Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Batibouw: groene bouwsector creëert jobs

Batibouw: groene bouwsector creëert jobs

Batibouw opende vorige week zijn deuren in een sfeer van recessie en crisis. Trends meldde recent nog dat de activiteiten in de bouwsector in 2009 met 5 tot 6 procent zouden krimpen.Toch is Filip Watteeuw(Groen!) er van overtuigd dat een vergroening van de bouwsector jobs kan creëeren.

Batibouw opende vorige week zijn deuren in een sfeer van recessie en crisis. Trends meldde recent nog dat de activiteiten in de bouwsector in 2009 met 5 tot 6 procent zouden krimpen. Het is dan ook begrijpelijk, dat de bouwsector aan de Vlaamse regering vraagt om meer in infrastructuur te investeren. De bouwsector denkt daarbij vooral aan nieuwe verkeers- en sportinfrastructuur.
De Vlaamse regering lijkt hierin mee te gaan. De verleiding is wellicht groot om zeer sterk of zelfs exclusief te focussen op het tewerkstellingseffect van dergelijke investeringen. Ook Groen! is bezorgd voor het behoud van de tewerkstelling in de bouw, maar kiest daarbij voor een duurzame aanpak. Als de Vlaamse regering de investeringen in de bouwsector opdrijft, dan moet dit volgens ons kansen bieden voor zowel de tewerkstelling als voor het milieu. Een win-winsituatie creëren voor werk en milieu veronderstelt, dat we heel bewust kiezen waar we in investeren en waarin niet.
Ik neem enkele voorbeelden uit Oost-Vlaanderen om de keuzes waarvoor we staan te verduidelijken. Met de huidige crisis in de bouwsector vinden sommigen de verbreding van het Schipdonkkanaal, ondanks de zware ecologische gevolgen, of de aanleg van het Saefthingedok, ondanks de nutteloosheid van dit dok, opeens weer heel verantwoord. Daartegenover staan andere projecten die minder spectaculair ogen, maar het voordeel hebben dat ze naast tewerkstelling ook zorgen voor een stap voorwaarts op milieuvlak. Oost-Vlaanderen heeft bijvoorbeeld erg veel slechte woningen. Nog steeds is ongeveer 1 op 7 woningen er van slechte kwaliteit. Bijna altijd zijn dit woningen, die heel erg slecht scoren op het vlak van energie-efficiëntie. Op een ecologische basis de leefkwaliteit van die woningen verbeteren is een enorme uitdaging. Bovendien is er in Oost-Vlaanderen een groot tekort aan sociale woningen. Minder dan 6% van de woningen zijn sociale woningen. Dit is echt ondermaats. Daarom is het logischer te investeren in betere en energiezuinige woningen en in sociale huisvesting. Wat we nodig hebben zijn immers beter geïsoleerde, slim geconstrueerde en comfortabele woningen. Op grote schaal woningen ecologisch renoveren zorgt niet enkel voor een grote winst op milieuvlak maar kan ook heel wat jobs garanderen. Het is al bij al een eenvoudige en duidelijke rekensom. In Vlaanderen 100.000 woningen ecologisch renoveren per jaar, garandeert de bestaande 180.000 jobs in de bouwsector en halveert bovendien en de energiefactuur en de CO2-uitstoot van 100.000 gezinnen. Als de Vlaamse regering jobs in de bouw in een groene en sociale richting wil oriënteren, dan kunnen in de bouw veel jobs behouden blijven. Nog beter, er komen er zelfs bij.

Die win-winsituatie voor tewerkstelling en milieu vinden we ook terug wanneer we investeren in duurzame vervoersoplossingen. Daarom moet de Vlaamse regering nu eindelijk eens het Pegasusplan opstarten en versneld uitvoeren. Het Pegasusplan voorziet in de uitbouw van een tramnetwerk binnen het stedelijk gebied Gent. Dit plan dateert van begin 2003 maar de Vlaamse regering gaf er in de huidige legislatuur geen uitvoering aan. Het moet trouwens dringend worden aangevuld met een aantal lightrailverbindingen zowel in de omgeving van Gent (voorstadsnet, ontsluiting bedrijventerreinen Kanaalzone) als in de rest van de provincie Oost-Vlaanderen (Aalst, Dendermonde, Sint-Niklaas). Deze win-winsituatie voor tewerkstelling en milieu vinden we niet terug bij grote infrastructuurwerken zoals de vierde rijstrook op de E40 in functie van de ontwikkelingen aan Flanders Expo.
Groen! wil bovendien dat er wordt geïnvesteerd in comfortabele fietsroutenetwerken en in verkeersveiligheid (zwarte punten aanpakken en nieuwe zwarte punten voorkomen). Oost-Vlaanderen telt op de N-wegen heel wat zwarte punten. De bestaande wegen hebben dringend nood aan een beter onderhoud.

Op een ecologische wijze investeren in sociale huisvesting, de leefkwaliteit van de vele slechte woningen verbeteren, het openbaar vervoer versterken door het Pegasusplan op gang te trekken zorgt er voor dat we jobs kunnen behouden en tegelijkertijd een stap voorwaarts zetten op milieuvlak. Deze unieke kans mogen we niet laten liggen.

Tags