Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Controversiele onderwerp:De Mijter van Sinterklaas.

Controversiele onderwerp:De Mijter van Sinterklaas.

Ieder huisje draagt zijn kruisje,zegt de volksmond.En dat geldt dezer dagen ook voor de brave Sint die jaarlijks rond 6 december in onze contreien duizenden kinderengelukkig komt maken met speelgoed en snoep.Het zit de Sint echter niet mee de jongste dagen omdat sommigen vinden dat hij op zijn mijter geen kruis mag dragenNochtans was hij ooit een echte heilige,een martelaar ook en een heuse Bisschop die kindertjes heeft gered uit een pekelvat.(ldl)

0235pm.JPG

Maar de Heilige Nicolas is in de loop der tijden een folkloristische figuur geworden,die niet vies is van commercie en samenwerkt met de speelgoedindustrie.Omringd door Zwarte Pieten,een toch wat moeilijke hint naar de slavernij van de 19de eeuw,een stoomboot uit Spanje,een ezel die op daken kan lopen en een paard dat Slecht Weer Vandaag schijnt te heten,plus daarbijnog het werken met hulp-Sinterklazen,heeft er toe bijgedragen dat hij zijn zitje in de Hemel is kwijtgespeeld.De pauselijke clerus heeft hem om al die redenen in de jaren zestig ontheiligd.En daarom is De Sint al lang geen Heilige meer.Hij is gedegradeerd tot cultfiguur zoals de Paashaas of de Kerstman.

Toch bleef de Sint moedig zijn biscchoppelijk kruis dragen.En niemand die zich daar ooit aan heeft gestoord,tot vorige week de Sinterklaas die in Amsterdam werd binnengehaald op zijn mijter geen gouden kruis droeg maar een doodgewone streep.Dat moest zorgen voor een geloofsneutrale uitstraling van de goedheilige man.En dit leidde uiteindelijk zelfs tot Kamervragen van een CDA-kamerlid,die opperde dat het hier gaat om een christelijke traditie.Het kamerlid vindt dat Sinterklaas op zijn mijter een kruis moet dragen.En zo is er een nieuwe wat merkwaardige discussie losgebarsten,een beetje zoals het hoofddoekendebat.

De kinderen zelf liggen er niet wakker van.Zij zien de Sint graag komen met of zonder kruis.Want Sinterklaas is er voor alle kinderen,ook moslimkinderen,Joodse kinderen,christelijke kinderen en humanistische kinderen en de kinderen van Boedisten,protestanten,gereformeerden

Neem deze goedheilige man dus best zijn kruis niet af en laat hem in alle sereniteit zijn heilzaam werk doen.Zijn baan is zo al zwaar genoeg en bovendien zijn er al zoveel mooie tradities naar de verdoemenis gegaan.Tradities, daar gaat het om.Die fnuik je niet zomaar weg.
Zeker nu er geen stoute kinderen meer zijn.

Het debat wordt wellicht volgend jaar op 6 december 2010 terug opgestart.

Tekst..........................:Leo De Ley*
Foto's,ondertitels.............:John Moussiaux

*Leo De Ley (Brussel °1951):publiceerde zijn eerste journalistiek werk al op erg jonge leeftijd.Hij begon als stadsverslaggever en theaterrecensent bij De Volksgazet.Via het toenmalige Handelsblad,het economische zusterblad van De Standaard,kwam hij in contact met Jan Merkx de grote baas van Perexma die hem in de weekbladpers van de groep lanceerde.Leo De Ley begon te werken voor De Zondagsviend,het latere Zie-Magazine en TV-Expres.Na het faillissement van De Standaardgroep werd hij een veel gevraagde freelancer.Hij maakte ontelbare reportages en interviews in opdracht van de weekbladen Ons Land,Panorama,Knack-Magazine,Trends-Magazine en de Vlaamse Elsevier.Hij publiceerde tijdens die periode ook regelmatig in de Nederlandse Volkskrant.Hij bleef tevens voor de weekbladen van de Standaardgroep schrijven die werd heropgericht als de Vlammse Uitgeversmaatschappij.
Leo De Ley was enkele jaren redactiesecretaris en redacteur voor het eigenzinnige weekblad De Nieuwe.Eind van de jaren tachtig werd hij terug beroepsjournalist toen hij voor de Financiele Economische Tijd ging werken.Hij beêindigde enkele jaren geleden zijn professionele carrière als voltijds journalist,maar bleef deeltijds artikels schrijven en parttime redacteur bij het uitgeversbedrijf De Tijd.Hij is erg actief binnen de internetjournalistiek op dit ogenblik die volgens hem meer en meer aan belang gaat winnen en professionele en ervaren journalisten nodig heeft.Hij publiceert tevens regelmatig in de reguliere pers en is nog steeds(sinds 1978)correspondant voor het internationale persagentschap INM en het AMP.Verder is hij als interim regelmatig werkzaam op de eindredactie van enkele Brusselse uitgeverijen en krantenuitgevers.Hij is ook redacteur bij VAT,het tijdschrift van het Humanistisch Verbond en levert regelmatig bijdragen aan diverse bedrijfskranten en tijdschriften die worden uitgegeven door sociale organisaties en vakbonden.

Beknopte biografie opgestend in november 2007 door Jan Lampo als introductie voor het publiek naar aanleiding van een toespraak die hij gaf tijdens de Boekenbeurs 2007 in Antwerpen.

Bekijk hieronder enkele beelden van de Sint in Antwerpen in 2009.

IMG_6433.JPG

De 'Ketnet Sint',of de Sint bij Officiele Intrede te Antwerpen op 14 november 2009:zonder kruis.
Op eerste foto zelfde intrede (Ketnet int),maar in november 2008:zonder kruis al.
Ook voor de Grote Sinterklaasshow in het Sportpaleis op 21 november-organisatie Studio 100-droeg de Sint geen kruis.

Sint leo.JPG

De 'NMBS Sint'(foto:Jana Wuyts/Nieuwsblad) te Antwerpen Centraal op 6 december 2009:wél met kruis.

IMG_4431.JPG

De 'Grand Bazar Sint',in het Shopping Center van de Groenplaats woensdag en zaterdag verleden week:wel met kruis.

IMG_5878.JPG

De 'CC-Sint'(Cultureel Centrum Sint Andries)zaterdag namiddag:zonder kruis.

IMG_0829.JPG

De 'OCMW/Antwerpen Sint':op Feest voor 800 kinderen-waarvan meestal van allochtoon oorsprong!- van OCMW ouders in het Antwerpse Zoo op 25 november 2009:wél met kruis!

IMG_6537.JPG

De commerciele mijter bij de officiele intrede van de Sint in Antwerpen:met aardige kruis.

IMG_5630.JPG
IMG_5674.JPG
IMG_5650.JPG

Maar laten het woord én de keuze,aan de kinderen zelf(3 laatste beelden).
(foto's van zaterdag in het CC van Sint Andries.)
Hoe verbeelden ze de Sint ,versus 2009?
Toch blijkbaar nog mét een kruis.
Ouffffffff,traditie is nog altijd gerespecteerd.