Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Fotoreportage] Laatste toeleveranciers VW tekenen sociaal akkoord

[Fotoreportage] Laatste toeleveranciers VW tekenen sociaal akkoord

BRUSSEL/HUIZINGEN -- Als vrijdag ook de werknemers van Arvin Meritor instemmen met het sociaal plan, komt er een einde aan de acties bij de toeleveranciers van Volkswagen in Vorst. Indymedia.be stuurde in de kerstvakantie een fotograaf naar bumperfabrikant Decoma in Huizingen waar de werknemers nog bang afwachtten wat de toekomst zou brengen.

2.jpg

De herstructurering bij Volkswagen Vorst heeft ook zware gevolgen voor de werkgelegenheid bij de toeleveranciers. Faurecia dat binnenbekleding maakt voor de Golf zal binnen enkele maanden de deuren sluiten. De 120 werknemers verliezen zo hun job. Bij andere bedrijven als Shedl, Johnson Controls, Arvin Meritor en Decoma wordt telkens zo wat de helft van de banen geschrapt.

Even zag het er naar uit dat de werknemers met een aalmoes op straat zouden worden gezet, maar dankzij de acties van de bonden kwamen de werkgevers uiteindelijk met hogere premies over de brug. Ook ABVV-secretaris Gui Heyrman is helemaal niet ontevreden over de bereikte sociale akkoorden. “Ik noem onze strijd historisch, intelligent en ook een klein beetje revolutionair. Nooit eerder hebben de werknemers van de toeleveranciers zo goed samen gespand. Intelligent omdat we de grote autobedrijven Volvo Gent en Ford Genk hebben pijn gedaan door de productie van VW-toeleveranciers die ook aan hen leveren enkele uren stil te leggen. Zo konden we met een kleine inspanning enorm de druk opvoeren. En revolutionair omdat de premies hoog zijn en de anciënniteit op een voor de werknemer gunstige manier berekend wordt. Wie vier jaar en één dag gewerkt heeft, krijgt 5 jaar anciënniteit,” aldus Heyrman.

Aanvankelijk wilden de toeleveranciers niet meer geven dan de wettelijk voorziene opzegvergoeding. De werknemers gingen vervolgens actie voeren. Eén betoging bij Sofitel in Diegem waar de bonden en directie van VW onderhandelden, bracht hen zelfs oog in oog met een topman van het VW-concern. Volkswagen beloofde een deel van de verantwoordelijkheid op te nemen. “Volkswagen zou bereid zijn om de verantwoordelijkheid van de outplacement op zich te nemen,” zegt Heyrman.

Een klein beetje tevredenheid dus bij de vakbonden van de toeleveranciers. “Wij hebben een mooie strijd geleverd in gemeenschappelijk vakbondsfront. Als vakbond bij de toeleveranciers ben je wel afhankelijk van wat er in het moederbedrijf gebeurt. Als daar het gevecht voor jobs gestaakt wordt, staan ook wij voor het blok en kunnen we er alleen maar het beste van proberen te maken.”

1.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg

Gui is the best! Let's Gui

Gui is the best!
Let's Gui rule the CMB !