Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Sfinks - Crisis je m'en fous!

Sfinks - Crisis je m'en fous!

Boechout -- We leven in moeilijke tijden, crisis en recessie zijn dagelijks gebruikte woorden. Veel mensen besparen in hun dagelijkse uitgaven en ook het vakantiebudget is bij velen kleiner dan vorige jaren. Dit is slecht nieuws voor organisatoren van festivals, ook zij ondervinden de gevolgen van de crisis. Zo wordt het steeds moeilijker om sponsors te vinden, vooral de kleinere festivals hebben hier veel last van. Wij polsten naar de gevolgen van de crisis voor zowel de organisatie als de festivalbezoeker.

20090726_2468.jpg

Foto Jan Lietaert

Al kwam het festival vrijdag traag op gang, van de crisis merk je niet al te veel. De bezoekers zijn er, en zullen hun festival zeker niet laten. Toch is iedereen zich weldegelijk bewust van de mindere tijden. “Je houdt het in je achterhoofd en je bent voorzichtiger,” aldus een festivalganger. De jeugd gaat toch gevoelig naar andere festivals. Zo zijn de goedkopere en gratis festivals dit jaar erg in trek.

Ook de vrijwilligers hebben het woord crisis al wel gehoord, maar zitten er niet te hard mee in. De meeste vrijwilligers doen dit werk al meerdere jaren. Het is niet zo dat er dit jaar veel mensen komen meewerken, omdat ze dan gratis binnen mogen. “Het is natuurlijk een voordeel dat we gratis binnen mogen, maar we moeten er toch ook wel wat voor doen,” zei een van de vrijwilligers.

Bij het Rode Kruis merken ze echter wel dat het crisis is, zij vinden steeds minder mensen die bereid zijn om mee te doen. Dit komt volgens de woordvoerder omdat de lat tegenwoordig toch wel hoog ligt. “Vroeger kon je als helper mee, nu moet je toch al wel wat kunnen, wil je mee kunnen helpen. Ook moet je als vrijwilliger bij het Rode Kruis ook echt wel werken. “De interventies die er zijn moeten gewoon gebeuren, je hebt dus niet veel tijd om rustig mee te genieten van de muziek.”

Ook de organisatie van het Sfinksfestival heeft niet zo veel last van de crisis. Ethias, één van de hoofdsponsors van het festival heeft haar contract met Sfinks dit jaar niet verlengd. De verzekeringsgroep leed vorig jaar wel een verlies van 2,1 miljard euro. Of dit de reden is waarom ze het contract niet wilden verlengen, is niet bekend volgens de organisatie.

Crisis, je m'en fous, op het Sfinksfestival merk je er in ieder geval niet veel van.