[Opinie] Ali Salmi (Spirit): "Antwerpse overheid discrimineert moslimvrouwen"
[Opinie] Ali Salmi (Spirit): "Antwerpse overheid discrimineert moslimvrouwen"
Ali Salmi07 mei 2007 – 21:44
“Een hoofddoek is een doek die, als kledingstuk, om het hoofd gedragen wordt.” Dat lees je als je op internetencyclopedie wikipedia ‘hoofddoek’ opzoekt. Waarom doet dit kledingstuk zoveel stof opwaaien? Waarom krijgen zelfs ruimdenkende landgenoten het benauwd als er over de hoofddoek gediscussieerd wordt?
In de belangrijkste Vlaamse stad, de stad die zogezegd van iedereen is, mag het loketpersoneel niet langer uiting geven aan zijn of haar geloofsovertuiging. We weten allemaal dat het dan niet gaat over het dragen van kruistekentjes of keppeltjes. Rond de pot draaien is dan ook niet nodig: moslimvrouwen worden gediscrimineerd door de (Antwerpse) overheid. Beseft men dan niet wat men zaait? Ik kan wel raden wat men zal oogsten: verdeeldheid. Vindt u het raar dat moslima’s zich niet aanvaard voelen? Hoe kan een lapje stof nu tussen mensen staan?
Artikel 9 uit het Europees Verdrag voor de Rechten van De Mens stelt dat eenieder het recht heeft op vrijheid van gedachten, geweten en godsdienst. Vrouwe Justitia draagt niet voor niets een blinddoek. Het is dan ook mijn diepste overtuiging dat de overheid zich niet te moeien heeft met welke kleren iemand draagt of wat iemand gelooft. Een stukje stof is niet iets wat je moet verbieden of verplichten, het is iets waar je voorbij moet kijken. Competenties gaan voor op kledingvoorschriften. Wie mensen zijn is belangrijker dan hoe ze eruitzien.
Willen we echt dat ook allochtonen aansluiting vinden bij de samenleving? Dan moeten we ervoor zorgen dat de uitsluitingsmechanismen worden uitgesloten. Dan moeten we een krachtdadig anti-racistisch beleid voeren. Dan moeten we allochtonen echte kansen bieden.
Ook allochtonen dienen hun verantwoordelijkheid op te nemen. Een goed beleid is een beleid voor ALLE burgers. De hoofddoek is in dit verband een goed voorbeeld.
Alle vrouwen moeten zichzelf kunnen zijn, of ze nu een minirokje willen dragen of een hoofddoek, of allebei. Ik kan me echter niet van de indruk ontdoen dat politieke partijen de hoofddoek misbruiken om zichzelf te profileren. Beseffen ze dan niet dat onschuldige burgers het slachtoffer worden van het klimaat dat zij helpen creëren en in stand houden? In ons Mechels bestuursakkoord is er geen sprake van een hoofddoekenverbod. Ik ben daar terecht fier op. Maar eigenlijk is dit iets normaal. Vlaanderen heeft alle mogelijkheden om uit te groeien tot een echte interculturele samenleving waarin verschillende groepen samen werken, samen studeren, samen ontspannen, kortom: SAMENleven. Een maatschappij zonder uitsluitingmechanismen, daar vecht ik al jaren voor en daar blijf ik voor vechten!
Ali Salmi (Spirit) is schepen voor ondermeer diversiteit, emancipatie en gelijke kansen van de stad Mechelen
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
Arme politici
Peter Van de Ven, 07/05/2007 – 22:27
Ik ben ook van Mechelen en ik zie het zo: we moeten niet rond de pot draaien, Ali Salmi snapt geen fluit van de (anti-)discriminatie-wetgeving.
"Alle vrouwen moeten zichzelf kunnen zijn, of ze nu een minirokje willen dragen of een hoofddoek, of allebei."
Heeft deze politicus die de Belgische wet vertegenwoordigt, nog niet begrepen dat er geen absolute vrijheden bestaan in een democratie?
Het enige discriminerende aan dit item, kan de combinatie zijn van het "volledige tewerkstellingsbeleid" met de neutraliteitseis: wie wil dat alle moslima's werk vinden, kan niet tegelijk eisen dat ze geen hoofddoek dragen. Het toelaten van discreet hoofddoek gebruik lijkt daarom de oplossing.
Maar dat is uitsluitend omwille van het activeringsbeleid van Sp.a/Spirit, de partij van Ali Salmi. Gaat hij nu in eigen politieke rangen het activeringsbeleid bekritiseren, en zeggen dat werkgelegenheid beter per gezin ipv per individu berekend wordt? Is hij tegen "arbeidsplicht" ?
Lees ook: http://www.indymedia.be/en/node/9418
Enkele betekenissen
Peter Van de Ven, 08/05/2007 – 13:47
Enkele betekenissen van de hoofddoek of hijab
(a) De hoofddoek als identiteit of vrije keuze:
-> Niets zegt dat zulk een norm van identiteit of vrije keuze een wettelijke status heeft die boven de democratische rechtstaat gaat
(b) De hoofddoek als religieus symbool:
-> verwijst naar godslastering, wie de hoofddoek niet draagt pleegt een doodzonde en gaat onverbiddelijk naar de hel
-> verwijst naar het verbod voor vrouwen om zich “als man” te gedragen
(c) De hoofddoek als politiek symbool:
-> verwijst naar de verwerping van de democratische lekenstaat door het islamfundaentalisme
(d) De hoofddoek als vrije expressie:
-> Modieuze combinaties als minirok en naaldhakken met een piratendoekje zijn eerder een vorm van modieus koketteren en hebben niets meer van doen met islamitische bescheidenheid of zedigheid. Als er iets islamitisch aan is deze combinatie, dan verwijst ze naar een etnische invulling van het begrip “moslim”, eventueel als reactie op racisme van extreem-rechts.
-> Ze kunnen ook een vorm zijn van “vrije-expressie-fundamentalisme”, dwz gelijkend op de verwaandheid van artistiek narcisme.
(e) De hoofddoek als herkenningsmiddel van een gemeenschap:
-> verwijst naar “ik behoor tot de moslim-gemeenschap”, en zo naar een gesegregeerde samenleving waarin interculturaliteit ontmoedigd wordt.
-> Verwijst naar de afwezigheid van solidariteit met de slachtoffers van islamfundamentalisme, zoals de slachtoffers van zedenpolitie, slachtoffers van eerwraak, slachtoffers van afwezigheid van vrije meningsuiting, slachtoffers van strikte rolpatronen, enz.
(f) De hoofddoek en gezondheid:
-> De hoofddoek is ongezond voor de hoofdhuid en kan haaruitval veroorzaken
-> De hoofddoek als “scherm” tussen de moslima en de wereld ontneemt de moslima een deel van haar niet-verbale communicatiekanalen, en zo een deel van haar menselijkheid.
Mijn besluit: aan de hoofddoek zijn vele facetten, en die zijn zeker niet allemaal positief. In een multiculturele samenleving in het kader van een lekenstaat, mag een discreet en niet-fanatiek gebruik van de hoofddoek of hijab verwacht worden.
De godsdienstvrijheid van de lekenstaat is ook de beste garantie op een vreedzame multiculturele samenleving. Hoofddoek-fanatisme leidt naar segregatie en maatschappelijke conflicten.
semi-academisch
Jo Creten, 08/05/2007 – 17:03
Het feit alleen al dat deze discussie op semi-academisch niveau gevoerd wordt, toont aan hoe moeilijk het is om een eenduidig antwoord te vinden. Maar het toont ook aan dat dit niet het echte noodzakelijke debat is wat gevoerd moet worden.
Ten eerste: het ontbreken van eenduidigheid is geen ramp. Een eenduidig antwoord is zelfs niet wenselijk. Politici moeten de complexiteit in onze samenleving erkennen en hierover communiceren. Er zijn geen simpele antwoorden.
Wanneer Filip De Winter aan studenten gaat verkondigen dat moslim zijn en op Groen! of Sp-a stemmen tegenstrijdigheden zijn, dan houdt hij de schijn op van de eenduidigheid. Het gaat dan vooral over ethische thema's, waartoe uiteindelijk ook de godsdienst behoort. Je hoort meneer De Winter dan zeggen dat keuze van Groen!, Sp-a en VLD op abortus en euthanasie niet bij voorbaat te verbieden, betekenen dat deze partijen praktijken zoals abortus en euthanasie willen aanmoedigen. Dit is uiteraard niet het geval. Wanneer iemand door godsdienstige overtuiging kiest om geen abortus of euthanasie toe te passen, dan zijn partijen zoals Groen!, Sp-a en VLD de eerste om het recht op deze vrije keuze te garanderen. De kernwoorden hierbij zijn respect en keuzevrijheid.
Trouwens, zijn het niet Groen! en Sp-a die het meestal opnemen voor de zwakkeren in onze samenleving? En dan bedoel ik hier in de eerste plaats voor onze zieken en gehandicapten. Meestal, zeg ik erbij, want ze gaan hierin niet ver genoeg. Maar voor het VB is dit geen thema.
Een semi-academische discussie helpt ons echter ook geen sikkepit vooruit. Terecht dat een heerschap als Tom Lanoye even de boel op stelten komt zetten. Mensen: het gaat hier om een realiteit! Niet om een of ander sprookje uit duizend en één nachten!
Ten tweede, als men een serieus debat wil voeren, dan moet dit gaan over identiteit, over werkgelegenheid en over duurzame (arbeids-)relaties. Want hét probleem met integratie en met samenleven in het algemeen, is dat we steeds meer leven in een wegwerpmaatschappij, waarin we werknemers zonder veel boeh of bah kunnen ontslaan, waarin we waarden en hoofddoeken liefst in de vuilbak kieperen, waarin respect en eigenwaarde nauwelijks iets voorstellen.
Politici zijn bang van het debat over identiteit, werkgelegenheid en duurzaamheid. Ze zijn vooral bang om dit debat te voeren met mensen van allochtone afkomst. Want wie zou men plaatsen tegenover de jonge vrouwen en mannen die Nederlands spreken en zeer goed weten wat ze willen? Welke argumenten heeft men om hen hun eigen identiteit, werk en waardigheid te ontzeggen? Welk project heeft men voor een gezamelijke toekomst?
Het debat over de hoofddoek is een nep-debat, een semi-academisch salon-debat. De hoofddoek wordt een symbool, maar men weet nauwelijks nog waarvan. De hoofddoek krijgt duizend en één betekenissen. Het echte debat krijgt een sluier en daarvoor zijn niet in de eerste plaats de moslima zelf verantwoordelijk voor, maar, juist, de pseudo-academici die het altijd beter menen te weten.
En dan nu het liedje van Stef Bos over de Beterweters...
Academisch of pretentieus ?
Peter Van de Ven, 08/05/2007 – 17:58
Kan u mij melden welke wet bepaalt op welk niveau debat mag gevoerd worden?
Mag ik u erop wijzen dat ook uw reactie niet verder geraakt dan individuele culpabilisering?
Met "debat" tussen academisch-fundamentalisten, gevoerd door pseudo-intellectuelen die denken dat ze familie zijn van "God-De-Vader" en de wereld aanschouwen in "Onze-Lieve Heer-Perspectief", raken we geen sikkepit verder.
Aan de Belgische universiteiten loopt het vol met "academische idioten", en mensen die denken dat hun visitekaartje een inhoudelijk argument is: de pretentie druipt er af, zowel links als rechts.
Laat ons het maar democratisch houden, iedereen zijn zeg geven, en duidelijk stellen waar het over gaat: de erkenning van de lekenstaat, waar allerlei verwaanden het moeilijk mee hebben, ook, of vooral, als ze zichzelf "academisch" vinden.
Aan het verwaand "artistiek" narcisme van Tom Lanoye heeft niemand een boodschap, tenzij "collega's".
Ik lees hier enkele keren "zeer goed weten wat ze willen" alsof dat waarde heeft. De nazi's wisten ook wat ze wilden, en die van White Power weten dat ook heel goed: waar is uw argument?
(De) Karel De Gucht Zucht
Peter Van de Ven, 09/05/2007 – 13:35
Ook Karel De Gucht heeft blijkbar zo zijn mening over de neutraliteitseis aan de Antwerpse loketten. Lang en breed uitgesmeerd aan de bovenzijde van een pagina in De Morgen, stond een citaat met bijhorende foto, neerkijkend en de Grote Waarheid verkondigend.
Karel De Gucht is naar eigen zeggen "tegen het experiment met het hoofddoekverbod in Antwerpen", en "ik zie er de meerwaarde niet van in" is zijn mening.
Zulke uitspraken van (top)politici zijn toch ontstellend ontnuchterend, niet omwille van hun keuze (Karel de Gucht heeft uiteraard recht op zijn mening en zijn stellingname), maar om de manier waarop ze verwoord en “beargumenteerd” wordt.
(1) Om het nog maar eens te zeggen: het gaat in Antwerpen niet om een hoofddoekverbod, maar om de neutraliteitseis, "het experiment met het hoofddoekverbod" dat was in Lokeren en werd onmiddellijk verboden door de gouverneur van Oost-Vlaanderen.
(2) "Het experiment", daar is Karel De Gucht tegen. Maar is hij tegen de principiële mogelijkheid tot een neutraliteitseis, of vindt hij die gewoon in het geval van Antwerpen onwenselijk? Ook Karel De Gucht slaagt er niet in het onderscheid te maken tussen het debat of een neutraliteitseis principieel kan enerzijds, en, anderzijds zelfs als die kan, het debat of het wenselijk is in de concrete context van Antwerpen een neutraliteitseis in te voeren.
(3) "Ik zie er geen meerwaarde van" vertelt mij iets over de levensbeschouwing en over de persoon van Karel De Gucht, maar niets over het debat rond de neutraliteitseis: persoonlijkheidskenmerken van Karel de Gucht (ik zie dat niet…) hebben niet de minste logische en inhoudelijke argumentatiewaarde, sterker: zulke zinswendingen in een debat zijn drogredeneringen, logische manipulaties.
Maar met een beetje goede wil kan men de zin van Karel De Gucht vertalen als: "Naar mijn mening heeft een neutraliteitseis geen meerwaarde". Laat mij er dus van uitgaan dat Karel De Gucht niet wou intimideren met een gezagsverwijzing, maar zijn uitspraak op die manier bedoelde. Wat zijn mijn bedenkingen dan?
Allereerst is het nodig het begrip "neutraliteitseis" te verduidelijken. Door tegenstanders wordt immers een tweede soort neutraliteit gepromoot, namelijk de "actieve, pluralistische neutraliteit".
Een absolute neutraliteitseis is onverwezenlijkbaar omdat verschillende kledingstukken en gebruiksvoorwerpen meerdere betekenissen kunnen hebben. Ik denk aan een baard, lange of korte mouwen, een lange rok, donkere kousen, de kleur van de kleding (bv zwart) enz. Kenmerkend aan al deze is dat ze een religieus symbool kunnen zijn, maar even goed ook alleen een vestimentaire voorkeur. Kenmerkend daaraan is tevens dat ze niet noodzakelijk onderworpen zijn aan rigide voorschriften, die verbieden anders te doen.
Voor het keppeltje en de hoofddoek ligt dat anders: die kunnen uitsluitend als een religieus of politiek symbool worden opgevat en zijn het onderwerp van fanatisme, dwz de weigering ze niet te dragen. Het zijn dus expliciete, opzichtige religieuze symbolen, in tegenstelling tot andere die eerder discreet of ook gewoon vestimentair kunnen gezien worden.
De neutraliteitseis kan dus alleen verwijzen naar opzichtige symbolen.
Omgekeerd is even duidelijk dat een absolute "pluralistische neutraliteit" even onverwezenlijkbaar is: mag dan een harnas, een commercieel symbool, een Indianen-kostuum, een pakje uit Star-trek en Mister-Spock-oren om aliens te bedienen? Om van de Blood and Honour of White Power shirts nog maar te zwijgen.
Zelfs in die optiek zal men ook eindigen in een visie van wat kan en van wat niet kan.
Om terug te komen op "de meerwaarde". Voor alle duidelijkheid: of een neutraliteitseis nodig is in Antwerpen, daar hou ik me niet mee bezig. Ik ben wel geïnteresseerd in het debat of zulk een eis kan in Antwerpen, en mijn antwoord is: "Ja, als de context het vereist wel".
Wat zou dan de meerwaarde kunnen zijn?
(1) De onpartijdigheid van de loketbeambten zorgen voor rust, aangezien opzichtige symbolen discussie kunnen uitlokken. De burgers komen naar het stadhuis om een identiteitskaart af te halen, niet om te debatteren over religie en lekenstaat.
(2) De onpartijdigheid geeft een gevoel dat de Stad van iedereen is, behalve van de fundamentalisten.
(3) De neutraliteitseis promoot de ideologie van de lekenstaat. Die is onlosmakelijk verbonden met het concept van democratie. De ideologie van de lekenstaat is zelf geen godsdienst, noch anti-religieus, maar uitsluitend een bestuurlijk kader waarbinnen de godsdienstvrijheid leeft. Verwijzen naar de ideologie van de lekenstaat is dus niet in contradictie met de neutraliteitseis, maar ligt daar juist in het verlengde van. De Belgische wetgever is van mening dat de lekenstaat de beste garantie is op een vreedzame multiculturele coëxistentie.
(4) In een stad met conflicterende culturele bevolkingsgroepen vormen de lekenstaat en de neutraliteitseis een oproep tot een niet-fanatieke, niet absolutistische godsdienstbeleving, een oproep tot gematigdheid en wederzijds respect.
Het zou daarom bijzonder jammer zijn dat de Stad Antwerpen onder druk van protest van religieus en levensbeschouwelijk fanatisme haar neutraliteitseis zou intrekken. Dat zou de indruk wekken dat bepaalde drukkingsgroepen machtiger zijn de overheid, een signaal van laffe capitulatie.
Waar de Stad Antwerpen naar mijn mening wel goed zou aan doen, is het opstellen van een duidelijk document waarin de motivatie wordt toegelicht waarom juist precies in Antwerpen de neutraliteitseis noodzakelijk of nodig is volgens het stadsbestuur. Ook zou de Stad Antwerpen kunnen overwegen, omdat zij een activeringspolitiek hanteert die in combinatie met de neutraliteitseis tot indirecte discriminatie zou kunnen leiden, een discreet gebruik van religieuze symbolen niet strijdig te achten met de neutraliteitseis.
Voor het overige neem ik akte van het morele ge-orakel van Karel De Gucht, volgende keer beter, zou ik zo zeggen.
Hypocrisie
Peter Van de Ven, 10/05/2007 – 09:11
Wat bij het debat rond de neutraliteitseis opvalt bij de tegenstanders is niet alleen en ferme dosis intellectuele valsheid en overvloedig gebruik van persoonlijkheidskenmerken als "argument" ( het ad hominem dus) tot en met het misselijkmakende "gedachten lezen" ("Ze zijn bang") alsof daar enige argumentatie waarde zou aan vast zitten, maar evenzeer een uitdrukkelijke hypocrisie
Ann Provoost en Dirk Geldof zijn voor vrije expressie o.m. in de hoofddoek, maar zijn eveneens voor beperking vrije meningsuiting van het Vlaamse Belang.
Dirk Verhofstadt wil de neutraliteitseis beperken tot gezagsfuncties, maar is anderzijds als rabiaat atheïst en bewonderaar van Ayaan Hirsi Ali tegen godsidienst als maatschappelijk verschijnsel, omdat hij religie principieel onverdraagzaam vindt
Tegenover de hypocriete vrije expressie à la carte", staat de "lekenstaat à la carte" bij extreem-rechts. Het Vlaams Belang wil een Boerka-verbod maar is voorstander van absoluut vrij spreekrecht, het bekritiseert islam wegens vrouwonvriendelijk, maar verwerpt de mensenrechten. In Duitsland wilden conservatieven de lekenstaat, maar niet voor nonnen, want dat zij professionelen.
Wat ontbreekt is oprechtheid in de discussie, en consequent verhelderend en logisch verantwoord denken. Voor wie machtsmonopolies wil beschermen ligt dat natuurlijk moeilijk.
Wat ook ontbreekt is objectivering: een piercing, diversiteit of niet, maakt gaten en een hoofddoek schermt af, en keppeltjes, alsook hoofddoeken, kunnen haaruitval veroorzaken. En symbolen staan niet voor niets, dwz ze hebben objectieve culturele betekenissen.
Ik kies daarom voor consequent erkennen van de lekenstaat als beste waarborg voor vreedzaam en democratisch multicultureel samenleven, en ik vind daarom dat lokale keuzes voor de neutraliteitseis moeten kunnen. Of ze nodig zijn, behoort tot de bevoegdheid van die lokale besturen.
Kruistocht
Samira, 10/05/2007 – 09:29
Peter VdV, kruisvaarder tegen de hoofddoek. 90 % van zijn commentaren viseren enkel moslims. Conclusie PVdV is een racistische kruisvaarder. Een vrolijke bondgenoot ook van het Vlaams Belang want zijn haat tegen een stukje vreemde cultuur is even diep. Een verzuurde Vlaming (al noemt hij zichzelf Belg) wiens droom van een multiculturele samenleving bestaat uit een maatschappij waarin iedereen precies doet wat hij doet en gekleed loopt zoals zijn moeder. Geen oedipoes-complex echter, wel een teken dat het monocultuurracisme van de Vlamingen zeer diep zit. Een ordinaire racist dus: PVdV, misschien maar beter meteen besluiten dat je op een andere website thuishoort!
Wie heeft BOEH opgericht?
Peter Van de Ven, 10/05/2007 – 14:31
Samira, veel beter kan je mijn stelling niet illustreren: hoofddoekfanatisme is een aggressie tegen de democratisch rechtstaat en tegen de lekenstaat.
Regel 1 van argumentatie: persoonlijkheidskenmerken en gevoelstoestanden zijn irrelevant als (tegen)argument.
Het is niet omdat de conservatieve islamvoorschriften het verbieden de hoofddoek niet te dragen, dat de westerse lekenstaat geen neutraliteitseis mag invoeren.
Moslims zouden er dus goed aan doen verantwoordelijkheid op te nemen voor hun eigen religieuze voorschriften, ipv die verantwoordelijkheid af te schuiven op de overheid of op anderen.
Regel 2: tot de cultuur van de westerse lekenstaat behoort de vrije meningsuiting. Als je daar beroep op doet om een hoofddoek te kunnen dragen, moet je die ook respecteren als iemand je daarover bekritiseert. Jij wil niet uitgescholden en nageroepen worden op straat omdat je een hoofddoek draagt, geef dan aan anderen wat je zelf verwacht te ontvangen.
Ik heb er niet de minste moeite mee dat je over de neutraliteitseis een andere mening hebt, maar wel dat die mening met diabolisering verantwoord wordt, net zoals moslima's die geen hoofddoek dragen door de conservatieve islam gediaboliseerd worden met "hoer" en "hel"
Of anders gezegd: je reactie bewijst dat een neutraliteitseis meer dan mogelijk moet zijn.
re:
Samira, 10/05/2007 – 15:02
Ik ben een groot voorstander van de vrije meningsuiting alleen stopt die volgens mij bij de scheldpartijen en de stalking waar jij je al een tijd schuldig aan maakt.
Jouw neutraliteitseis is een racistische poging om een monocultuur te creëren in jouw bloed- en vaderland. Multicultuur kan nog maar dan in de slaapkamer, niet meer zichtbaar voor racisten als jij zodat je jouw verdraagzaamheid niet hoeft aan te spreken als je nog eens iets 'vreemds' ziet opduiken in het straatbeeld.
Hoelang tolereert deze website nog jouw voortdurende én gevaarlijke haatcampagne? Ik ben stilaan bang om op straat te lopen, bang om één zot tegen het lijf te lopen die helemaal dolgedraaid is door jouw campagne.
"Jouw neutraliteitseis is
Anonymous, 10/05/2007 – 16:16
"Jouw neutraliteitseis is een racistische poging om een monocultuur te creëren in jouw bloed- en vaderland."
Neen Samira, een neutraliteitseis is de essentie van de lekenstaat, en die is de beste garantie op een multiculturele samenleving, de basisvoorwaarde voor godsdienstvrijheid.
Dirk Geldof is tegenstander van de hoofddoek voor politie-agenten (nochtans toegestaan in Londen, maar "discreet") zie: http://www.dirkgeldof.be/tom_lanoye_en_de_dresscode_van_t_stad
Wel, is Dirk Geldolf nu ook een VB-er? BOEH maakt immers geen uitzonderingen voor een bepaald beroep.
Kan een gesluierde rechter, griffier of agent voor jou? of niet? Zijn die ook "baas op eigen hoofd", of niet? Ben je het eens met Dirk Geldof?
Aanvulling
Peter Van de Ven, 10/05/2007 – 16:18
Zie bovenstaande post, naam niet ingevuld.
Er staat Racist
han, 10/05/2007 – 17:15
Er staat Racist, je hoeft geen VBer te zijn om een racist te zijn. Ik vind dat het weinig zin heeft om elkaar voor racist uit te schelden,...
En ik persoonlijk zie inderdaad geen probleem in een rechter met een sluier,...
Ik zie ik ook niet wat dat zou impliceren over de neutraliteit van die man of vrouw?
Neutraliteit is trouwens een *leugen*.
Hoe meer mensen zich zogezegd beroepen op neutraliteit hoe meer redenen er zijn om ze te wantrouwen. Hoe meer journalisten claimen objectief, neutraal, .... te zijn hoe meer je ze moet wantrouwen.
Neutraliteit of objectiviteit bestaan niet. Het feit dat Peter hier steeds en steevast tussenkomt over de sluier, moslims, .... geeft aan dat hij in het geheel niet neutraal is.
Het feit dat Peter ervoor kiest om zich druk te maken over sluiers, keppeltjes, .... is een subjectief gegeven.
Het feit dat het mij gewoon niet kan schelen hoe mensen zich willen kleden is ook een subjectief gegegeven.
Ik zeg dus niet dat er geen objectieve waarneembare realiteit zou zijn, ik zeg dat het feit dat een journalist, wetenschapper, columnist, .... beslist over een of ander onderwerp te berichten op zich reeds een subjectieve keuze is.
Vandaag stel ik vast dat het hele hoofdoek debat enkel dient om een bepaalde bevolkingsgroep te stigamtiseren, uit te sluiten, ....
Als onze samenleving op een normale manier heeft leren omgaan met moslims, als de jongeren van arabische afkomst evenveel kans hebben op goed onderwijs, werk, .... dan zou dit debat een karrakter hebben.
Peter probeert het debat los te koppelen van de context en sociale relaliteit van racisme, uitsluiting, achterstelling, ... wat natuurlijk niet kan.
Het debat over neutralitie kan pas gevoerd worden als deze samenleving het veen vanzelfspekend vind om minaret , sjaal, keppel,... in het straabeeld te zien als de kerktoren, mariabeeldjes, kruisbeeldjes, Sinterklaas- en kerst- paas- feesten (bijhornede" etalages)
Hoe zit dat me kerstversieringen in scholen, openbare plaatsen, .... de kerststalletjes op de grote markt,....
Wie betaald die kerststal op die grote markt? Wie betaald die grote kerstboom op de grote markt?
Hoe zit dat met mijn zoontje die op in een *neutraal* gemeenteschooltje paas-eitjes schildert. Sinterklaas komt er met paard en alles erop en eraan naar de school, en hij leert er zingen van "Broeder Jacob","er is een kindje geboren", ....
En ja ik vind ook dat jou discours ranzig is, precies omdat je het niet kan loskoppelen van de sociale en politieke context, precies omdat je focussed op moslims en hen stigmatiseert, .....
Wees een beetje consequent in je verhaal en trek eerst een vooral te strijde tegen al die Christelijke symbolen waarmee we dagelijks worden overspoeld, ....
Zolang het Antwerpse stadbestuur toelaat dat er kerstbomen in de geemnteschooltjes staan, paaseitjes worden geschildert, .... zo lang hebben ze geen enkel recht om er mensen te weren die sjaaltjes dragen.
En voor mijn part mag die kerstboom blijven staan.
Fundamentalist = ondemocratisch
Peter Van de Ven, 10/05/2007 – 17:52
Ah ja, er staat racist. Ik zal mijn vraag herformuleren: "is Dirk Geldof een racist omdat hij vindt dat een politie-agente met hoofddoek niet kan?"
Mijn pleidooi, Han, is voor de lekenstaat en voor democratie, niet tegen de islam, noch tegen gelijk welke religie. Maar wel tegen religieuze dwang, om het even de welke, en dus ook tegen de islamistische.
Bij de 0110-concerten zei men: "Het is voor verdraagzaamheid", en het VB riep: "Het is tegen ons !"
Als er geleit wordt voor de lekenstaat roepen islamfantiekelingen: "Het is tegen de islam, discriminatie! Racisten!"
Zie je parallel? Wie het schoentje past, die trekt het aan, zou ik zeggen. Het discours van BOEH, het jouwe ook overigens, is een VB-discours: "Vrije meningen/of expressies à la carte". Met democratie en verdraagzaamheid heeft het niets te maken.
Nogal goedkoop?
han, 10/05/2007 – 18:23
Je gaat niet in op het verhaal van de sociale en politieke context?
Nog steeds geen woord over de kerstbomen etc ...
Als moslims zeggen dat ze gediscrimeerd worden dan hebben ze gelijk, en ze hoeven daarvoor geen fanatiekelingen te zijn.
Waarom wel in elke wijk een kerktoren en in Molenbeek, Borgerhout,.... geen minaret.
Waaromp wel verlof op pasen, kersmis, hemelvaart, .... en niet voor het schapenfeest, suikerfeest, ....
Waarom mag een ambtenaar geen sjaaltje dragen terwijl diezelfde ambtenaar wel zijn loket met een kerstboom mag versieren?
En natuurlijk moet je alles in een context plaatsen. Of ga je beweren dat een Mariabeeldje op de hoek van de straat hetzelfde is als een Hitler beeldje? Natuurlijk is het dragen vaan een sjaal niet hetzelfde als het dragen van racistische, nazistische symbolen, ....
Al weet ik dat "leken" dan plots beter dan de moslim meisjes zelf weten waarom zij die sjaal dragen.
Ik ben geen *islamfantiekeling*, Lanoye is dat ook niet en de meisjes van BOEH ook niet,... en toch zeggen we allen: "Het is tegen de islam, discriminatie! Racisten!"
Omdat dat nu eenmaal in de huidige context zo is. Je kan nog zoveel je wil proberen om politiek en sociale context weg te cijferen, te abstraheren en objectiveren in je discours,.... Daardoor staat er geen minaret extra in Molenbeek, geen kerstboom minder op de grote markt, geen jongere minder uitgesloten van onderwijs en werk, ....
Er bestaan ook leken fundamentalisten Peter, mensen die die denken in absolute waarden en normen, voor wie mensenrechten, democratie, .... absolute begrippen zijn. Dat is even erg als godsdienstige fundamentalisten die ook enkel kunnen denken in absolute termen.
Einstein bewees wetenschappelijk dat alles, altijd relatief is,.... dus ook cultuur, geloof, ......
"Ook" ?
Peter Van de Ven, 10/05/2007 – 19:26
Er bestaan "ook" moslim of islamfundamentalisten, Han. Nochtans weerhoudt mij dat niet om het onderscheid te maken tussen al die verschillende verschijningen van de islam. Om het eenvoudig te zeggen: er is niets mis met de islam, maar wel met islamfundamentalisme, zoals dat van BOEH en "blijfvanmijnhoofddoek".
En inderdaad, er bestaan verlichtingsfundamentalisten, als je mijn post gelezen hebt ipv alleen er tegen gereageerd, dan zul je merken dat ik Dirk verhofstadt en Ayaan Hirsi Ali "verlichtingsfundamentalisten" noem.
Wil dat zeggen dat er geen multiculturele lekenstaat bestaat? De lekenstaat is juist de ontkenning van alle fundamentalisme. Wie voorstander is van de lekenstaat moet daar consequent en eerijk in zijn, net als wie voorstander is van de vrije meningsuiting.
Zeggen dat er evenveel minaretten als kerktorens behoren te zijn, is larie en apekool, omdat het christendom hier een traditie heeft van 1600 tot 2000 jaar, de islam (hier!) nog geen 40. Dat is gewoon een historisch feit, het zou even onrealistisch zijn om te pleiten voor evenveel kerktorens als minaretten in Iran, en wel om historische redenen.
Ik wil je er op wijzen dat je het woord "racist" volledig misplaatst gebruikt. Wie "racist!" roept tegen iemand die de islam bekritiseert, hanteert een etnische definitie van islam-moslim-de-umma-het uitverkoren volk. Ondertussen zijn er Belgen die zich bekeerden tot de islam, en er zijn mensen van "arabische afkomst" die van de islam afstand genomen hebben of progressieve moslims geworden zijn.
De neutraliteitseis geldt ook voor bekeerde Belgen, en is is dus niet racistisch. Racistisch betekent immers rassendiscriminatie. En progressieve moslims (=van "arabische" afkomst) kunnen zo aan het loket in Antwerpen.
De etnische bepaling van islam (= moslim door geboorte) is nu juist een moslimfundamentalistische leerstelling. Jouw misplaatst gebruik van het woord "racist" verwijst daarnaar. Ook daarbij zie je dat je gelijkaardige definities gebruikt als het VB.
Wat de integratie betreft: respect voor de lekenstaat is de kortste en beste weg naar integratie. Dat is overigens een ander, maar zeer legitiem, debat, en het is intellectueel oneerlijk beide te vermengen.
En van Einstein, heb je geen sikkepit begrepen. Relatief in de fysica betekent "in verhouding tot", en niet "onbepaalbaar". Einstein was een tegenstander van de quantumfysica, "God dobbelt niet" was zijn mening.
Maar hoe zit het nu met Dirk Geldof en zijn hoofddoekverbod voor politieagenten: een racist?
Dovemans gesprek
han, 10/05/2007 – 21:37
Je raast maar door ... maar probeer je ook te begrijpen wat andere aanrijken?
Natuurlijk bedoelt einstein in relatie tot.
Dus een politie agent met een sjaal in een sameleving waar we normaal vinden dat : "het christendom een traditie heeft van 1600 tot 2000 jaar" en dat dus ook overal zichtbaar is, ... dat is de discussie plaatsen in relatie tot de culturele, sociale en politieke context. (al is die context veel ruimer).
Zeg ik dat er evenveel minaretten moeten zijn als kerktorens? Waar lees jij dat? Ik stel gewoon vast dat er geen zijn in Molenbeek: niet één.
In die context, in relatie tot dat feit, stellen dat er dus ook geen mogen komen omdat de publieke ruimte neutraal dient te zijn is racisme.
In relatie tot een context waarbij de werkloosheids cijfers voor migranten en moslims de pan uitswingen, waar islamofobie de norm is, waar in publiek scholen de christelijke feestdagen gevierd worden, waar het openbare leven stilvalt op de christelijke zondag, .... een discours bovenhalen dat moslims geen sjaal mogen dragen in hun functie als ambtenaar is racisme. Daar zijn geen andere woorden voor. (waarmee ik nog niet zeg dat de persoon die dergelijke uitspraak doet een racist zou zijn, hij leeft en denkt immers ook binnen een bepaalde context).
Ik denk bijvoorbeeld dat je het niet beseft maar jou definietie van racisme is deze die ook het VB hanteert en waarmee ze tracht haar racistisch gestook af te doen als niet racistisch. Het centrum voor gelijke kansen hanteert deze definitie:
Wat is racisme?
Racisme is een geheel van gedachten, geuite gevoelens, maar ook van daden. Deze meningen camoufleren de schrik voor anderen, de behoefte om te domineren en om zich te bevestigen door zich te onderscheiden van diegenen die niet hetzelfde uiterlijk, geloof, cultuur of dezelfde taal en dergelijke hebben.
en verder
Vroeger werd in het kader van deze ideologie vooral gewezen op de biologische verschillen. Tegenwoordig worden culturen tegenover elkaar geplaatst. Het uitgangspunt is dat men culturen niet met elkaar moet mengen en dat er alles aan gedaan moet worden om de eigen cultuur te beschermen. Daarbij luidt de opvatting dat mensen van een andere cultuur niet ‘minder’, maar ‘anders’ zijn.
Het gebruik van dit begrip en de redeneringen achter dit begrip leiden echter wel tot hetzelfde mechanisme als de ‘ouderwetse rassen theorie’, namelijk dat er grenzen tussen ‘hen en ons’ worden getrokken en dat daar ook verschillen in rechten en kansen mee worden gerechtvaardigd.
Dus ja, een politie agente haar job ontzeggen omdat zij moslima is en een sjaal wil dragen is dus racisme. Althans toch als ik de definitie van het centrum volg.
http://www.diversiteit.be/CNTR/NL/racism/definitions/
commentaar gewist
christophe, 10/05/2007 – 22:58
Beste,
Is het zo moeilijk om het schelden te laten? Dat doe je toch ook niet als je tegenover iemand zit? Hou er hier dan ook mee op.
Wat is racisme? Rassendicriminatie.
Peter Van de Ven, 10/05/2007 – 23:01
Racism is any form of bigotry, prejudice, violence, oppression, stereotyping or other socially divisive practice whose primary basis is the concept of race.
However, beyond that, the term has varying and often hotly contested definitions. According to the Oxford English Dictionary, racism is a belief or ideology that all members of each race possess characteristics or abilities specific to that race, especially to distinguish it as being either superior or inferior to another race or races. The Merriam-Webster's Webster's Dictionary dictionary defines racism as a belief that race is the primary determinant of human traits and capacities and that racial differences produce an inherent superiority of a particular race, and that it is also the prejudice based on such a belief. The Macquarie Dictionary defines racism thus: the belief that human races have distinctive characteristics which determine their respective cultures, usually involving the idea that one's own race is superior and has the right to rule or dominate others.
uit Wiki (eng)
Discriminatie op basis van het kenmerk "ras" = rassendiscriminatie = racisme.
Wanneer het vacticaan gemengde huwelijken verbiedt, dwz huwelijken tussen christenen en niet-christenen, is dat religieus fundamentalisme, maar geen racisme, omdat voor het Vaticaan elk mens christen kan worden.
Wat is racisme? (2)
Peter Van de Ven, 10/05/2007 – 23:43
"Regarding the grounds for discrimination, the Conference recognized that racism, racial discrimination, xenophobia and related intolerance occur on the grounds of race, colour, descent or national or ethnic origins, and that the victims can suffer multiple or aggravated forms of discrimination based on other or related grounds, including language, sex, religion, political or other opinion, social origin, property, birth or other status."
Uit een recent UNO-document
Sexisme kan tot de gevolgen behoren van racisme, maar is uiteraard niet hetzelfde, en kan andere oorzaken hebben.
Racisme is discriminatie op grond van ras, rassendicriminatie dus, andere vormen van discriminatie hebben andere namen.
Wat is racisme ? (3)
Peter Van de Ven, 11/05/2007 – 00:14
Cultureel racisme
Onder 'cultureel racisme' of 'cultuurracisme' wordt door sommigen de opvatting verstaan dat een bepaalde cultuur superieur is aan een andere. Anderen maken bezwaar tegen de term, omdat het onderscheid maken op basis van cultuur buiten de feitelijke definitie van racisme (zie hierboven) valt. Zij zien deze terminologie als misbruik van de term racisme, ter stigmatisering van tegenstanders van cultuurrelativisme.
Cultureel racisme kwam in de Franse, Spaanse en Portugese koloniale rijken voor. Weliswaar zag men inboorlingen van de diverse Amerikaanse, Aziatische en Afrikaanse landen als mensen, die tot hetzelfde in staat waren als zij, maar ze zouden een inferieure cultuur hebben. Inboorlingen konden op gelijke voet carrière maken, maar moesten wel onderaan beginnen en de Europese cultuur accepteren.
Uit Wiki (ned)
En het CGKR:
"Wat is racisme?
Racisme is een geheel van gedachten, geuite gevoelens, maar ook van daden. Deze meningen camoufleren de schrik voor anderen, de behoefte om te domineren en om zich te bevestigen door zich te onderscheiden van diegenen die niet hetzelfde uiterlijk, geloof, cultuur of dezelfde taal en dergelijke hebben."
Onvoorstelbaar, deze definitie barst van de drogredeneringen: gedachten lezen, subjectiviteit, verkeerde definitie, enz.
De schade die door dit soort desinformatie wordt aangebracht aan anti-racisme-debatten is moeilijk te overschatten.
"Niet hetzelfde uiterlijk". Als een punker een liefhebber van Eddy Wally bekritiseert of discrimieert, is hij een racist? En wie roept: "Hé, rosse !" is een racist?
Een ware schande, dit recept voor onverdraagzaamheid. Het compromitteert de mensenrechten.
cultureel racisme
jeroen de boeck, 29/05/2007 – 11:47
wie roept: "Hé, rosse !" is een racist?
inderdaad. persoonlijk vind ik de racisme-definitie van het CGKR veel hedendaagser dan alle anderen die jij aandraagt. Deze dateren duidelijk uit de 19de en 20ste eeuw, net zoals het neutraliteitsprincipe.
niks is neutraal, we leven niet in een vacuum. alles ontleedt zijn betekenis aan de context waarin het zich bevindt. niets heeft enige waarde of betekenis uit zichzelf.
een hoofddoek heeft geen andere betekenis dan degene die wij eraan geven. de kwestie is dan wie het recht heeft om de betekenis van dat lapje stof te bepalen: de persoon die het draagt, of diegene die erop staat te koekeloeren.
aangezien wij in het westen zo trots zijn op onze individuele vrijheid, onze grote mogelijkheden om onze eigen identiteit te bepalen, stel ik voor dat we de invulling van de waarde van een hoofddoek overlaten aan de mensen die er een dragen.
dat is althans de theorie. in de praktijk zijn er zeer weinig individuen die hun eigen identiteit volledig zelf bepalen. we zijn allemaal kind van onze tijd en slachtoffer van onze omgeving. anti-hoofddoekactivisten (is dat nu werkelijk wat ge wilt zijn?) net zoveel als hoofddoekdraagsters. respecteer elkaars onvolmaaktheid.
ik stel voor dat we ons niet gaan moeien met elkaars klederdracht. ik geef toe dat ik mijzelf geregeld amuzeer, op een terrasje gezeten mensen op hun verschijning becommentariërend. ik hou die commentaar echter voor mijzelf en probeer mij in de beoordeling van personen niet te laten leiden door m'n eigen vooroordelen (het zou voor u, en voor iedereen, ook een stap vooruit zijn om de eigen gekleurdheid onder ogen te zien).
nog erger vind ik dat sommigen willen dat de overheid kledingvoorschriften zou opleggen. het enige voor iedereen rechtvaardige kledingvoorschrift is het uniform.
maar zelfs in uniform is niemand ooit neutraal. universele mensenrechten zijn een waanidee. het leven is praktijk, geen theorie. wees dan ook pragmatisch. laat mensen zichzelf zijn, ze doen doorgaans geen vlieg kwaad.
Da's 'n valse tegenstelling,
barth, 19/10/2008 – 02:58
Da's 'n valse tegenstelling, die vertrekt van de foute premisse dat iemands persoonlijkheid of identiteit volledig wordt gedefinieerd door zijn of haar (religieuze) overtuiging. De hoofddoek is bovendien veeleer een cultureel dan een religieus symbool. De moeilijkheid is, dat Europese moslims op dit moment weinig andere zaken hebben om hun identiteit aan op te hangen, dan hun religie en hun afkomst. Sociaal milieu, werk, opleiding, politieke visie... Zijn ook allemaal identiteitsbepalers. Moslims die enkel andere moslims kennen, niet werken, hier geen opleiding hebben genoten en zich niet kunnen herkennen in politieke vertegenwoordigers, houden zo enkel hun afkomst en godsdienst als houvast over. Omdat die politieke vertegenwoordiging voorlopig wordt geblokkeerd door het establishment (zoals dat voordien ook jarenlang met de socialisten en de flaminganten het geval was), en de financiële situatie van moslims soms ghettovorming in de hand werkt, is het aan hen om zelf wat te doen met de mogelijkheden die ze wél hebben om hun identiteit uit te bouwen: opleiding en werk. En als een hoofddoek niet in de klas hoeft, hoeft hij ook niet op het werk. Ik durf veronderstellen dat Allah meer vreugde heeft om een moslim die wat van z'n leven gemaakt heeft en z'n familie weet te onderhouden, dan van iemand die dat verzuimt met als excuus het volgen van een gebruik dat hij niet eens heeft opgedragen. De bal ligt in jullie kamp, vrienden.
openbaar onderwijs, en neutraliteit en sluier of hoofddoek
Plas, Guillaume, 26/07/2009 – 12:12
Ali Salmi verwijst naar het woordenboek om de islamitische hoofddoek te omschrijven als een gewoon "stuk stof dat de moslimmeisjes op het hoofd dragen". Als dit zo waarom, maken de moslimmeisjes zoveel kabaal om dit "stuk stof" af te nemen en het reglement te eerbiedigen? Waarom willen de moslims zich niet onderwerpen zoals iedereen aan een schoolreglement, en hun eigen "schariakledij" opleggen in de openbare scholen die neutraal moeten blijven. Ali Sami gebruikt de argumenten van de islamisten. Hij noemt de meisjes die een mini-rok dragen. Dat heeft met de zaak niets te maken omdat dit geen "kledij is" die aan de meisjes wordt opgelegd zoals het islamitisch kostuum. De mini-jup is alleen een mode, en de islamitische hoofddoek is een propagandamiddel om de neutraliteit van de openbare scholen te niet te maken, en alles te communautariseren. Al die meijes met de dezelfde sluier, of dezelfde hoofddoek, wordt hun identiteit ontnomen. Alleen al hun haar volledig wegbergen, ontneemt hun personaliteit. Dan beweren dat deze islamitische kledij" de identiteit van de moslimvrouw is, is nog erger.