Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Kennis versus informatie, de rol van verhalen

Kennis versus informatie, de rol van verhalen

"Kennis is niet belangrijk. Je kunt tegenwoordig alles opzoeken." Dat zei De Morgen journaliste Kim Herbots tegen cultuurfilosoof Ad Verbrugghe. Ik vindt dat een uitermate choquerende uitspraak die hopelijk sarcastisch bedoeld was. Gelukkig had Verbrugghe een goed antwoord klaar: "kennis mag je niet verwarren met informatie" en "zonder gedegen kennis van de context ben je niets met informatie." Helaas wordt in het hele éénzijdige debat over 'kennis tegenover vaardigheden' iets heel fundamenteels over het hoofd gezien. En dat is het feit dat een mens essentieel functioneert op verhalen: zijn sociaal functioneren is erin ingebed, hij haalt er zijn hoogstpersoonlijke zingeving uit, verhalen vormen de houvast waaraan de menselijke psyche zich vast klampt. Hoe rijker en complexer die verhalen zijn, hoe meer mogelijkheden de mens heeft om andere verhalen als dusdanig te herkennen, aan te voelen, eruit te leren en vooral: respect te tonen voor die andere verhalen.

Van kindsaf groeit elk mens op met verhalen van de mensen die hem of haar voor waren. Wat in het begin spontaan gebeurt via ouders en familiekring gaat zeer snel over in een gestructureerde vorm van kennisoverdracht. Die kennis voorstellen als losse blokjes in een trommeldoos geeft blijk van een totaal gebrek aan inzicht in het functioneren van de menselijke psyche. Al hebben de grote religieuze verhalen van weleer hun glans verloren, het proces van structurele kennisverwerving is niet veranderd.

Er zijn wetenschappelijke proeven geweest die hebben vastgesteld hoe de verwerving van kennis in ons brein zorgt voor nieuwe zenuwverbindingen, wat een grotere hersenactiviteit toelaat. Met andere woorden, we worden er slimmer van. Er is slechts één eenvoudige maar logische voorwaarde: je moet iets kunnen met die kennis: wat ben ik met de observatie dat er paaslelies bloeien in februari als ik niet weet wat paaslelies zijn? Verhalen dat zijn referentiekaders en die zijn essentieel om de wereld om ons heen te begrijpen.

Door laatdunkend te doen over kennisverwerving ontzeg je mensen bovendien één van de grootste 'kleine' vreugdes in het leven: die kleine 'aha-erlebnis' die je ervaart wanneer een puzzelstukje op zijn plaats valt. Eén klein stukje kennis dat zijn weg heeft gevonden naar de grote verhalenbank in je hoofd.

http://koenstuyck.blogspot.com

Verhalen, verhalen

Goed verhaal Koen. Onderstaande stukje heb ik geschreven binnen ons bedrijf in verband met informatie architectuur:
"Mensen vertellen elkaar vanaf de vroegste tijden verhalen. Waarom? Om mensen iets duidelijk te maken. Om een punt te maken. Dieren leren van elkaar door middel van imitatie. Het kopieren van bepaald gedrag. Mensen doen dit net zo. Echter je kunt alleen gedrag kopieren van mensen uit je directe omgeving. Tenzij de essentie van het gedrag kan worden vastgelegd en later kan worden herverteld. Voila, het verhaal. Waarom een verhaal en niet een opsomming van relevante gebeurtenissen? Aan een goed verhaal ligt een dramatisch conflict ten grondslag: er loert gevaar, maar er is ook hoop, zal de held het tot een goed einde brengen? Het is dit conflict waaraan mensen zich kunnen relateren. Het is de enige reden waarom mensen uberhaubt luisteren. Het is namelijk ook hun conflict.

Mensen gaan pas iets doen als ze er vertrouwen in hebben, vertrouwen in hun eigen veiligheid, vertrouwen dat ze hun doel zullen bereiken, vertrouwen dat ze een stapje dichterbij komen in het oplossen van hun eigen dramatische conflict. Uit onderzoek is gebleken dat mensen vertrouwen mede laten afhangen van het gedrag in hun sociale omgeving: "Trust in embedded settings” investigates the mechanisms through which social networks influence decisions in trust problems. People often find themselves in situations in which they have to decide whether or not they trust someone else. The question asked is to what extent people use the information they obtain from their network to make this decision. They can learn about the trustworthiness of their partner through experience of others or, in certain circumstances, they can trust just because they see others do so. Furthermore, social networks provide opportunities to sanction untrustworthy behavior. If trust is abused, people can spread this information and in this way damage the reputation of those who abused trust. The three mechanisms described above are called: learning, imitation and control. Hypotheses concerning these mechanisms are derived from a wide range of theories and tested using a unique combination of complementary research methods: two laboratory experiments, a vignette experiment and a longitudinal survey. The empirical results show that actors use the information available to them in embedded trust problems primarily to learn about the trustworthiness of their partner. However, if this information is insufficient or too complex, people can look at what others have done in similar situations and just do the same. In theory, social networks should also provide people with opportunities to sanction their partner, informing others about his or her behavior, if he or she is not trustworthy. However, the results of this research show that people generally do not take these sanctioning opportunities into account when making their trusting decisions" - Trust in Embedded Settings / Davide Barrera - [S.l.] : [s.n.], 2005 - Tekst. - Proefschrift Universiteit Utrecht

Bovengeschetste principes kunnen 1 op 1 worden toegepast op websites. Mensen leren een website te gebruiken en er vertrouwen in te hebben door anderen na te doen. Door ze het te zien doen en liefst in een dramatische setting, want daarmee zijn ze in staat het op hun eigen leven te betrekken. Ik stel me voor dat user scenario's op een website worden duidelijk gemaakt door stories, liefst kleine filmpjes. En het te laten doen door echte mensen, of nog beter door VIP's. Mensen zijn verzot op de dagelijkse problemen van VIP's, de vele boulevard bladen en programma's zijn daar het bewijs van. Dit zijn alle verhalen waaraan mensen zich kunnen spiegelen. Waarom niet een leuk filmpje waarin Rafael van de Vaart na een fikse ruzie met Silvie het weer bijlegt door een lingeriesetje te kopen op wehkamp.nl. In het filmpje, dat aangeboden wordt binnen de context van de site, wordt vervolgens duidelijk zichtbaar gemaakt hoe de transactie tot stand komt. Moet je opletten hoeveel meer mensen hetzelfde gaan doen."

Koen

Gepost door Koen
14.03.2007

Tags