Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Interview] Ingrid Pira: minst populaire burgemeester van Vlaanderen is stemmenkampioen

[Interview] Ingrid Pira: minst populaire burgemeester van Vlaanderen is stemmenkampioen

BRUSSEL/MORTSEL -- Het Nieuwsblad noemde haar na een opiniepeiling de slechtste burgemeester van Vlaanderen. Maar kijk, iets meer dan een maand later komt Ingrid Pira als winnaar uit de gemeenteraadsverkiezingen in Mortsel. Haar kartel van sp.a, Groen! en Spirit verliest licht, maar zij verdubbelde wel haar aantal voorkeurstemmen en is met voorsprong de populairste politicus van Mortsel.

Pira_1561337.jpg

“Vanaf dag één is er zwaar oppositie gevoerd tegen de plannen om over te schakelen van vier naar twee rijvakken en bredere voet- en fietspaden en een vrije tram-en busbaan aan te leggen in Mortsel. Daar draaide het allemaal om in Mortsel. Verkeer werkt heel polariserend en stilaan leidde dat tot een stemming voor of tegen de burgemeester. Als je dan burgers laat punten uitdelen van 0 tot 10 en een paar inwoners geven me 0 punten, dan krijg je zo'n uitslag. In een stembusslag kan je als kandidaat juist profiteren van een polarisatie.”

Moet een burgemeester er niet voor alle inwoners zijn?

“Je kan niet voor iedereen goed doen. Ons beleid was niet eens een exclusief groen beleid. Het zijn maatregelen die elk bestuur moet nemen dat geconfronteerd wordt met dichtgeslibde wegen. Je moet er voor zorgen dat mensen zich ook comfortabel op een andere manier dan met de auto kunnen verplaatsen. Het is een beleid met toekomst en in die zin dus toch wel een beleid voor alle inwoners van Mortsel. Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers is tussen 1999 en 2005 gehalveerd van 50 tot 23. In 2006 zullen het er nog minder zijn.”

Hoe hebt u die krantenberichten verwerkt?

“Dat was een afschuwelijk bericht. Ik was aanvankelijk eigenlijk vooral beschaamd dat zo'n negatief beeld werd opgehangen van Mortsel. Ook de bevolking was beschaamd en een tot dan toe zwijgende groep inwoners liet langzaamaan van zich horen. Dat was een enorme steun voor de besturende ploeg.”

U bent zelf ook in de aanval gegaan?

“Tijdens de werken was er ook al heel veel kritiek en men raadde ons aan om niet op alles te reageren. Maar dit konden we niet over ons heen laten gaan. Ik heb toen besloten om tussen juli en oktober drie brieven aan de bevolking te schrijven waarin ik rustig heb uitgelegd waarom die ingrepen nodig waren.”

Dat heeft effect gehad?

“Zeker. We hebben ook een dynamische lijst gehad die de straat op trok. Er werd echt op straat gedebatteerd in Mortsel. Dat was mooi om zien. Het ging nog eens ergens over.”

Zo zou het altijd moeten zijn bij verkiezingen?

“Absoluut, ik ben fier dat de democratie hier voluit haar rol heeft gespeeld.”

De hele heisa rond uw beleid riep herinneringen op aan het Agalev-bashen van 2003.

“Op een aantal cruciale momenten heeft men wel geprobeerd om opnieuw zo'n campagne op te starten. In Ter Zake zat ik tegenover Derk Jan Eppink en Marc Van Peel die opnieuw de karikaturen van onder het stof haalden: 'groenen kunnen niet besturen, wij zijn geitenwollensokkendragers, ...'. Tja, wat moet je daar mee? Net als Willy Minnebo doen wij dingen die nodig zijn voor de toekomst. Een meerderheid van de bevolking waardeert dat. Diegenen die die karikaturen bovenhaalden, werden daardoor zelf meer een karikatuur.”

Is dat ook een bewijs dat je niet noodzakelijk een populistisch beleid moet voeren om populair te zijn?

“Willy Minnebo heb ik dat ook nog horen zeggen en ik voel dat nu ook wel aan. Er is heel wat sympathie. Mensen beginnen te begrijpen dat we op vlak van autogebruik de knop in ons hoofd moeten omdraaien.”

Gaat u nu door?

"CD&V heeft wat bedenktijd gevraagd. Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik het werk wil verder zetten. We hebben nog maar een stuk van een hoofdas aangepakt die implicaties hebben op de hele regio. Het is nu duidelijk dat er ook elders in de regio ingegrepen moet worden. Wat we hier begonnen zijn, vraagt om een verlengstuk.”

Tijdens de vakantie heeft Mortsel nog een zware klap gekregen met de herstructurering bij Agfa Gevaert. Heet dat een rol gespeeld tijdens de verkiezingen?

“Er is nog altijd geen verdict gevallen. In tegenstelling tot 40 jaar geleden is Agfa niet meer de grootste werkgever van Mortsel. De werknemers wonen verspreid. In Mortsel wonen maar een 200-tal van de 4500 werknemers. Wat het niet minder ernstig maakt. Ik wil wel met de directie en de vakbonden rond de tafel gaan zitten om te onderzoeken of we als gemeentebestuur geen bijdrage kunnen leveren om de ontslagen werknemers op te vangen.”

Vindt u dat Groen! het in de rest van het land goed heeft gedaan?

"Ik ga daar nog geen uitspraken over doen. Ik heb nog niet eens tijd gehad om alle uitslagen te bekijken."

Was dit een nieuwe zwarte zondag?

“Absoluut niet. Het resultaat van Antwerpen is hoopgevend. Ook de uitslag in Mortsel. De oppositie van het VB was heel hard. Van het al even ongenuanceerde discours van de VLD dachten wij dat het alleen maar het VB aan stemmen zou helpen. Iedereen dacht dat de negatieve sfeer voor een overwinning van het VB zou zorgen. Maar ze hebben evenveel zetels en de VLD verliest er zelfs één. Het optimisme haalde het op het negativisme. Zondag scheen de zon.”