de digitale evolutie. en voor de commerciele zender wordt alles soepeler gemaakt de reclame zal men nu los laten op onze kinderen, ... en wat is het volgende het nieuws u aangeboden door, ... met geen enkel negatief beeld van de averteerder. en nog meer van die bel- en sms-spelletjes (toch raar dat men daar niets tegen doet) maar we weten ook wie toch wie er achter de start van VMMA zat, ...