Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

ABN rapt er weer op los

ABN rapt er weer op los

‘k Geef gene fok, Poppekast, Ex-liefdadigheid. Doen deze nummers een belletje rinkelen? Het is inderdaad enkele jaren stil geweest rond de Belgische hiphopgroep ABN, maar vanaf nu kan je weer luidkeels meerappen op hun beats. De nieuwe plaat Batterijzuur ligt namelijk vanaf afgelopen zaterdag in de winkel. Quinte, het brein van ABN, geeft tekst en uitleg.

ABN_500.jpg

Zo’n tien jaar geleden dook ABN voor het eerst op, maakte vier albums en toen werd het vijf jaar stil. Hoe voelt het om er terug te staan?
Quinte: “Redelijk goed. Ik vraag me af waarom ik zo lang gewacht heb. Nu ik de nieuwe nummers kan spelen, besef ik weer dat ik dit echt graag doe. Ik was het precies even vergeten.”

Tol van de roem

Waarom heeft ABN zich enkele jaren teruggetrokken?
Quinte: “We hadden vier albums gemaakt in een heel korte periode en het was een soort sleur geworden. Het gaf niet veel voldoening meer om voor de vijftigste keer hetzelfde nummer te spelen. Ik had het gevoel dat het tijd was voor iets anders. De voorbije jaren hield ik me bezig met theater, ik heb voor de Pianofabriek, maar ook samen met Vive la Fête gewerkt. En dat was allemaal heel fijn.”

ABN heeft op het hoofdpodium van Torhout-Wercher en Marktrock gespeeld en enkele TMF-awards gewonnen. Hoe kijk je terug op die succesjaren?
Quinte: “Ik besefte eerlijk gezegd niet wat ons overkwam. We speelden eerst heel veel in jeugdhuizen, maar in 1998 kwam de plaat ABNormaal uit en de impact was echt gigantisch. Plots stonden we in een uitverkochte Vooruit en op het podium van Torhout-Werchter. Bovendien stond de plaat hoog in de hitparade. Daar sta je als Nederlandstalige alternatieve groep toch wel even van te kijken.”

Evolutie

Waarin verschilt ABN vandaag met ABN van tien jaar geleden?
Quinte: “ABN evolueert mee met de tijdsgeest. Het is belangrijk om vernieuwend te zijn. Je moet daarom de hypes niet volgen, maar je moet wel mee zijn op het vlak van productie en kwaliteit. Je mag geen kopie van jezelf worden. Er zit nu minder druk achter en ik kan alles veel meer relativeren. Vroeger was ik soms misselijk en ziek. Niet van de stress, maar wel van de schaduwzijde die bij het succes komt kijken.”

Merk je ook een evolutie in de hiphopwereld?
Quinte: “Vijftien jaar hou ik me al met rap bezig. Ik ben de clichébeelden echt beu. De hiphopwereld is platvloers en lelijk. Bovendien staat alles in het teken van de commerce. Het internet heeft de eigenheid van hiphop ook aangetast. Vandaag is alles een muisklik ver. De beleving van de zoektocht naar hiphop is verdwenen. Ik moest echt zoeken naar een paar sneakers of de plaat die ik wou hebben. En vond je toevallig een boekje over graffiti, dan gaf dat een fantastisch gevoel omdat het niet zo vanzelfsprekend was.”

Dorp

De eerste vier albums werden ook bij onze noorderburen uitgebracht. Zijn er opnieuw plannen om naar het buitenland te trekken?
Quinte: “Nee. In Nederland hebben ze tien keer zoveel artiesten als hier. Ze missen mij daar niet echt. We hebben in de Melkweg en in Paradiso gespeeld, maar we moesten even goed vaak ver rijden om in een kleine club op te treden. Alhoewel het publiek enthousiast was en we vaak voor volle zaaltjes speelden, zijn we er uiteindelijk mee gestopt. Er kruipt enorm veel tijd en energie in.
Je hebt tegenwoordig iTunes, Belgianmusic online,… Door internet is de wereld een dorp geworden. Iemand in Japan kan onze plaat bestellen. Ik betwijfel daarom of het nog echt nodig is om de plaat in het buitenland in de winkels te leggen.”

Gevarieerd

Je hebt op Batterijzuur, net zoals vroeger, met verschillende gastartiesten gewerkt. Waarom doen jullie dat?
Quinte: “Om het boeiend te maken. Met een andere stem ertussen kan je een nummer een beetje breken. ABN heeft nu negentig nummers en we kunnen ze niet allemaal vol rappen. Ik vind het tof dat Els Pynoo en Luc De Vos zo’n atypische dingen doen.”

Het is inderdaad een heel gevarieerde plaat, soms maatschappijkritisch, dan weer een beetje poëtisch, om even verder over te gaan op bijtende humor. Doen jullie dat bewust?
Quinte: “Ja, toch wel. Ik vind rappen een genre dat heel snel verveelt. Een heel album lang van dezelfde artiest beluisteren, je moet er maar zin in hebben. Je kunt je muziek verrijken door eens een andere muziekstijl te gebruiken, gasten toe te voegen en thematisch te werken. Zo maak je een boeiend geheel.

Meer ABN op www.a-b-n.be

© 2009 – StampMedia – Astrid Boost