Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

VRT: hoe meer verbreding, hoe minder kijkers/luisteraars

VRT: hoe meer verbreding, hoe minder kijkers/luisteraars

Anderhalf jaar geleden heette het nog dat er zoveel mogelijk crossmediaal moest gewerkt worden - radiopresentatoren op tv en vice versa – en dat duopresentaties voor meer dynamiek zorgen.

Maar zie, een kijkersonderzoekje later moet het weer helemaal anders bij het duidingsprogramma Terzake. “Uit onderzoek blijkt dat mensen nood hebben aan herkenbare ankers. En het is nu eenmaal zo dat ankers herkenbaarder zijn als ze met minder zijn”, zegt VRT-hoofdredacteur Kris Hoflack. En dus krijgen we vanaf september nog maar eens een vernieuwd Terzake voorgeschoteld.

Emmanuel Rottey verdwijnt terug naar de achtergrond. Annelies Beck en Lisbeth Imbo keren terug naar de radio. Zo blijven alleen Kathleen Cools en Lieven Verstraete over om de naar herkenbaarheid smachtende kijker op zijn wenken te bedienen.

Wat wel blijft, is de verkleutering. Daar kan geen onderzoek iets aan veranderen. In Hoflack-taal: “Ernstige onderwerpen en lichtere onderwerpen moeten elkaar afwisselen.” Die mix – in het persbericht van de VRT “verbreding” genoemd – werd anderhalf jaar geleden door de ondertussen gedegradeerde Siegfried Bracke geïntroduceerd. “Die luchtige stukjes zijn er om luchtige intermezzo's te creëren. Ik vergelijk het graag met de meest gelezen stukken op De Standaard Online: niemand zegt ze te willen lezen, maar iedereen leest ze.”

Hoflack verantwoordt die luchtige stukje ook nog zo: “Ik ben meer een Humo-mens dan een Knack-mens.” Kan best zijn, maar hoe de Knack-mensen dan aan hun trekken moeten komen, is niet meteen duidelijk.

Hoe vaak er ook van marsrichting wordt veranderd, de kijkcijfers blijven gelijk of dalen licht. Alle verbreding ten spijt.

Datzelfde kan je ook zeggen van Radio 1, dat andere vlaggenschip van de VRT-nieuwsdienst. Vorige week ging alle aandacht naar de slechte luistercijfers van Donna-opvolger MNM. Maar daarbij werd uit het oog verloren dat ook het marktaandeel van Radio 1 opnieuw zakte. Het marktaandeel komt met 8,1 procent aardig in de buurt van de 7,9 procent die de aanleiding was voor de grote vernieuwingsoperatie van 2007. “Geen verkleutering, maar verleuking”, zo vatte manager Isabelle Baele toen die vervelling samen.

Ik zou ook wel eens de evolutie van de kijkcijfers van het totaal irrelevant geworden 'De Zevende Dag' willen zien.

De managers van de VRT blijven dus maar nieuwsprogramma's verleuken, verbreden en verluchtigen, maar dat levert geen kijker of luisteraar meer op. Hoe zou dat komen? Misschien moet de VRT daar eens een onderzoekje over bestellen.

make up

Verleuken is een beetje als make-up : je kan wat retoucheren maar daar blijft het ook bij.
Sommigen denken echter van bijzaak hoofdzaak te kunnen
maken (1).
En deze hoofdzaak blijft toch het brengen van nieuws en het geven van een kritisch reflexie daarop.
In dat bedje is de media (internationaal) ziek. Niet dat het overal Berluscoonse of Poetinse toestanden zijn (om maar te zwijgen van CNN, zie hun oorlogsverslaggeving over Irak bvb.)Onafhankelijke en kritische journalistiek is het echter zelden met de grote commerciële concerns (2). En zijn zij niet dé trendsetters ?
We weten het wel : net als de andere grote segmenten moet ook de media meedraaien in de mallemolen van het kapitalisme.
Liefst daarover niet te veel doordenken (en wat is een journalist nog, als hij dat niet meer kan/mag doen).

(1) Een ander voorbeeld in dat opzicht is het gebruik van informatica. Niet zelden krijg je de indruk dat in je bedrijf het meer gaat over de computer zelf, terwijl het ding normaal slechts een hulpmiddel zou moeten zijn.
(2) En dat is dan ook de reden waarom men massaal afhaakt : veel mensen zijn niet dom, en halen de mosterd op een plaats waar hij nog wel smaakt. En de anderen zaten toch al bij "FC De Kampioenen".

toenemende concurrentie

Interessant stukje Christophe. Het is inderdaad opvallend dat de verbredingsoperatie van Radio 1 niet tot betere luistercijfers heeft geleid. Ik vraag me wel af of de verklaring enkel mag gezocht worden bij die 'verbreding' of 'verleuking' zelf. Het spreekt voor zich dat een aanzienlijk aantal luisteraars daarop zijn afgehaakt. Ik denk echter dat een actualiteitszender als Radio 1 ook toenemende concurrentie ondervindt van het groeiend aantal nieuwssites, blogs, internetradio, webtv, etc... Mensen gaan de zaken die hen interesseren veel meer zelf opzoeken op het web en laten een filter als de klassieke radio dus meer en meer links liggen. De verklaringen voor dalende luistercijfers moeten dus zowel intern als extern gezocht worden.

De slechte luistercijfers van MNM bijvoorbeeld hebben veel te maken met de grote concurrentie van commerciële radiozenders als Nostalgie, Q-Music en Joe FM. Ik geloof dat Karl Van den Broeck van Knack onlangs zelfs de vraag stelde of het nog een opdracht is van de openbare omroep om met zo'n hitzender als MNM uit te pakken.

re:

Ik zeg niet dat mensen afhaken omdat het verleukt wordt. Ik blijf me alleen verbazen dat mediamensen zo mordicus vasthouden aan die verleuking terwijl dat geen kijker/luisteraar meer oplevert.

Na al die opeenvolgende dreunen zouden ze zich toch eens mogen bezinnen of ze wel zo goed bezig zijn.

christophe

Gepost door christophe
07.07.2009

Tags