Ochtend- en namiddagploeg Volkswagen Vorst legt werk neer
Ochtend- en namiddagploeg Volkswagen Vorst legt werk neer
Silvie Roelans26 februari 2007 – 18:20
BRUSSEL -- Bij Volkswagen in Vorst hebben de ochtend- en namiddagploegen het werk neergelegd. Het gaat om een reactie op de intentieverklaring die vandaag ondertekend moest worden. Die intentieverklaring moet de volkswagenfabriek omvormen tot een Audi-fabriek en houdt een kostenbesparing van 20 procent in. "Tachtig procent van de werknemers is tegen de intentieverklaring," klonk het vandaag aan de poort van het bedrijf.
De besparing is nodig om het behoud van 2.200 banen te garanderen, zegt de directie. De arbeiders nemen het echter niet dat de vakbonden geen overleg met hen hebben gepleegd voor de ondernemingsraad van vandaag. "We hebben de arbeiders uitleg gegeven over het plan, maar ze gaan er blijkbaar helemaal niet mee akkoord", zegt Hedwig De Clercq van de socialistische vakbond.
Vandaag is de top van Volkswagen en Audi aanwezig in Vorst voor een handtekening onder de intentieverklaring die afgelopen vrijdag werd voorgesteld. Door het protest vragen de bonden nu om een pauze in te lassen zodat de arbeiders geïnformeerd kunnen worden over het plan. De vakbonden zouden vandaag geen akkoord meer ondertekenen met de directie van Audi.
De verklaring houdt in dat de fabriek 20% zal moeten besparen om te overleven. Daardoor zouden de arbeiders voor hetzelfde loon moeten omschakelen van een 35 urenweek naar een 38uren week. “Wij zijn de enige autofabriek waar de arbeiders nog maar 35 uren werken, dat is dus niet het belangrijkste pijnpunt. Mogelijk verliezen we een deel van onze eindejaarpremie en wordt onze pauze niet meer vergoed. Ook het tweeploegenstelsel en het plus-minus contosysteem liggen gevoelig,” reageert een arbeider.
De vakbonden toonden hun ongenoegen over het plan maar zeggen dat ze geen keuze hebben. Ze vragen de arbeiders om het goed te keuren. Vanmorgen toen de ochtendploegen werden geïnformeerd over de plannen besloten ze te staken. De arbeiders blokkeren een deel van de montageketting waardoor de productie stil ligt.
“Als ze met hun plannen naar Spanje vertrekken, is het helemaal afgelopen met Volkwagen Vorst.
De vakbonden hebben ons uitgelegd dat de intentieverklaring die nu op tafel ligt geen cao is. Maar als we vandaag niet tekenen is er sowieso geen ruimte meer voor onderhandelingen, dan is het gedaan. Ze zijn aan het spelen met de boterham van 2000 mensen,” reageert een arbeider op de staking.
Volgens Hedwin De Clerq ziet het er naar uit dat de namiddagploeg terug aan de slag zal gaan. “We hebben iedereen duidelijk gemaakt wat de gevolgen zijn. Als we niet besparen, gaat Vorst dicht. De arbeiders zijn al een beetje gekalmeerd. Er is al een groot deel terug beginnen te werken. Morgen komt er een referendum. Als een meerderheid de plannen van Audi goedkeurt, komt er een einde aan de staking. Wanneer een meerderheid tegen de intentieverklaring stemt vrezen we als vakbonden voor het einde van VW Vorst.”
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
werk
ford, 26/02/2007 – 19:42
sluiten, liever korte ellende dan een staking om de haverklap...word postbode of cipier, dan is de overgangsshock niet zo groot
vraagje
noel, 26/02/2007 – 21:21
Vraagje voor meneer Declerck.Die perverse torenhoge winsten van VW en toch de mensen aanraden om praktisch een maand per jaar voor niets te werken.Hoe rijm je dat met opkomen voor het welzijn van de mensen dat toch o.a bestaat uit menselijke arbeidsvoorwaarden en behoorlijk loon.Iets wat een vakbonder toch moet doen.Of is het moderne syndicalisme er eentje van volledig plooien naar de winsthonger van het patronaat.En wij dan af en toe naar Brussel om ons belachelijk te maken in een zoveelste betoging .
vakbonden of vagebonden Boelwerven en VW
Noël, 27/02/2007 – 11:47
Indertijd bij de Boelwerven stelde men zich de vraag.Wat willen wij vakbonden of vagebonden? Afgaande op de uitlatingen van Declerck nu en Vancauwenberge een tijdje terug is die vraag brandend actueel.VW is een bedrijf met superwinsten en helemaal niet in moeilijkheden .Maar toch hebben zij massale afdankingen doen aanvaarden,slechtere arbeidsomstandigheden en lager loon doen slikken.Allemaal voor de lieve winst van VW.En de weerstand van de arbeiders tegen dergelijke politiek samen met de directie bekampen en als onverantwoord afdoen .Verplicht worden om bijna een volle maand per jaar voor niets te moeten werken is voor hen blijkbaar doodnormaal. Ook zeveren over sluiting om de mensen te chanteren.Sociale afbraak helpen organiseren houd geen sluiting tegen .Aan welke kant staan zij ? Karel Heirbaut zaliger(ex Boelarbeider) noemde hen indertijd "de beroepstelefoneerders" . Nu nog als toetje de meest strijdbare arbeiders er helpen uitgooien zoals het ook bij Boel zaliger gebeurde .Want inderdaad de Boelwerven zijn al lang geschiedenis ,dus wat heeft die toenmalige slippedragerij dan opgebracht.En wat zal de huidige slippedragerij van Declerck en Co nu opleveren ?