Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

ACW en migranten, winnaars van verkiezingen

ACW en migranten, winnaars van verkiezingen

Het belangrijkste gegeven in de verkiezingen 09 is de verdere teruggang van het Vlaams Belang die in de federale verkiezingen van 2007 al werd ingezet. In de drie grote ‘migranten’steden gaan zij sterk achteruit, mede door de nieuwe Belgen die meer nog dan in vroegere campagnes, door het Vlaams Belang geviseerd werden. Voor het eerst tonen de klassieke partijen en ook de bevolking een zekere morele en ethische verontwaardiging, na twee decennia mag dat wel.

Voor de tabel met evolutie Vlaams Belang uitslagen 1999-2009 in Antwerpen, Gent en Mechelen zie: http://www.npdata.be/Data/Verkiezingen/2009/VB-evolutie-1999-2009.xls

VB-apen.jpg

De tijd van Apen apen apen na in A'pen is definitief voorbij.

1. Vlaamse bevolking zet Vlaams Belang definitief op haar retour.

Niet zozeer de teruggang van het Vlaams Belang t.a.v. 2004 is van belang, wel de evolutie na het afkalvend resultaat in 2007. Voor Mechelen en Gent is de teruggang drastisch omdat daar het Vlaams Belang zich in 2007 nog enigszins kon handhaven. Met enige vertraging wordt dus de evolutie in Brussel gevolgd en kan Vlaanderen na 20 jaar beetje bij beetje, anders dan in Nederland, wakker worden uit een kwade zwarte droom. Maar de wonden dienen nog gelikt en de trauma’s geheeld. En daar is men nog wel een decennium zoet mee.

Op het Vlaamse niveau is de teruggang van het Vlaams Belang mede de verdienste van Jean-Marie Dedecker, en niet alleen doordat hij de illusie gewekt heeft van een Forza Flandria waarin het Vlaams Belang zich verslikt heeft. Jean-Maria De Decker, nog voor hij zichzelf verstrikte in de politieke ambities van het amalgaam dat rond hem verzamelde, had het in z’n politieke begindagen over het in praktijk te brengen wat Verhofstad bij zijn aantreden in 1999 verkondigde: “ik wil afgerekend worden op de score van het Vlaams Belang”. In 2004, na 5 jaar Verhofstad-paars(groen) heeft het Belang z’n piek bereikt. 2 jaar na De Decker ligt het Belang uitgeteld op de grond. Intussen is er wel een derde speler op de markt gekomen die de winst opstrijkt, nl Bart De Wever die, gepusht door de Barnumreclame van de VRT maar met integere medewerkers als Jan Peumans die de ‘sociaal-humanitair’ ziel van het Vlaamse nationalisme weer op de kaart zetten zoals Bourgois zich in een euforisch moment liet ontvallen. De Wever viel, hiermee geconfronteerd in het kopstukkendebat van 8/06/09 enigszins uit de lucht omdat hij blijkbaar ook op dat vlak z’n geschiedenis niet kent of kan inschatten.

Waarom Filip Dewinter, die gedurende maanden getrouw de npdata-migratiecijfers als afschrikkingsmiddel heeft gebruikt, nu met Antwerpistan en binnen tien jaar de helft moslims in Antwerpen uitpakte, is moeilijk te verstaan. In www.npdata.be/BuG/111-Moslims-in-Antwerpen had hij beter gelezen dat in 2020 een kwart van Antwerpenaars van moslimafkomst zou zijn en in Brussel 1/3. En dan?

2. Jan Renders brengt het ACW na 10 jaar eindelijk terug op de politieke kaart

In ons bericht van 19/05/09 (www.indymedia.be/nl/node/33241) stelden we het volgende: “Als men een ‘linkse’ politieke stem wil uitbrengen die weegt op het politieke leven dan zou de CD&V eventueel in aanmerking komen, omdat de Christelijke Arbeidersbeweging meer nog dan vroeger zal wegen op het politieke spel en het best geplaatst is om de publieke dienstverlening te vrijwaren en uit te bouwen”. En de arbeiders en ACW-families hebben dat goed begrepen en mede de CD&V terug in pole-positie gebracht om de politiek minstens ook vanuit hun belang maximaal te beïnvloeden, want waar is de ‘linkse kracht’ in deze moeilijke tijden. Het is behelpen, zeker zolang de ‘echte linksen’ er niet in slagen zich te verzamelen of een politieke aanwezigheid op te bouwen die mensen in grotere mate voor hen doet stemmen, en dat blijkt toch hun bedoeling te zijn. Jan Renders was er dan ook als de kippen bij om deze stemuitslag zeker niet als rechts te bestempelen www.indymedia.be/nl/node/33565 en dit in directe referentie naar de CD&V. Hij prikkelt de Sp-a meteen ook tot regeringsdeelname. En de NV-A kan het herwonnen sociaal-humanitaire accent hier aan toevoegen. Het engagement voor tewerkstelling en sociale zekerheid die ook voor hen uiteindelijk niet zo nodig ‘Vlaams’ moet zijn zal een belangrijk doekje voor het bloeden blijken voor de compromissen die diep in hun hart zullen snijden, te beginnen met de federale kieskring en eindigend met concessies over Brussel. Want deze kans op staatshervorming missen kunnen zij zich niet meer permitteren en zij zullen tot alles bereid zijn om te mogen meedoen. Dat zal pas de echte steun van de bevolking valoriseren.

3. Verkiezingswatchers (en Sp-a) onderkennen migrantenimpact verkiezingen niet

Intussen heeft de Sp-a de meubelen kunnen redden dank zij de ‘migranten’. Zij zijn in feite de enige partij geweest die begrepen heeft dat zij, zeker in de steden, voluit Marokkanen en Turken op hun lijsten moesten zetten. In Brussel hebben de Vlaamse lijsten dat maar in zeer beperkte mate gedaan met een laagste ‘Vlaamse’ score ooit tot gevolg. Met de federale verkiezingen krijgen zij nog een laatste kans. Het is in de Antwerpen, Mechelen, Gent en Vilvoorde dat de Sp-a enkele procentpunten heeft kunnen bijeensprokkelen die hen van het disaster heeft behoed en dus niet de flair van Janssens, Vandenbosche, Gennez of Bonte. Neen, deze zijn wél zo verstandig geweest de allochtone bevolking op de verkiezingslijsten in beeld te brengen, en dat heeft gewerkt. Zien wanneer de andere (arbeiders)partijen dat beseffen. “Of hij daarvoor al een bedankwoordje gekregen had van de Sp-a”, vroeg ik aan m’n reeds in de gemeente verkozen kruidenier die op z’n bordes grote affiches van Vandenbroecke gezet had en aan de Marokkaanse beenhouwer met Spa-Bonte op z’n deur. “Want “zeg ik, “in het publieke veld, in media en kranten werden nergens de allochtonen als redder van de Spa vernoemd”. Evenmin trouwens als bij de redding van Antwerpen door Janssens bij de gemeenteraadsverkiezingen, het geval was. Zien wie in de nieuwe Vlaamse regering als allochtone minister wordt opgevoerd. Na Temsamanie mag het ook eens serieus zijn.

4. De PVDA+ kan voor verdere eenheid aan de linkerzijde zorgen

En ook de PVDA+ mag zich eens bezinnen of zij na wat zij hun Resist debacle noemen, niet in het tegendeel vervallen zijn en maar minimaal allochtonen op hun Vlaamse lijsten hebben ingezet. Daarbij kan de overweging helpen dat het Resist-potentieel bijlange niet uitgeput is. Het is evenwel hun beste resultaat ooit en zowel in de Franse als Nederlandse gemeenschap komen zij boven de 1% uit, dat geeft (eindelijk) een perspectief aan klein links, zeker als men mede een draagvlak creëert voor een politieke en organisatorische verzameling van De Linksen, zoals Die Linke in Duitsland en nu het Front de Gauche in Frankrijk die beiden toch al goed zijn voor 7 % in de Europese verkiezingen. En in het verzamelde Europees Links kan zeker een contact of confrontatiepunt gevonden worden. Op www.europees-links.org is een overzicht van alle resultaten van Linkse partijen in Europa en van de verschillende verzamelingen en koepels van ‘Linksen’ in Europa. En met wat de bevolking te wachten staat kan men best naar een zo ruim mogelijke verzameling in eigen land en in Europa zoeken. Het is niet alleen in het parlement maar op de straat dat het te doen is.

5. Een cadeau voor de kabinetten en wie er zich de komende maanden tegen zal verzetten
- Tewerkstelingsplaatsen 1997-2008 volgens de nieuwe NACE-indeling die van 2008 van toepassing is
- Vlaamse Non-Profittewerkstelling 2008 in VTE voortgaande op de VIA-evaluatie

Voor de toekomstige kabinetten hebben we een digitaal cadeau zodat ze meteen met een frisse lei een goed onderbouwde start kunnen nemen. Zowel voor wie in de aanval gaat (tegen de werknemers) als wie de verdediging opneemt is het van belang te weten wie men viseert, maar meer nog wie zich moet verdedigen en met hoeveel men is. Het betreft drie tabellen die volgens een simpele Excel-procedure (extra/overzicht/groeperen) kunnen open geplooid worden langs rij- en kolomzijde, zodat overzichten en evoluties hanteerbaar en inzichtelijker in beeld komen. Relevante onderdeling kunnen ingezwart worden en geplakt en de tabel in z’n geheel kan gedownload worden. Deze tabellen zijn volgens de nieuwe NACE rev2 indeling opgemaakt die vanaf 2008 van toepassing is en waarbij npdata de gegevens uit de periode 1997-2007 werden geconverteerd naar de nieuwe indeling volgens de officiële convertielijsten (met mogelijkheid tot sorteren) www.npdata.be/Data/Werkgelegenheid/Tabellen/Conversielijst-NACE-2008.xls voor elk van de bijna duizend categorieën uit de NACE-indelingen. Alle ondernemingen in België zijn er in verwerkt en elkeen kan, voortgaande op de ondernemingsnaam, langs Kruispuntbank-NACE-codes http://kbo-bce-ps.mineco.fgov.be/ps/kbo_ps/kbo_search.jsp?Action=SKW eenvoudig nagaan onder welke vroegere en huidige code een onderneming is meegeteld.

1. Tabel Arbeidsplaatsen NACE 1997-2008 per sectie: www.npdata.be/Data/Werkgelegenheid/Tabellen/NACE-1997-2008-per-sectie.xl... Evolutie van het aantal tewerkstellingsplaatsen in België van 1997 tot 2008 op sectieniveau (lettercodes) van de nieuwe NACE rev2 indeling. Hiermee wordt het strijdveld uitgetekend waar de slachtoffers van de crisis zullen vallen en de sectoren waar zij kunnen/zullen opgepikt worden. De met publieke middelen gefinancierde tewerkstelling, de publieke diensteverlening zeg maar, is in 2008 al goed voor 45% van de loontrekkende tewerkstelling (42,2% in 2007), en deze blijkt zoals altijd al de grootste en belangrijkste buffer tegen de crisis en de recessie te zijn.

2. Tabel Arbeidsplaatsen Non-Profit 1997-2008: http://www.npdata.be/Data/Werkgelegenheid/Tabellen/Q-Gezondheidszorg-Maa... Detail van de Q-sectie, nl de Gezondheidszorg en Maatschappelijke dienstverlening in België, die het meest interessante lokaas geworden zijn voor Baggerondernemingen en Verzekeringsmaatschappijen. De wolven in schapenvacht zullen in het politieke segment niet ver weg zijn. Het is dan meegenomen zo exact mogelijk te weten waar de dikke brokken liggen en wat en waar de expansie geweest is de laatste 11 jaar, en dit volgens het grootst mogelijke detail in de NACE-codes op 5 digit. Het is meteen ook een puzzel waarbij het interessant zoeken is naar factoren en parameters die de evolutie beïnvloed hebben. Bovenal springt de tewerkstellingsevolutie in het oog van 329.128 arbeidsplaatsen in 1997 naar 533.964 in 2008 of een stijging met 62,2% in de Welzijns- en Gezondheidssectoren, en laat dit nu de periode zijn waar Walter Cornelis van LBC-NVK vooral op de straat en met goede dossiers de paars(groene) kabinetten onder druk heeft kunnen zetten zodat vermarkting, privatisering en winstoogmerk verregaand buiten de ‘Non-Profit’ is gehouden. Want wie spreekt over “Social Profit” accepteert al het winstoogmerk met ‘sociale’ doeleinden. En de ‘privatisering’ op z’n Belgisch is ook een goede buffer gebleken, n.l. de erfgenamen van de Caritas zijn met hun ‘private’ Verenigingen zonder Winstoogmerk de belangrijkste behoeders tegen winst en marktopbod. “Behalve in het AZ-Groeninge (Kortrijk “ wou ik zeggen maar “het verzet van LBC-NVK tegen de pogingen van de directie van AZ Groeninge om commercialisering in de zorg binnen te brengen loont. De directie ziet af van haar plannen om de sterilisatiedienst uit te besteden aan een commercieel bedrijf” zo lezen we op www.wittewoede.be , en de voorziene betoging moet zelfs niet doorgaan.

3. Tabel Aantal VTE-Vlaamse-Non-Profit 2008 (cultuur inbegrepen): http://www.npdata.be/Data/Werkgelegenheid/Tabellen/VIA-tabel-2008-versie... . De tewerkstelling in Voltijdse Eenheden (gemakkelijk voor budgetberekeningen) in alle Non-Profitsectoren (Welzijn, Gezondheid, Cultuur) die onder de bevoegdheid vallen van een Vlaamse Minister vallen zijn hier in beeld gebracht om na te gaan of het tewerkstellingspakket van de VIA-akkoorden in 2005 wel correct werden uitgevoerd. Deze tabel gaat voort op de laatse VIA-evalutietabel van 2008, opgemaakt in april 2009. Het is een erg interessante, leerrijke tabel, bv over het aantal professionele krachten dat ingezet wordt ter ondersteuning van de migratie, asiel, Nederlandse taalcursussen, inburgering enz., het hartelijk Vlaanderen dat investeert in de nieuwkomers en waarbij het idee leeft dat dit (te) overdadig zou zijn. De werkelijkheid is alleszins ontnuchterend: alle professionele krachten betoelaagd door de Vlaamse overheid, verbonden aan migratie, asiel, Nederlandse lessen, inburgering enz. samengenomen zijn goed voor 1 VTE per 1.000 allochtonen, dwz personen van vreemde afkomst in Vlaanderen. En dan houden we nog geen rekening met het groeiend aantal Franstaligen, zonder vreemde achtergrond, die ook wel nood en zeker recht hebben op aangepaste opvang, taalcursussen en wat al meer. 1 VTE op 1000 allochtonen en dan maar klagen. Een verdubbeling van het aantal migratiewerkers, is met een verdere stijging van de migratie en Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen in het voorschiet, zeker meer dan een must. En het is tewerkstelling die vooral ook ten goede zal kunnen komen van de allochtonen zelf, die structureel en in deze crisistijden het eerst weggedrukt worden.

Deze tabellen zijn maar een klein deel van het tewerkstellingsoverzicht dat in totaal een kleine duizend categorieën (records) omvat die alle geconverteerd zijn naar de nieuwe NACE rev2code 2008 over de tijdspanne 1997-2007. En zeker wat tewerkstelling in banken, verzekeringen, coördinatiecentra en uiteraard in het openbaar bestuur, vervoer, post, onderwijs enz. betreft is het een rijke bron van informatie die toelaat om het verleden te kennen, het heden te begrijpen en de toekomst in te schatten en op te volgen.

En zien of Frank Vandenbroucke z’n ambitie kan waar maken om Minister van Welzijn te worden.

Jan Hertogen, socioloog
www.npdata.be

Ge-wou-wel

Wat een nepanalyse maakt u, mijn beste.
Rood is zo goed als dood. Zelfs met de steun van uiterst links komen ze nog niet aan een kiezerspercentage dat recht van spreken heeft. Het VB heeft serieus moeten inleveren, maar de grootste overloop is dan naar NVA gegaan, waar meer kans zit op regeringsdeelname en aldus wordt de Vlaamse stem die decennia lang monddood werd gemaakt eindelijk gehoord. De SP kan slechts overleven dankzij het decolleté van Van Brempt, de presence van haar stevige partijvoorzitter, en met behulp van de "nieuwe belgen" die er gepamperd worden (SP-Allochtoon ?). Het zal niet baten. De rode revolutie is voorbij, zie dat nu toch eens in.

Vlaamse stem

"de Vlaamse stem die al jaren monddood wordt gemaakt"? Het is de stem die al jaren het luidst klinkt van alle stemmen, beste Anna. We kunnen enkel nog Vlaams denken, en sinds 1978 zitten we onafgebroken in een politiek klimaat waarin communautaire thema's elke regering domineren. Dit gebeurt, noteer dit goed, terwijl er electoraal nauwelijks een basis is voor een zuivere "Vlaamse stem". De NVA wordt nu gezien als grote overwinnaar, maar die partij haalt 13% van de stemmen, niet meer dan dat. 13% van de Vlamingen (en dus zo'n 6% van de Belgen, steek dit ook even op zak) is het separatisme van De Wever genegen. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat wie voor De Wever stemde z'n programma kent en onderschrijft, en niet enkel stemde voor De Slimste Mens. Het punt is: sinds de stichting van de Volksunie in 1955 is het electorale draagvlak voor radicale Vlaamse eisen nooit hoger geweest dan ongeveer 20%. De Vlaamse Stem waarover U het hebt is dus altijd een minderheidsstem geweest, die onevenredig veel gewicht en aandacht heeft gekregen. En dat, beste Anna, is een feit.