Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Interview] Duurzaam woon- en werkverkeer centraal in de campagne van de Fietsersbond

[Interview] Duurzaam woon- en werkverkeer centraal in de campagne van de Fietsersbond

De Heen en Weer-campagne, voordien de 'Week van de Zachte Weggebruiker', focust dit jaar op duurzaam woon- en werkverkeer. De campagne is al tien jaar oud en dus rijp voor vernieuwing. De opzet blijft echter hetzelfde: de fiets op de publieke en politieke agenda plaatsen. Met de federale verkiezingen in het vooruitzicht wordt de nadruk gelegd op de financiële en fiscale aspecten van het woon- en werkverkeer.

fietsvrouw_home.jpg

Jullie campagne heet dit jaar niet langer de 'Week van de Zachte Weggebruiker' maar 'de Heen en Weer-campagne'. Waarom?

Patrick D'haese, directeur van vzw Fietsersbond: “Wij vinden onszelf volwaardige weggebruikers, en daarom wilden we af van het softe imago van de 'zachte weggebruiker'. Inhoudelijk is er niet veel veranderd. De stijl gaat misschien wel wat zakelijker worden. We organiseren bijvoorbeeld een studiedag waar we het zullen hebben over de fiscaliteit van het woon- en werkverkeer, bedrijfswagens, fiscale aftrek voor fietsvergoedingen of investeringen die bedrijven doen ten voordele van fietsende werknemers. Het softe imago moet weg.”

Dit jaar staat jullie campagne helemaal in het teken van het mobiliteitsprobleem. Welke acties gaat de fietserbond ondernemen tijdens de Heen en Weer-campagne en wat zijn de doelstellingen?

“In het kader van de Heen en Weer-campagne organiseert de fietsersbond de publieksactie 'Verkeer met mij!'. We willen dat mensen die nu al op een duurzame manier naar het werk gaan hun kennisen, vrienden en collega's overtuigen om dat ook eens uit te proberen. We hebben bij de werkzaamheden in Antwerpen kunnen vaststellen dat veel mensen op een andere manier naar hun werk zijn getrokken. Heel veel van die mensen zijn dat daarna gewoon blijven doen. Vandaar het idee voor de actie 'Verkeer met mij'. Als de mensen het gewoon eens proberen is het gemakkelijker hen te overtuigen. Dat gebeurt via de website, mensen kunnen zich daar inschrijven en een partner uitdagen om mee te doen. Er zijn heel wat prijzen mee te winnen zoals wandelvakanties, fietsen, fietsverlichting en bonnen voor het openbaar vervoer. Op de website zullen bovendien een tiental bv's bloggen over hun ervaringen tijdens de Heen en Weer-campagne. Er komt een videoblog met Kristien Hemmerechts die op verschillende manieren naar haar werk zal gaan. En dan is er nog de studiedag rond fiscaliteit, maar die is op zich niet echt voor het grote publiek bestemd. Die is vooral gericht op fiscalisten, politici en bedrijven.”

Hoe zit het eigenlijk met het gebruik van de fiets bij de verplaatsingen van werknemers?

“Het gebruik van de fiets is vooral een Vlaams gegeven. Op Belgisch niveau zijn er 6,4% fietsers. In Vlaanderen is dit 10,1% en in Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest respectievelijk 1,2% en 1,1%. Deze cijfers behelzen enkel bedrijven met meer dan 100 werknemers. Het reële cijfer kan dus hoger liggen, omdat werknemers van kleine bedrijven dikwijls op een kortere afstand wonen.”

Wat zijn de kosten en baten van duurzame mobiliteit voor individuen, bedrijven, en overheid?

“Het zijn vooral baten. We zien dat het autosolisme veel problemen met zich meebrengt. Bedrijven moeten niet alleen dure parkeerruimtes aankopen, maar veel mensen komen door de files ook te laat op het werk. Ze worden onbereikbaar voor hun klanten en leveranciers. Mensen die met de fiets naar het werk komen zijn fitter en dus ook productiever. Bovendien hebben ze minder arbeidsongevallen omdat ze alerter zijn. Tal van voordelen dus. Tegenover die baten staan de kosten voor fietsvergoedingen, investeringen in fietsenstallingen en douches. De kosten zijn vrij beperkt, zeker als je dat vergelijkt met de kosten voor bedrijfswagens en dergelijke. Daar is de kosten- batenanalyse zeker negatief, terwijl de investeringen voor fietsers renderen door een hogere productiviteit, minder afwezigheid door ziekte enzovoort.”

Met de verkiezingen in het vooruitzicht hebben jullie ongetwijfeld een reeks memoranda opgesteld. Welke maatregelen verwachten jullie van de overheid om duurzame mobiliteit te promoten?

“Wij gaan ons vooral op fiscaliteit richten. De laatste acht jaar is daar weinig rond gebeurd. Minister Reynders heeft niet echt veel interesse getoond voor een wijziging van de fiscaliteit ten gunste van duurzame mobiliteit. We willen dat de fietsvergoeding verplicht wordt en opgenomen wordt in een nationale CAO. Het toekennen van het belastingsvrij bedrag voor de fietsverplaatsing hangt nu nog af van de goodwill van de werkgever. We ijveren ook voor de optrekking van het belastingsvrij bedrag van 15 naar 20 eurocent per kilometer. Dat bedrag is al elf jaar ongewijzigd. Het leven is duurder geworden, dus ook het fietsen. De investeringen van bedrijven ten voordele van fietsers willen we voor 200% fiscaal aftrekbaar maken als bedrijfskost. Op dit moment is dat maar 100%. Door fietskosten 200% aftrekbaar te maken, worden de lasten evenwichtig verdeeld tussen de overheid en de bedrijven. Aangezien fietsen uiteindelijk goedkoop is, is de totale budgettaire impact zeer klein. Voor de overheid staan tegenover die kosten tal van voordelen, zoals een vermindering van de filekosten en de kosten voor gezondheidszorg.”

En wat kunnen de bedrijven zelf doen?

“In eerste instantie kunnen zij een fietsvergoeding geven aan de werknemers. Daarenboven kunnen zij hen stimuleren door te zorgen voor een aangepaste infrastructuur. Dan denk ik aan fietsenstallingen, douches, kleedruimtes, en een alternatieve, veiligere ingang voor de fietsers.”

Er zijn natuurlijk ook praktische bezwaren die ervoor zorgen dat de fiets op stal blijft, zoals bijvoorbeeld weersomstandigheden. Hoe wil de fietsersbond die bezwaren in de kiem smoren?

“Vooral door een aantal vooroordelen te weerleggen. We horen vaak dat mensen niet fietsen door het slechte weer. Cijfers van het KMI tonen echter aan dat het maar 6% van de tijd regent. We willen hen ook overtuigen door te wijzen op de gunstige effecten voor de gezondheid. De WHO toont aan dat een halfuurtje beweging per dag heel goed is voor de conditie en dus ook tegen hart- en vaatziekten, suikerziekte, obesitas enzovoort. Een Brits onderzoek heeft ook aangetoond dat mensen die elke dag naar het werk fietsen gemiddeld twee jaar langer leven.”