Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Verbreding van de Ring rond Brussel

Verbreding van de Ring rond Brussel

De Vlaamse regering droomt van een uitbreiding van de Brusselse Ring. Extra rijstroken moeten het fileprobleem oplossen en de weg vrijmaken voor meer vrachtvervoer. Geen goed plan, aldus de milieubeweging. Het lost het fileprobleem op lange termijn niet op en is volledig in tegenspraak met de uitdaging van de klimaatverandering. Bovendien zijn de gevolgen voor de gezondheid van de omwonenden desastreus.

www.modalshift.be "

Zie je geen videospeler? Kijk dan even na of:

  1. De Flash-player (versie 9) is geïnstalleerd op je computer. De player kan je gratis downloaden op http://www.adobe.com/products/flashplayer/.
  2. Javascript is geactiveerd in je browser.

Download: ringfinal_for_site.mp4  (98.48 MB)

Grafiek "extra rijstroken" copyright De Morgen.

Zéér goede reportage!

Natuurlijk is de verbreding van de ring in strijd met de doelstelling om minder CO2 uit te stoten. En dan hebben we het nog niet eens over de geluidshinder gehad, of over leven in de buurt van zo'n verkeersader. Ik heb alvast de petitie getekend en ik raad iedereen aan om de reportage te bekijken en zelf een mening te vormen.

Mooi

Inderdaad Bas het was een moeilijke bevalling geweest maar je bent er zeker in geslaagd om er een mooie en informatieve reportage over te maken. We zullen eens rondvragen of iemand het in het Frans kan ondertitelen.

grts

K

afwegen

Zonder een oordeel te vormen stel ik me de vraag :
wat is het meest belastend ?

- Auto's die een uur lang in de file stilstaan en ondertussen uitlaatgassen produceren. Dit brengt ook mee dat auto's die geen aangepaste snelheid hebben - lees te traag rijden - een slechtere verbranding van de motor hebben.

- of auto's die vlot de ring kunnen overrijden aan een snelheid van 100 - 120 / uur. In hoogste versnelling zal dit voor de gemiddelde auto de beste verbranding geven, vermoed ik.

Minder auto's = minder files.

Minder auto's = minder files.

En géén auto's = géén

En géén auto's = géén files.

dit vind ik een beetje kort door de bocht

Je kan beginnen met open te

Je kan beginnen met open te staan voor alternatieven (bv. alternatieve transportmiddelen)...
Verandering zal namelijk noodzakelijk zijn als we de klimaatverandering en de oliecrisis toch een beetje binnen de perken willen houden

Ik ben wellicht een slechte

Ik ben wellicht een slechte groene maar als autobestuurder van het betreffende traject ben ik een groot voorstander van een verbreding. Als ik er ongeveer 2 uur over doe met het openbaar vervoer (wagen-station+trein-metro+metro-tram+tram-tevoet, mijn huidige situatie) naar het werk is het logisch dat de voorkeur uitgaat naar de auto. Bijkomend hoef ik dan niet te balen een zware regenbui, een gemiste verbinding, een trein die niet komt opdagen of een treinstaking.
Als er een nieuw industriepark in Meise bijkomt en een uitbreiding van Zaventem de ringuitbreiding teniet zou doen, welke gevolgen zijn er dan als de verbreding niet gebeurt. Dan duurt het 3 uur om de ring van Woluwe naar Groot-Bijgaarden te doen en vice versa alsook de binnenstad die nog meer autosnelwegontvluchters te verduren zal krijgen.
Het uit de wagen pesten van mensen door ze in filles te dwingen vind ik geen oplossing. Ik zie meer heil in het dwingen via taxaties tot het gebruik van kleinere wagens die op hernieuwbare (elektriciteit, waterstof) brandstof rijden.

Uren in de file staan op de

Uren in de file staan op de ring
of
Geen voldoende uitgebreid en betrouwbaar openbaar vervoer-netwerk

Beide transportmogelijkheden zijn blijkbaar problematisch, waarom niet de tweede mogelijkheid efficiënter maken?

Te kort door de bocht!

Zoals gewoonlijk bij dit soort projecten worden maar 2 aspecten - ecologie & woonomstandigheden van de buurt rondom het project - belicht. Ik wil me niet voor of tegen uitspreken, maar je moet alle facetten van zo'n project bekijken. Daarna kan je pas een behoorlijke uitspraak doen.

Om geen mensen op de tenen te trappen; eerst te contra's:
- het project zal een absolute verhoging van schadelijke stoffen (o.a. CO2, smog) met zich meebrengen op en rond de autosnelweg;
- de hoeveelheid geluid op de autosnelweg zal toenemen;
- vervoer met de auto wordt gemakkelijker en dus aantrekkelijker;
- het is niet zeker dat het fileprobleem - door uitvoering van dit project - opgelost raken.

Nu de pro's:
- België fungeert als draaischijf voor het West-Europese industriegebied. Dat heeft te maken met de globalisering die ervoor zorgt dat we ook in de winter bananen kunnen eten. Toenemende mobiliteit geeft (ook op lange termijn) positieve impulsen aan de Belgische economie en samenleving als geheel.
- Verbetering van de snelwegen verminderd het verkeer in de stad en is dus gunstig voor de woonomstandigheden (d.i. geluidsoverlast en vermindering van schadelijke stoffen) in buurten die niet vlakbij de autosnelwegen liggen. Dergelijke initiatieven behoren tot het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.
- Het uitvoeren van een dergelijk megalomaan project geeft positieve impulsen aan de bouwsector.

Enkele bedenkingen:
- Grootschalige projecten zoals dit geeft eveneens kansen om het net van het openbaar vervoer uit te breiden. Die kans zou benut moeten worden.
- Geluidsoverlast kan beperkt worden door het plaatsen van geluidsmuren. Ook dit zou moeten gebeuren.
- Als het project doorgaat, zullen personen die in de buurt van het wonen nadelige gevolgen ondervinden. Dit zou gecompenseerd moeten worden.

U ziet: de situatie is complexer dan in het filmpje lijkt. Zonder twijfel ben ik bovendien nog zaken - die toch het vermelden waard zijn - vergeten. Ik wil u de les niet spellen, maar enkel de aandacht vestigen op de bredere context. U mag er nu zelf het uwe van denken.

Ik heb geprobeerd om me voorzichtig uit te drukken. Mijn excuses als ik per ongeluk toch op iemands tenen heb getrapt.