Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Minister van Energie kiest voor energieverspillende 4x4

Minister van Energie kiest voor energieverspillende 4x4

Brussel, 28 februari 2007 – Federaal Minister van Energie Marc Verwilghen kocht zich onlangs een nieuwe dienstwagen aan. Zijn Audi Q7 is jammer genoeg een energieverspillende auto die in de slechtse categorie[1] zit wat betreft de CO2-uitstoot. Actiegroep 4x4info reageert verontwaardigd.

De nieuwe auto van minister Verwilghen heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 282 tot 326 gram per km, afhankelijk van het model. De Europese doelstelling voor gemiddelde CO2-uitstoot bij nieuwe auto's is 120 g/km tegen 2012. De terreinwagen van Verwilghen stoot dus op zijn minst 2,5 keer zoveel uit als wat Europa vooropstelt.
"Minister Verwilghen laat blijkbaar het energie besparen liever aan anderen over. Zijn nieuwe auto is een symbool van energieverkwisting. Wij verwachten van een Minister van Energie dat die het goede voorbeeld geeft, niet dat hij toont hoe het absoluut niet moet", zegt Joeri Thijs van actiegroep 4x4info.
Verwilghen bewijst ook eens te meer dat een bindende Europese norm voor CO2-uitstoot bij nieuwe auto's noodzakelijk is, want naast de doorsnee consument blijkt zelfs een minister van Energie erg vatbaar voor reclame voor energieverspillende auto's.

En helaas illustreert de minister ook het frappant verschil tussen woorden en daden bij heel wat Belgische politici. Na het zien van Al Gore's 'An Inconvenient Truth' beconcurreerden politici elkaar met grote woorden en beloftes, de VLD en haar premier op kop. "Premier Verhofstadt zou dus alvast kunnen beginnen met binnen zijn eigen partij duidelijk te maken dat het wegwerken van energieverspilling prioriteit is. Ook VLD-voorzitter Somers rijdt immers met een energieverslindende Porsche Cayenne. Als we allemaal hun voorbeeld zouden volgen, halen we onze klimaatdoelstellingen nooit", aldus Thijs.

Misschien suste de minister zijn geweten door een hybride[2]-versie van de Audi Q7 te kopen. Maar de hybride-techologie moet gebruikt worden om gewone auto's extra zuinig te maken, en niet om grote benzineverslindende auto's een klein beetje minder verspillend te maken. "De Q7 is een auto van 2300 kg. Daar een hybride-motor insteken, is alsof je iemand met overgewicht een pallet dieet cola en light chips geeft om af te vallen. Bovendien is een hybridemotor enkel nuttig in verkeerssituaties waarbij er veel moet worden geremd en versneld, zoals in stadsverkeer. Nochtans is een kolossale 4x4 zoals die van Verwilghen zowat de meest onverantwoorde keuze die je kan maken als vervoermiddel in de stad", besluit Thijs. Een aantal Europese steden weren daarom dergelijke auto's volledig of fiscaal uit het stadscentrum. Misschien is een dergelijke maatregel voor Brussel de enige manier om minister Verwilghen te overtuigen.


[1]

[2] Auto die behalve door een verbrandingsmotor wordt aangedreven door een elektromotor en een accu van aanzienlijke capaciteit. De accu wordt onder het rijden opgeladen door een generator die wordt aangedreven door de verbrandingsmotor.

Door de bufferende werking van de accu die energie-overschotten op kan slaan en bij kan springen bij vermogenstekort, kan de motor lopen met een optimaal toerental en rendement en met optimale uitstootwaarden voor milieuvervuilende stoffen. Als de accu vol is, kan de motor zelfs af en toe een poosje helemaal uitgezet worden. Wordt er zo hard gereden dat de motor niet alle benodigde energie kan leveren, of voor snelle acceleraties, dan kan de accu een tijdje bijspringen. Bij afremmen kan op de motor geremd worden, die dan als generator gaat functioneren, waardoor energie weer in de accu terugstroomt. De verbrandingsmotor kan zelf aan de wielen gekoppeld zijn, of alle energie op indirecte wijze elektrisch leveren. Dergelijke auto's zouden stiller, zuiniger en minder vervuilend kunnen zijn dan hedendaagse modellen. De hybride techniek is enkel nuttig in verkeerssituaties waarbij er veel geremd en versneld wordt, zoals in stadsverkeer.

consequent zijn graag

Ik ben geen fan van Verwilghen of zijn partij, maar eerlijk is eerlijk; ik had van hen niet anders verwacht. Ik zie hier dan ook geen groot nieuws in. Hij loopt (ten onrechte) niet hoog op met het energievraagstuk.

Relevanter en onthullender is wel het feit dat een hele hoop groene ridders dit ook doen, en hun groen zijn vooral vanuit een public marketing-bezorgdheid komt.
Al Gore (en met hem de hele reeks Hollywood-sterren) zijn hiervan natuurlijk het beste voorbeeld en het feit veel van zijn energie uit natuurlijkvriendelijke bronnen komt is naast de kwestie. Hij verbruikt het 10-voudige van de doorsnee Amerikaan die op zich ook al 3X te veel verbruikt.
Maar ook in België kan je flagrante voorbeelden vinden van dit soort weinig consequent gedrag: 'groene' topministers, groen!e burgemeesters en schepenen en tal van anderen.

hybride groenen

Ik herinner me een foto, die indertijd in alle dagbladen verscheen, van de ecolo-delegatie die al fietsend het parlement binnenreed. De auto stond om de hoek geparkeerd. Het enige èchte alternatief voor de auto is een veilig, comfortabel, goedkoop en efficiënt openbaar vervoer. Soms verdenk ik dergelijke actiegroepen ervan dat ze hopen dat er wat kruimels van de tafel van de auto-industrie vallen voor onderzoek naar zgn. milieuvriendelijke auto's en verwachten dat er een dik belegde boterham mee te verdienen valt maar misschien getuigt dit eerder van een slecht karakter.