Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Historisch overzicht AWACS basis Schinveld

Historisch overzicht AWACS basis Schinveld

Historisch overzicht van de Duitse NAVO basis nabij het Nederlandse Schiveld. Het overzicht werd samen gested door Jac Fijnaut van het comité Stop de AWACS-overlast. Het dient nog bijgewerkt met de gebeurtenissen van de laatste maanden.

1953
Aanleg van het vliegveld in het Duitse Geilenkirchen pal tegen de Nederlandse grens bij Schinveld door de geallieerde voor de R.A.F. Deze stationeren hier kleine gevechtsvliegtuigen

1968
Sluiting en ontmanteling van het vliegveld voor het plaatsen van kruisraketten.
Min.v Defensie doet belofte aan burgemeester van Brunssum om er geen vliegtuigen meer te plaatsen en dat de burgers, na15 jaar, verschoond zullen blijven van geluidsoverlast.( Bron: brief van Min. v. Def. Van dd; 10 april 1968 met nummer 292.030/5 D.)

1978
Er worden toch plannen gemaakt om het vliegveld weer te reactiveren, voor het plaatsen van 12 z.g.Awacs vliegtuigen van het type Boeing 707.Het doel is het bewaken van het ijzeren gordijn. Gesproken wordt dan over 4 vliegbewegingen per dag met vliegtuigen met “stille” motoren Er wordt gesproken over de Franse CFM 56 motoren

1979
In een toespraak van de toenmalige staatsecretaris van defensie dhr. Van Eekelen op 19 januari 1979 word beloofd : 6 tot 8 vliegbewegingen per dag, om de 4 uur een In vredestijd zullen er nooit meer dan 2 gelijktijdig in de lucht zijn. In geval van een conflict zullen de vliegtuigen verspreid worden over vliegvelden die op dat moment beschikbaar zijn. Ook word hier door alle partijen over geluidshinder gesproken en dat men zich zal inzetten deze tot een minimum te beperken. Aan de hand van de berekeningen , naar analogie van vliegveld Welschap, komt men op het isoleren van 2000 woningen.Bij de berekeningen is men uitgegaan van een C141 Starlifter welke “ongeveer” overeenkomt met een Awacs-boeing. Er wordt dan uitgegaan van een geluidsbelasting van 85 tot 95 decibels en word er gesproken over stille motoren. Ook wordt het vliegveld overgedragen aan de Duitse staat.

1980
In vragen door dhr. Waltmans (PPR) aan de minister van defensie dhr. Scholten over de “stille motoren “ antwoord deze dat “citaat;” Het radarwaarschuwingssysteem AWACS stoelt in zijn basisconceptie op het straalverkeersvliegtuig Boeing 707-320B. Bij de keuze is dus geen sprake geweest van een keuzemogelijkheid tussen meerdere vliegtuigtypen. Voor de AWACS-Boeings waren op het moment van keuze (eind 1978) geen geluidsarme motoren voorhanden de Awacs-boeings zijn uitgerust met elk vier Pratt&Whitney turbofanmotoren van het type TF33PW 100/100. “einde citaat.” Deze uitspraak wijkt dijdelijk af met eerder gemaakte afspraken!

1981
Door het Min.v.Defensie word in de brief van 26 mei 1981 met nummer C.81/009/226 de feitelijke gegevens openbaar gemaakt over het opereren van de Awacs-boeings. Deze zijn:

  1. Op werkdagen van maandag tot en met vrijdag zal het aantal vliegbewegingen gemiddeld 13.5 per dag bedragen.
  2. Als dag wordt gerekend de tijd tussen 8.00 uur en 22.00 uur
  3. Het aantal vliegbewegingen s’nachts d.w.z. tussen 22.00 uur en 8.00 uur en in het weekend zal totaal ongeveer 30 per jaar zijn
  4. 2/3 deel van de vliegbewegingen boven Nederland bestaat uit starts.
  5. Startende vliegtuigen hebben tussen Brunssum en Schinveld een hoogte van minstens 500 meter
  6. Landende vliegtuigen hebben tussen Brunssum en Schinveld een hoogte van 150 a 200 meter.

Ten opzichte van de as van de startbaan zullen startende vliegtuigen een koerswijziging van 4 graden aanbrengen, waardoor ze midden tussen Brunssum en Schinveld doorvliegen.
Aan deze gegevens, die in bondgenootschappelijk verband zijn tot stand gekomen , zal door mij zo veel mogelijkworden vastgehouden, onvoorziene militaire omstandigheden voorbehouden.
Met een wijziging zal ik alleen instemmen wanneer zulks strikt noodzakelijk is. In dat geval ben ik bereid over de voorgenomen wijziging overleg met uw college te voeren. In dat overleg kunnen eventuele bezwaren van de ingezetenen van Schinveld door uw college naar voren worden gebracht. (Bovengenoemde tekst werd in1988 bij het toen gesloten Convenant opgenomen)

1982
Vliegveld Geilenkirchen wordt operationeel. Buiten de 18 Awacs vliegtuigen worden er ook nog 3 tankvliegtuigen van het type KC135 gestationeerd hiervan is nooit eerder sprake geweest. De burgers beklagen zich over de geluidsoverlast. Van de 2000 woningen welke geisoleerd zouden worden zijn er slechts 144 geisoleerd

1985
Op 1 januari zijn in de Verenigde Staten de nieuwe strengere geluidsnormen voor vliegtuigmotoren van kracht geworden, welke over twee jaar ook in de Europeese gemeenschap zullen gelden . Deze bedrijfseconomische ingreep is niet weggelegd voor een aantal luchtvaartmaatschappijen uit minder kapitaalkrachtige landen. Zij vliegen met toestellen van types die al jaren geleden door de grote westerse luchtvaartmaatschappijen uit bedrijfsmatige overwegingen zijn afgedankt (veelal verkocht aan diezelfde arme maatschappijen ) zoals de Boeing 707 en de DC 8. (bron; NRC van zaterdag 5 jan. 1985)
In de Awacs commissievergadering word hieraan gerefereerd echter onder vermelding dat dit alleen voor de civiele luchtvaart geldt (bron: notitie van dhr.A.N. Lefferts aan Lt.Kol. J.F.Giebel dd:31 oct.1985.)

1988
In september worden er in het natuurgebied grenzend aan de landingsbaan van het vliegveld kapwerkzaamheden uitgevoerd door het Streekgewest Oostelijk Zuid-Limburg. Deze kapwerkzaamheden blijken onrechtmatig te zijn en hiervan wordt proces verbaal opgemaakt.Een en ander wordt bevestigd door een uitspraak van de Hoge Raad op 5 dec. 1990.( bron; Arrest van de strafkamer dd 9 juni 1992 nr.91.656 E) In het onderzoek zijn diverse rariteiten, gebreken en onduidelijkheden geconstateerd echter er wordt geen straf toegepast

1989
Val van de Berlijnse muur, einde van de koude oorlog. Echter geen einde van de steeds verder toegenomen overlast van de Awacs-vliegtuigen.

1990
Vliegbasis Geilenkirchen wordt zonder enig overleg ingericht als oefenbasis met als gevolg toename van onder andere oefenvluchten welke op een hoogte van ca.750 meter over het zuidelijk deel van de provincie Limburg worden uitgevoerd met de bijbehorende overlast.
1992
Oorlog op de Balkan. Steeds meer worden hier ook de Awacs vliegtuigen ingezet die hiervoor een afstand van 2500 kilometer moeten afleggen. De afspraken uit het convenant worden genegeerd.

1993
Het blijkt dat de Awacs-vliegtuigen aan de onderzijde zeer kwetsbaar zijn omdat de radarschotel alleen het horizontale gebied kan bewaken. Hiervoor worden er voor milioenen dollars extra radar aan de onderzijde en aan de neus van het vliegtuig aangebracht.De toename van apperatuur leidt ook tot toename van gewicht en samen met de uitbouwsels aan de romp van het vliegtuig ook tot toename van het geluid. In een brief van de plv. basiscommandant van dd 29-09-1993 met nummer 3050/E-3A/CGD/93 wordt gesteld dat het maximum aantal vliegbewegingen per jaar van 3372 zou kunnen worden overschreden met 78 en dat er dagelijks tot 40 vliegbewegingen per dag worden uitgevoerd. Het aantal vliegbewegingen in stille uren (werkdagen 22.00-0800 uur, weekends en feestdagen) zijn dan al ruimschoots overschreden met 174

1995
De twee oorlogen in Irak leiden tot exorbitante toename van aantal vliegbewegingen zowel overdag als s’nachts en in de weekends.Het operationele gebied ligt nu op 4000 kilometer. Er wordt een klachtenlijn geopend waar de burger, op eigen kosten , haar klachten over het vliegverkeer kan deponeren. Met een bezoek van de staatsecretaris van Defensie dhr Gmelich Meijling wordt wederom de belofte gedaan om de overlast te verminder en er voor te zorgen dat bv het vervangen van de motoren bij de NAVO hoog op de prioriteitenlijst zal worden geplaatst Ook word er door de Staatsecretaris gesproken over het verplaatsen van het vliegveld naar minder dichtbevolkte gebieden elders in oost Europa ( bron CBS: concentratie aantal inwoners Zuid-Limburg 980 inw./Km)

1999
Tengevolge van een “technische” storing crasht er een tankvliegtuig waarbij 4 bemanningsleden om het leven komen. Het vliegtuig komt terecht ten westen van de startbaan in de bossen bij Schinveld slechts 2000 meter vanaf de bebouwde kom van de gemeente en had 20.000 liter brandstof aan boord. De angst bij de bevolking van Schinveld en Brunssum neemt toe. Het aantal vliegbewegingen is gestegen naar 3522 waarvan 338 in de nacht en in het weekend .

2000
Het aantal vliegbewegingen is wederom gestegen. Het totaal aantal is 3963 waarvan 99 in de nacht en in het weekend

2001
Mede tengevolge van een wijziging in de vliegvoorschriften door de NAVO word er door het Min. van VROM verzocht om 6 ha natuurgebied te kappen om de ,inmiddels zeer zwaar geworden vliegtuigen,veilig uit te kunnen laten vliegen. Het probleem zit in het feit dat bij slechte weersomstandigheden deze vliegtuigen niet meer volgetankt kunnen worden en dat dit dan onderweg moet gebeuren. De minister dreigt zelfs met het toepassen van de zg.NIMBY-procedure. Het Ministerie praat over een toename van “slechts” 0,5 dB maar vermeld niet waar en hoe groot de toename op de grond is ten gevolge van de minder stijle stijghoek! In de Awacs-commissie word besloten een geluidsmeting uit te laten voeren om de enorme belastingen in kaart te brengen. Dit zal worden uitgevoerd door de gemeente Brunssum. Het aantal vliegbewegingen is nu 3778 per jaar en het aantal klachten met 16.300 per jaar. De burgers komen massaal in opstand en protesteren tegen het zinloos kappen in het natuurgebied waardoor de vliegtuigen langer en lager over zullen komen terwijl er mogelijkheden om uitbreiding in oostelijke richting zijn. Een en ander wordt onderzocht door voormalig kamrlid dhr. Van der Linden, vermeld in een rapport en aangeboden aan de Minister van VROM welke hier meteen een embargo op laat leggen. De Awacs commissie Limburg gaat op bezoek op de basis waar de Commandant dhr. Winterberger zegt dat de bomen niet van invloed zijn op de veiligheid maar dat er economische redenen zijn voor de bomen te kappen.

2002
De Duitse zustervereniging heeft ontdekt dat het vliegveld geen vergunning heeft volgens het Duitse “Luftverkehrsgezet” Zij vermelden dat er niet voldaan is aan paragraaf 71 Absats 2 wat inhoudt dat:” ein bis zum 31-12-1958 in dem Gebiet der Bundesrepublik Deutschland angelegter Flugplatz, der am 1 marz 1999 noch betrieben wird, als genehmigt gilt” ( Brief van Duitse Bundesministerium der Verteidigung van dd 6 maart 2002)Dit vliegveld is echter in 1968 gesloten en ontmanteld geworden en in 1982 weer gereactiveerd!
.De NAPMA Board of Directors deelt in een vergadering van 27 juni mede een onderzoek te starten naar de re-engening / re-platforming van de AWACS vloot. Dit onderzoek zal 18 maanden in beslag nemen. In een vergadering van de Duitse Larmkommission Geilenkirchen op 12 december deelt de basiscommandant tevens voorzitter van deze dhr. Winterberger mede dat na controle door de vliegtuigfabrikant Boeing ten gevolge van uitbreidingen van apperatuur aan de vliegtuigen deze zwaarder zijn geworden en dien tengevolge een kleinere stijgingshoek moeten gebruiken. Een en ander heeft als gevolg een langere en lagere uitvliegprocedure waardoor uitbreiding van de overlast. De geluidmetingen zijn nog steeds niet uitgevoerd en de burgers blijven hierop aandringen
De nieuwe minister van VROM mevr S.Dekker pakt het verhaal weer op en komt zelf de situatie in ogenschouw nemen maar besluit tevens de NIMBY-procedure toch uit te laten voeren.

2003
Ook word de problematiek onder de aandacht gebracht van de Europeese Commissie
Het aantal klachten bij de klachtentelefoon is inmiddels gestegen tot 18.400 per jaar. Doordat de gemeente Brunssum nog steeds geen geluidsmeting heeft uitgevoerd kopen de burgers zelf een digitale geluidmeter waar op diverse plaatsen metingen worden verricht. Hiermee worden waarden gemeten tussen 72 en 107dB. In een brief van dd. 27 november aan de Secretaris Generaal van de NAVO deelt de Staatsecretaris van Defensie een verdere uitbreiding van het aantal vliegbewegingen naar 3600 per jaar mede. Ook hierover is geen overleg gepleegd. In december komt de NAPMA board of Directors met de mededeling dat het onderzoek naar het vervangen van de motoren nog een half jaar zal duren

2004
De Awacs vliegtuigen worden wereldwijd ingezet o.a. in Amerika,Turkeye, Griekenland en Portugal. De gemeente Brunssum geeft haar opdracht van de geluidsmeting aan de Provincie Limburg. Deze laat gedurende 6 weken op twee plaatsen geluid meten.De resultaten komen overeen met de gegevens van de eerdere metingen door de burgers
De geluidsmetingen worden openbaar gemaakt. Deze liegen er niet om, tussen de 75 en de 106,2 decibel, en de vraag wordt gesteld welke invloed dit heeft op de gezondheid van de bevolking. Deze vraag wordt voorgelegd aan de Artsenwerkgroep welke eerder zich heeft verdiept in de gevolgen op de gezondheid van de burgers rondom vliegveld Maastricht..De protesten bij de burgers nemen toe hetgeen kenbaar gemaakt wordt in brieven van burgers, bedrijven, kerken, crematoria, campinghouders, restaurants, verzorgingstehuizen, scholen en het ziekenhuis. Onder de burgers word een actie gevoerd om de bomen in het natuurgebied te adopteren. Dit resulteerd in een aantal van 8.000. Met deze informatie gaan de burgers met de artsenwerkgroep met vier bussen naar Den Haag om hier aandacht voor te krijgen. Alle partijen met uitzondering van VVD en CDA (welke eerst ook toegezegd heeft tegen de bomenkap te stemmen) spreken zich uit tegen de bomenkap hetgeen inhoud dat er een meerderheid in de kamer is tegen de bomenkap. In juni komt de NAPMA Board of Directors met een bericht dat de Re-engening en Re-platforming van de AWACS vloot nog eens 18 maanden op zich laat wachten.
De Europeese Commissie heeft de klachten van de burgers ontvankelijk verklaard

2005
De GGD brengt een rapport uit over een onderzoek naar de gezondheid van de burgers in Zuid-Limburg. Hierin wordt duidelijk dat de burgers in Schinveld en Brunssum ernstig tot zeer ernstige schade ondervinden van de geluidsoverlast
Op 24 januari ontvangt de gemeente Onderbanken/Schinveld de brief van de minister dat zij de NIMBY-procedure gaat starten. Vereniging Stop Awacs Overlast dient hiertegen bezwaar in bij de Minister van VROM en vraagt een z.g. voorlopige voorziening aan bij de Raad van State

AWACS geluid

Veel feiten over de AWACS zijn totaal fout, zeker als het gaat om systeem eigenschappen, toename in gewicht en dergelijke. Als iets afgeweten is over luchtvaart, dan zou geweten zijn dat de hogere bomen de veiligheidsmarges ontoepasbaar maken, met minder brandstof aan boord en dus extra vliegbewegingen met tanken tot gevolg, en niet omdat ze zwaar zijn geworden; maar de bomen zijn te hoog. ik wil nog maar de eerste reactie zien indien een boom geraakt zou worden, met een crash tot gevolg. Eigenaardig genoeg gaan alle actievoerders zelf met het vliegtuig op vakantie, maar is er enorme kritiek als er omwille van oorlog noodzaak is aan extra vliegbewegingen. Dit getuigt van een extreme arrogantie en egoisme, om vervolgens met de job van duizenden te spelen, louter omwille van het modieus zijn om deel uit te maken van de moderne protestrage. Eigenaardig genoeg waren onze boomzitters allemaal mensen met goed betaalde job en bijhorende wagen, en wordt in alle talen gezwegen over de gigantische vuilhoop die ze hebben achtergelaten in het Lappersfortbos en nu dus ook in Schinveld.
Groot is de verwondering vamn dezelfde soort mensen indien verzuring optreedt, gevoed door juist diezelfde extreme minderheid, die het vervolgens verziekt voor de hele maatschappij, want er wordt absoluut geen rekening gehouden met langetermijnvisie of economische en sociale factoren. Zolang we maar in de krant komen. Ach iedereen zijn 10 minuten bekendheid, maar als absolute minderheid wordt het nu wel tijd om uit de schijwerper te stappen, want de implicaties kunnen rampzalig zijn. Vergelijk hiermee de toestand in Zaventem, waar eenieder die zijn grond heel goedkoop heeft aangekocht, nu meent recht te hebben om met de job van enkele 10000 man te sollen. En je als je de getuigenissen hoort van de ouderen, die daar zijn geboren en getogen, dan spreekt men juist over heel wat minder lawaai en hinder. Zoals gezegd, een minderheid die het verziekt voor de rest.

Het verhaal hierboven zegt

Het verhaal hierboven zegt genoeg.

Het hierboven beschreven

Het hierboven beschreven verhaal klopt voor geen meter!
Meneer of mevrouw zou wel op de basis of bij de NAVO werken.
Met zulk gezwam komt U niet verder, wij hebben wel degenlijk overlast van die idiote AWACS-basis blijk zo dat U niet van hier bent en woont.
De niet groeten!

overlast AWAC's

Uit recent wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat mensen die regelmatig worden blootgesteld aan ernstig lawaai en fijnstof, bijvoorbeeld mensen die in de nabijheid van een autosnelweg wonen, een vele malen hoger kansen hebben op ernstige hart en vaatziekten.

In de Parkstad worden mensen sinds de (in feite illegale) bomenkap in de Schinvelderbossen dagelijks blootgesteld aan de terreur van urenlang op amper 100 meter boven de woningen scherende AWAC's toestellen. Het indringende gebrul dat tegenwoordig van 7.00 .s morgen tot diep in de nacht doorgaat overschrijdt alle normale wettelijke eisen. En dan praten we nog niet over de schadelijke gevolgen van de kerosine uitstoot. En wat doet de politiek eraan?

AWACS leugens

..."Veel feiten over de AWACS zijn totaal fout,"...
Dat klopt...en het betreft dan ook vooral de leugens die naar buiten worden gebracht door de zogenaamde "leiders" in deze wereld. Vooral omtrent het feit dat het een GROVE LEUGEN is dat er enkel AWACS zouden landen en stijgen vanaf GK.
..."als er omwille van oorlog noodzaak is aan extra vliegbewegingen."...
Ja oorlogen die NIEMAND wil en ingezet zijn door "meneer" Bush die achter oliedollars aan is.

Voor ieder probleem is een simpele oplossing...zo ook hier. Als men de aanvlieg routes zou veranderen richting Oost ipv West zou er een hoop shit opgelost kunnen worden.
Is me nooit duidelijk geworden waarom dat NOOIT is overwogen...

@Sjaak: zie

@Sjaak: zie http://www.az-web.de/sixcms/detail.php?template=az_detail&id=492613 "Das ergebe sich aus der Windrichtung, denn die Flugzeuge müssten immer gegen den Wind starten."