Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Brengt 7 juni ons ook een ander klimaat- en mobiliteitsbeleid?

Brengt 7 juni ons ook een ander klimaat- en mobiliteitsbeleid?

Zal de uitslag van de voorbije verkiezingen ook leiden tot een ander klimaat- en mobiliteitsbeleid in ons land? Die vraag stelt Greenpeace zich in wat een erg belangrijk jaar voor de strijd tegen de klimaatverandering moet worden. Eind dit jaar wordt in Kopenhagen op de VN Klimaatconferentie namelijk onderhandeld over de opvolger voor het Kyoto-protocol.

Klimaatexperts trokken opnieuw aan de alarmbel in een artikel in Nature (1): halfweg de lopende onderhandelingen ter voorbereiding van Kopenhagen waarschuwen zij dat we met de huidige stand van zaken en gebrekkige engagementen de gevaarlijke grens van 1,5 à 2° opwarming niet langer zullen kunnen vermijden. Een rapport dat onlangs in Bonn werd voorgesteld door voormalig VN-secretaris Kofi Annan spreekt van maar liefst 300.000 doden per jaar ten gevolge van de klimaatverandering vandaag al, en een jaarlijkse maatschappelijke kost van 90 miljard euro (2). Onze CO2-emissies moeten dus dringend en drastisch naar beneden, en de Westerse landen moeten daarin het voortouw nemen.

En wat doen onze Vlaamse politici? Voorlopig staan ze erbij en kijken ernaar. Heel wat meer groen vernis in de partijprogramma's dan in het verleden, dat wel. Maar als het er echt op aan komt kiest men toch nog voor meer van hetzelfde en niet voor de radicale ommekeer die de klimaatverandering vraagt. Er gaapt nog een immense kloof tussen de wetenschappelijke consensus over de ernst en de urgentie van het klimaatprobleem en de politieke wil tot echte verandering. De meeste partijen waren voor de verkiezingen weinig ambitieus en zelden concreet als het gaat over hoe we de komende jaren onze CO2-emissies drastisch moeten gaan inperken. Losse initiatieven, dat wel, maar geen coherente visie en weinig politieke wil om de broodnodige ambitieuze reductiedoelstellingen voor ons land te gaan vastleggen en realiseren. Dat terwijl heel wat beleidsinitiatieven van de vorige Vlaamse Regering compleet indruis(t)en tegen de inspanningen die moeten worden geleverd om onze CO2-uitstoot naar beneden te halen.

Brusselse Ring
Eén van die initiatieven en zeker ook één van de grote dossiers die op het bord van de nieuwe Vlaamse Regering komt is het plan om de Brusselse Ring te verbreden. Om de fileproblemen op de Ring te gaan oplossen trokken de voormalige Vlaamse Regering eenzijdig de kaart van meer rijstroken. Niet alleen lost een uitgebreide infrastructuur op termijn de congestie helemaal niet op (de nieuwe rijstroken zullen worden gevuld met nieuw verkeer), maar de vraag is ook hoe dit plan kadert binnen de strijd tegen de klimaatverandering? De emissies van het verkeer moeten namelijk drastisch naar beneden, en enkel met voortuigtechnologie halen we dat bijlange niet. Het is dan ook frappant -maar helaas ook exemplarisch - dat in het recent gepubliceerde lastenboek (3) voor wat er in het Milieueffectenrapport (MER) voor de verbreding van de Ring moet onderzocht worden amper twee erg vrijblijvende zinnetjes terug te vinden zijn over de klimaatimpact van een mogelijke verbreding van de Ring. Duurzamere alternatieven voor de verbreding worden in het lastenboek voor het MER bovendien totaal stiefmoederlijk behandeld.

De verbreding van de Ring kadert trouwens ook binnen het START-plan van de Vlaamse Regering. Een ambitieus plan voor de luchthaven en de luchthavenregio, met als sleutelwoorden: meer logistiek en meer vliegverkeer. Hoe dit plan moet kaderen in het terugdringen van onze emissies, geen mens die dat begrijpt. En toch houden onze politici vast aan steeds dezelfde mantra: meer rijstroken, meer logistiek, uitbreiding van de luchthaven.

Greenpeace verwacht van de nieuwe Vlaamse Regering dat ze de klimaatverandering ernstiger neemt. We willen niet alleen groene woorden, maar ook groene daden. Wij verwachten van de nieuwe regering dat zij zich inzet voor een nieuw ambitieus internationaal klimaatakkoord in lijn met de evolutie in de klimaatwetenschap, en dat ze ook in eigen land de daad bij het woord voegt. Bij grote infrastructuurprojecten zoals op de Brusselse Ring moet de klimaatimpact op een grondige en niet langer vrijbijvende manier bestudeerd worden. Mogelijke duurzamere alternatieven om de fileproblemen op te lossen moeten ernstig bestudeerd en in overweging genomen worden. Dus, dames en heren aan de onderhandelingstafel, kop uit het zand graag! De tijd dringt ...

(Joeri Thijs is verantwoordelijke klimaat-transport campagne, Greenpeace België)

Noten
1) http://www.nature.com/climate/2009/0907/full/climate.2009.57.html

2) http://www.ghf-geneva.org/index.cfm?uNewsID=157

3) http://www.mervlaanderen.be/uploads/merricht912.pdf