Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Na het bloedbad bij DHL

Na het bloedbad bij DHL

BRUSSEL -- Het koerierbedrijf DHL verhuist haar Europese hoofdzetel van Diegem naar Bonn in Duitsland. De verhuis wordt gespreid over twee jaar en zal 788 banen kosten in ons land. Die komen bovenop de 94 ontslagen die begin september al aangekondigd werden.

DHL_vliegtuig.jpg

In het Europese hoofdkwartier van DHL alleen al verdwijnen 523 van de 685 banen. Bij het het sorteercentrum DHL Aviation zouden 231 banen sneuvelen. Bij bij EAT, de vrachtluchtvaartmaatschappij van DHL moeten 34 mensen vertrekken. Alles samen komt dat neer op een verlies van 882 banen sinds de zomer.

Het is niet de eerste keer dat de werknemers van DHL een zware klap te verwerken krijgen. Sinds het van oorsprong Amerikaanse bedrijf DHL in 2002 in handen kwam van Deutsche Post, worden er almaar meer activiteiten uit ons land overgeheveld naar Duitsland.

Het wereldhoofdkwartier van DHL verhuisde in 2004 naar Bonn. Het Europese luchtvaartknooppunt (de zogenaamde Europese hub) werd vorig jaar naar Leipzig verplaatst.

De woordvoerder van DHL Tim Claessens ontkent dat het om een herstructurering gaat. Hij heeft het over een “consolidatie van een aantal functies”. De betrokken werknemers krijgen immers een job aangeboden in het buitenland en mogen kiezen tussen Bonn, Leipzig en Praag.

“Natuurlijk is dit een herstructurering”, reageert Hendrik Vermeersch, vakbondsecretaris van de socialistische bediendencentrale BBTK. Moeten werknemers die in de buurt van Brussel wonen, plots verhuizen naar Bonn? Misschien dat een aantal van hen dat gaat doen, maar het zullen er niet veel meer zijn dan 50. Dat betekent dat 750 mensen hun baan zullen verliezen.”

hendrikvermeersch.jpg

De vakbonden leggen zich niet neer bij de verhuis. “We doen een oproep aan onze politici om daar een stokje voor te steken. Ik weet ook wel dat multinationals meer te zeggen hebben dan politici, maar als dat zo is, moeten politici dat ook maar eerlijk toegeven. Ik geloof dat ze nu wel degelijk iets kunnen doen. De Duitse staat is meerderheidsaandeelhouder van Deutsche Post (hoofdaandeelhouder van DHL, nvdr). Angela Merkel, die uit de zelfde politieke familie komt als Herman Van Rompuy en premier Yves Leterme, heeft dus wel iets te zeggen.”

De directie van DHL zwaait met het argument van de efficiëntie?

“Dat is geen argument. Het is niet toevallig dat ook de concurrenten van DHL in Brussel een hoofdkwartier hebben. De Europese Commissie zit hier. Brussel is de hoofdstad van Europa. Er loopt hier tweetalig en geschoold personeel rond. Zaventem is een internationale luchthaven. Bonn is eentalig Duits en heeft bovendien geen internationale luchthaven.”

Wat is dan wel de reden van de verhuis?

“Ik vermoed dat het om een kostenbesparing gaat en wellicht speelt ook mee dat zo opnieuw een aantal jobs naar Duitsland wordt gehaald.”

Volgens werkgeversorganisatie Voka is dit het gevolg van het wanbeleid rond de luchthaven. De loonkosten zijn te hoog en er is een slecht vergunningsbeleid.

“Dat de loonkosten in België te hoog zijn, is onzin. De lonen in Duitsland zijn niet lager. Maar dat er sprake is van wanbeleid klopt wel. Toen er vijf jaar geleden in Grimbergen betoogd werd tegen het nachtlawaai waren alle Vlaamse partijen aanwezig. Ze hebben het toen puur electoraal gespeeld, terwijl het nachtlawaai toen al daalde doordat DHL nieuwe en stillere vliegtuig gebruikte.”

Als er bijna 900 jobs verdwijnen bij DHL, heeft dat gevolgen op de rest van de werkgelegenheid rond de luchthaven?

“Zeker en vast. Een Europees hoofdkwartier maakt dag en nacht gebruik van heel wat diensten. De keren dat ik er op bezoek was, zag ik taxi's af en aan rijden. Uit de hele wereld kwamen er mensen op bezoek die dan op restaurant en op hotel gaan. Denk ook aan diensten als bewaking en schoonmaak.”

Dit is ook de zoveelste economische tegenslag voor de hele regio rond de luchthaven.

“Door de crisis kreeg de werkgelegenheid rond de luchthaven al harde klappen. Zo'n internationale hub was een aantrekkingspool. Ik vrees dat Zaventem veroordeeld is om een regionale luchthaven te worden die alleen nog andere Europese steden en Afrika bedient.”

“Dit is echt ook wel het kwalijke gevolg van de communautaire twisten. Zaventem kan zich enkel ontwikkelen als het een Belgische, nationale luchthaven blijft met personeel dat tweetalig is. Dat betekent ook dat het beleid terug moet gecentraliseerd worden op het federale niveau. Met vier verschillende verantwoordelijke ministers kan je geen serieus beleid voeren. Vlaamse en Franstalige nationalisten hebben een zeer nadelige rol gespeeld in de ontwikkeling van Zaventem.”

Voor een aantal werknemers is het de tweede keer dat ze zoiets meemaken. In 2001 werden ze ook al eens aan de kant gezet toen Sabena de dieperik inging.

“Ja, dat is heel erg. Afdankingen zijn overal en altijd erg. De media komen graag ontslagen mensen interviewen. Maar daarmee zijn we nog geen stap verder. Vraag is hoe we gaan reageren. In een hoekje zitten huilen, heef geen zin. We moeten ons weren als een duivel in een wijwatervat.”

In één week tijd zijn er onheildsberichten bij DHL, Opel en het Antwerpse chemiebedrijf Bayer. Het ziet er niet goed uit voor de werkgelegenheid in België.

“Zij die roepen dat de crisis voorbij is, zullen nu toch wel hun woorden moeten inslikken. Dit is een zware crisis waar we de eerste jaren niet zullen uitklauteren. Samen met veel collega's stel ik vast dat de economie zich niet herpakt. Misschien dat we een bodem hebben bereikt, maar er is geen heropleving. Er komen nog meer herstructureringen.”

Wakker liggen

Eerst wakker liggen van het nachtlawaai. En nu ... wakker liggen omdat men werkloos is. Domme, domme, domme besluitloze en laffe politici.

Sorry Pol, maar ik denk dat

Sorry Pol, maar ik denk dat we ons iets laten voorliegen.

Meer begrip voor het standpunt van DHL, ok. Maar hoever moeten we gaan? Nachtvluchten à volonté, vennotschapsbelasting nog lager dan 15%, loonlasten afschaffen (en de sociale zekerheid erbij), de netto-lonen nog verder naar beneden? De aandeelhouders zullen in dat geval een tijdje tevreden zijn, dat is waar. Ze zullen, in volle crisis, opnieuw winsten van meer dan 10% noteren. Met geld dat rechtstreeks uit de zakken is geklopt van de werkende mensen die alle dagen het bedrijf doen draaien!! En dat zal 'goed' gaan totdat... Duitsland precies hetzelfde recept toepast, en de multinationals... opnieuw zullen zeggen dat de lasten hier in verhouding te hoog zijn, de geluidsnormen te restrictief enz...

Als je af en toe iets kado wil kunnen geven aan de bedrijven, moet je vooral zorgen dat je nog iets in je zak hebt zitten. De werkende mensen hebben de laatste jaren genoeg betaald. Het is tijd dat de mensen die de dividenden opstrijken eindelijk ook iets gaan bijdragen. Dat ze één of twee jaar de dividenden schrappen en de jobs behouden. Dat is bovendien beter voor henzelf! Nu te diep snijden in de kosten zorgt voor snelle winsten maar bedreigt uiteraard de winstgevendheid op langere termijn.

Tags