Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Coldplay concerteerde voor meer eerlijke handel

Coldplay concerteerde voor meer eerlijke handel

Woensdag 30 november sloot de Britse rockgroep Coldplay zijn Europese tournee af waar hij die een maand eerder ook was begonnen: het Antwerpse Sportpaleis. Oxfam was zeer nadrukkelijk bij de tournee betrokken en plaatste in Antwerpen een fenomenaal orgelpunt achter de campagne Make Trade Fair.

Make Trade Fair is de naam van de Oxfam-campagne voor meer eerlijke handel. De campagne maakt deel uit van de wereldwijde campagne Make Poverty History (waaronder de actie Live8) en de Global Coalition Against Poverty. Tientallen pop-, rock- en filmsterren ondersteunen de campagne en roepen op om de bijbehorende petitie te ondertekenen. De meest ijverige onder hen is ongetwijfeld Chris Martin. Het boegbeeld van de rockgroep Coldplay is al heel lang een sympathisant van Oxfam en een voorvechter van eerlijke handel. Daarom was Make Trade Fair op elk Europees concert van Coldplay zeer prominent aanwezig: via een ‘reclamespot’ voor het concert, in de videoshow tijdens het concert en vooral via tientallen actievoerders die handtekeningen voor de Make Trade Fair petitie verzamelden.

Dat was in Antwerpen niet anders. Meer nog: het twintigtal actievoerders van Oxfam-Wereldwinkels plaatste er een schitterend orgelpunt achter de Europese tournee van Coldplay door massaal te sensibiliseren voor meer eerlijke handel. 3692 mensen tekenden de petitie, het absolute record van deze tournee. De buitengewoon grote respons van de concertbezoekers bewijst dat ook in België heel veel mensen willen dat armoede wordt uitgeroeid, onder andere door werk te maken van meer rechtvaardige regels in de wereldhandel. Het maakt van de verregaande en unieke samenwerking tussen Coldplay en Oxfam een mijlpaal in de ngo-wereld.

Wereldwijd hebben inmiddels bijna 12 miljoen mensen de petitie Make Trade Fair ondertekend. Alle handtekeningen worden op de top van de Wereldhandelsorganisatie (13 tot 18 december in Hongkong) overhandigd aan voorzitter Pascal Lamy en zijn opvolger als Europees Commissaris voor Handel, Peter Mandelson.

Chris Martin bezocht eerder dit jaar projecten van Oxfam in Ghana. Hij ontmoette er mensen als Al-Hassan, een rijstboer die 215 dollar per jaar verdient. Dat is lang niet genoeg om voor zijn gezin voedsel, kledij en medicijnen te kopen of het schoolgeld voor de kinderen te betalen. Het kan anders. Als Al-Hassan een redelijke prijs voor zijn rijst zou krijgen. Via een rechtvaardiger wereldhandel zouden Al-Hassan en miljoenen anderen een behoorlijk inkomen kunnen hebben. In Hongkong praten de wereldleiders over wereldhandel. Ze hebben er een unieke kans om de armoede een halt toe te roepen. “Make trade fair” is de boodschap die 12 miljoen mensen, én Chris Martin, hen willen meegeven.

toch niet zo'n eerlijke handel

Opvallend toch, al die mooie praatjes. Maar natuurlijk is het ook 'big business' bij de boys van COldplay. Het Sportpaleis was helemaal uitverkocht, mensen kregen totaal minderwaardige plaatsen aangeboden (achter het podium) voor woekerprijzen.
Ach, je kan zeggen: dat weten ze toch, of dat is de schuld niet van Coldplay, maar ik heb altijd mijn vragen bij dat 'would be-idealisme' van die artiesten. Uiteindelijk gaat het hen toch vooral om de winst en de sympathie van het publiek. Maar dat is uiteraard mijn mening maar.