Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Equipes Popuplaires voert campagne voor minder publiciteit op televisie

Equipes Popuplaires voert campagne voor minder publiciteit op televisie

Voor de Equipes Populaires (EP), de Franstalige evenknie van KWB (Kristelijke WerknemersBeweging), is ''de maat vol''. Publiciteit was al lang overvloedig aanwezig, maar door de ontwikkeling van de nieuwe communicatietechnieken wordt ze alomtegenwoordig en nu is de maat vol, vindt EP. Jonge kinderen krijgen voor de buis boodschappen ingelepeld, waarin de publiciteit hen wijsmaakt dat alles een spel is, met de markt als grote spelleider. EP lanceert ook een boeket van zes eisen voor een meer reclamevrije samenleving.

EPantipub.jpg

Deze maand start Equipes Populaires haar grote campagne met een postkaartenactie en een wedstrijd 'reclame bij de neus genomen'. Met de postkaartenactie wordt het publiek om zijn mening gevraagd: ''reclame op televisie inperken of niet?''
De meer creatievelingen krijgen ook hun kans. Zij worden uitgenodigd om ''alternatieven met een menselijk gelaat'' in te zenden voor reclames die ingaan tegen het algemeen belang of de duurzame ontwikkeling.
Met de campagne formuleert de beweging ook haar zes eisen voor een meer reclamevrije samenleving.
Als eerste eis wil ze publiciteit op televisie voorbehouden tot na 20 uur. Daarmee wil de beweging vooral de jonge kijkers beschermen tegen de invloeden van reclame. Tot 20 uur zitten immers veel kinderen en jongeren van min 12 jaar voor de buis en absorberen ze gretig de boodschappen van de publiciteit. Dat terwijl vele studies aantonen dat kinderen tot 12 jaar geen onderscheid maken tussen inhoud van programma's en reclameboodschappen, en dat ze bijzonder gevoelig zijn voor wat die publiciteit hen inlepelt.
In tweede instantie wil EP dat er snel werk gemaakt wordt van een lijst van producten waarvoor reclame gewoon verboden wordt. Hoog op het lijstje staan schadelijke voedingsproducten, vooral deze welke obesitas stimuleren. Maar ook reclame voor niet duurzaam energieverbruik vindt geen genade. En natuurlijk reclame voor schadelijke producten als alcohol, tabak en bepaalde medicijnen.
Op langere termijn vindt EP dat er dringend gewerkt moet worden om de Europese richtlijn Televisie zonder Grenzen om te buigen in de richting van een betere bescherming van de zwakkere gebruikers, en dan vooral de jongere gebruikers.
''En waarom niet een speciale taks op de publiciteit?'', lanceert EP als vierde eis. ''Ongeremde publiciteit wordt stilaan een daadwerkelijke vervuiling, zowel voor de mensen als voor de omgeving. Taxeer de publiciteit voor haar vervuiling en gebruik de opbrengsten om daarmee reclamevrije culturele initiatieven te steunen. Onder meer om de openbare media toe te laten te werken met minder publiciteit.''
De EP wil trouwens een ruim openbaar debat over de zin van de openbare media en over de taken en verplichtingen die daaraan verbonden zijn.
Tot slot moet er een echt Observatorium van de publiciteit komen, een observatorium waarin sociale bewegingen en verbruikers de toon moeten aangeven. Dat kenniscentrum moet een volledige inventaris maken van het fenomeen publiciteit en zijn invloed op onze samenleving. En het moet maatregelen voorstellen om de samenleving te zuiveren van de schadelijke gevolgen van publiciteit.


meer info over Equipes Populaires en de campagne op
www.e-p.be