Open VLD organiseert internet-propaganda
Open VLD organiseert internet-propaganda
Bruno Dirkx09 mei 2007 – 21:40
De Open VLD maakt haar reputatie als marketingproduct eens te meer waar: de partij roept militanten op haar mening te verkondigen op internet.
De Open VLD zoekt via haar website "e-militanten" om mee te helpen aan de verkiezingscampagne, "door heel eenvoudig de ideeën van de Open Vld via websites en e-mails te verspreiden."
Drie groepen e-militanten worden van elkaar onderscheiden: er zijn de e-debaters, die standpunten van de Open VLD verdedigen op internetfora en weblogs. Ten tweede zijn er e-creators, die multimediamateriaal (fotos en videos) maken van speechen en congressen. De derde groep zijn e-campaigners, die via mailings, petities, een website of real-life acties als een barbecue hun omgeving aanspreken.
De e-militanten ontvangen regelmatig een nieuwsbrief. Hierin staat telkens een missie, "een missie die misschien wel het verschil kan maken in de verkiezingscampagne."
De actie kadert in de strategie van de Open VLD om zich te concentreren op communicatie. Waarschijnlijk kwam dit initiatief er onder impuls van Noël Slangen. Deze communicatiespecialist, die in het verleden reeds veel met politici werkte (Kelchtermans, Verhofstadt), is sinds kort aangeworven als permanent strategisch manager bij de Open VLD. Hij moet naast Bart Somers op managementvlak versterking bieden.
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme
alle partijen
christophe, 10/05/2007 – 11:00
Alle partijen gooien zich met veel overgave in de internetstrijd. Er is het Wikiwij van CD&V waarbij de partij op zoek gaat naar niet-partijleden die toch willen campagne voeren. Er is www.spaspirit.be dat blitz oogt, maar voorlopig (?) nog wat inhoud ontbeert.
De Belgische partijen hebben vier jaar na de succesvolle internetcampagne van de Amerikaanse Democratische kandidaat Howard Dean begrepen dat internet meer mogelijkheden biedt dan enkel het verspreiden van je verkiezingsprogramma en persberichtjes.