Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

"Waar is die helft van het St Annabos die blijft staan?"

"Waar is die helft van het St Annabos die blijft staan?"

"Dat zal men u uitleggen binnen de kortste keren."

Zie je geen videospeler? Kijk dan even na of:

  1. De Flash-player (versie 9) is geïnstalleerd op je computer. De player kan je gratis downloaden op http://www.adobe.com/products/flashplayer/.
  2. Javascript is geactiveerd in je browser.

Download: BamDeurneStAnnabos.mp4  (42.44 MB)

In bijgaande filmclip, 7 minuten uit de BAM info avond op 16 juni te Deurne naar aanleiding van de Lange Wapper bouwaanvraag, bent u getuige van de manier waarop de BAM communiceert.

Karel Vink belooft, breed uitgesponnen in de pers, dat de helft van het bos zal blijven staan.
Vraag uit de zaal: "Welke helft, toon die aub op de kaart." ... en dan volgt een professionele uitleg zoals alleen een volleerd communicator dat kan... Heeft u geen tijd om te kijken, het antwoord werd gegeven vanuit de zaal: in de bouwaanvraag staat duidelijk dat het hele bos "gefaseerd" verdwijnt.

Wees er zeker van dat de BAM de "waarheid" spreekt. U zal echter niet de enige zijn die concludeert dat hun ontwijkende antwoorden "iets" te verbergen hebben. En dat iets, vrees ik, zal niet fraai zijn.Zo niet, dan zouden we duidelijkheid krijgen. Een halve waarheid is een leugen.

Uit de zaal werd de vraag gesteld: Hoeveel wagens rijden er nu op de R1 ter hoogte van het Sportpaleis? Daarop volgde een heroïsche polemiek, bemerkingen als "we zullen het opzoeken" tot " laat uw email adres na en we houden u op de hoogte.

Wat ik ostentatief deed. Nu, 23 uur later...zijn ze blijkbaar nog aan het tellen. Terecht kwam de opmerking vanuit de zaal dat sommigen onder ons dat wel weten maar dat BAM het zou moeten zeggen op hun roadshow, aan iedereen.

De woordvoerder van BAM gebruikte al te vaak de uitdrukking "geloof mij" waar het ging om ontbrekende stukken in de bouwaanvraag, zoals e.g. het oprittencomplex ter hoogte van het Sportpaleis en de bijkomende oprit naar de Lange Wapper ter hoogte van Schijnpoort. BAM beweert dat deze enkel zal dienen voor personenverkeer. Een toehoorder die, geloof mij (sic) erg goed op de hoogte is van het Lange Wapper tracé merkte erg schrander op dat personenwagens, die gratis de Kennedy tunnel mogen nemen, niet de betaalviaduct gaan oprijden. Daar moet je echt geen bijkomende oprit voor maken.

Verder staan er de inwoners van Deurne en Merksem nog "breekwerven" te wachten. Dat zijn industriële installaties die de afgebroken bruggen ter plaatse tot gruis vermalen.

Op de vraag hoe en waarom kwam als antwoord: "Het zijn dezelfde installaties als ter gelegenheid van de heraanleg van de R1 enkele jaren geleden werden gebruikt." Dit alles met een overlast aan fijn stof en geluid die de BAM tot het minimum zal beperken. Daar twijfel zelfs ik niet aan.

Voor menig Antwerpenaar wordt het BAM dogma een "brug" teveel.

Wordt eerstdaags vervolgd met enkele heel gevatte opmerkingen uit de zaal, en een link naar de volledige avond.