Yahoo stunt met Somalische oorlog om jongeren te lokken
Yahoo stunt met Somalische oorlog om jongeren te lokken
raf10 november 2005 – 13:14
Het Amerikaanse internet-bedrijf Yahoo stunt sedert een week met oorlogsverslaggever Kevin Sites in Somalia. Sites gaat de volgende twaalf maanden in zijn "dooie" eentje verslag uitbrengen vanuit 30 oorlogszones. Een journalistieke prestatie, al kijkt Sites heel eng vanuit Amerikaans perspectief, maar ook een marketing-operatie om jonge klanten naar reclame te lokken.
Sites heeft een reputatie. In Irak filmde hij van dichtbij hoe een Ameriaans soldaat een Irakese krijgsgevangen doodschoot. Het komende jaar trekt hij de wereld rond, gewapend met camera's en communicatie-apparatuur, om vanuit een 30-tal oorlogsgebieden verslag uit te brengen op de website hotzone.yahoo.com. De gevaarlijke zones heeft Sites gekozen uit een lijst van het International Institute for Strategic Studies in Londen. Sinds 26 september brengt hij verslag uit vanuit Somalië aan Afrika's Oostkust.
Het zijn multimedia-verslagen: geschreven artikels, kleine video-reportages en foto-series, allemaal eigenhandig en ter plaatse door Sites gefabriceerd. Maar de man is niet alleen goed (en allicht duur) uitgerust, hij krijgt ook rugdekking van een heel productie-team in Santa Monica, California.
De eerste week heeft hij in razend tempo geproduceerd. Hoogstwaarschijnlijk zijn nogal wat van zijn verslagen sinds lang grondig voorbereid. Anders valt het niet verklaren dat hij zich bij voorbeeld per vliegtuig laat afzetten bij de strijders van een militie die hem vervolgens meenemen in hun zwaarbewapende jeep, en dat hij zo snel ook hoge politici te spreken krijgt.
Yankee-bril
Sites kijkt wel door een hyper-Amerikaanse bril naar Somalia. De Verenigde Staten zitten dan ook met een zwaar Somalia-trauma opgezadeld. Begin de jaren '90 stuurde het Witte Huis militairen om eens en voorgoed een einde te maken aan de oorlog tussen Somalische clans en milities. Maar de Amerikaanse militairen werden er zwaar vernederd en de Amerikaanse publieke opinie onderging een schok toen TV-beelden de wereld rondgingen van gedode Marines die door de straten van de Somalische hoofdstad Mogadiscu werden gesleurd. Hollywood-regisseur Ridley Scott draaide er "Black Hawk Down" over, een draak van een ultra-Amerikaanse propagandafilm.
Dat toch al verre verleden laat Sites nu herleven zonder veel aandacht voor de actualiteit van vandaag. Hij lijkt geobsedeerd door wat de Amerikanen bijna 15 jaar geleden hebben moeten ondergaan. Daarom zijn verslagen over de plek waar een Amerikaanse helicopter neerstortte, of over de zoon van militie-leider Aideed die blijkbaar zelf bij de Amerikaanse Special Forces is geweest.
Hard relativeren doet Sites dus - in Somalia althans - niet. Misschien herpakt hij zich als hij op plaatsen komt die voor de Amerikaanse publieke opinie iets minder gevoelig liggen.
Reclame-oorlog
Voor Yahoo betekent de wereldtournee voorbij de hotzones een echte stunt. Yahoo, dat begon als zoekmachine voor het World Wide Web, werpt zich nu als een echte nieuwswebsite op die zich met de traditionele nieuwsmedia wil meten. Yahoo wil ook uitdrukkelijk 18- tot 34-jarigen aan zijn sites binden, net de categorie van "jongeren" die niet warm loopt voor klassieke media met al hun reclame. Met Kevin Sites in de frontlinie wil Yahoo op deze manier vooral flink verdienen aan (op jongeren gerichte) reclame.
Te oordelen aan de cijfers van "de internet-trafiek in augustus" zit Yahoo in een comfortabele leiderspositie. De Yahoo-websites haalden toen 122 miljoen (unieke) bezoekers, tegen 118,9 miljoen voor Time-Warner, 114,6 voor MSN-Microsoft en 85,7 voor Google (bron: Wall Street Journal). De media-giganten hebben de boodschap begrepen, ze zijn volop kleinere concurrenten aan het opkopen om met de echte internet-reuzen te kunnen wedijveren. Benieuwd of Kevin Sites ook over die oorlog ooit nog verslag uitbrengt.
Nieuwslijnmeer

- Indymedia.be is niet meer
- Foto Actie holebi's - Mechelen, 27 februari
- Lawaaidemo aan De Refuge te Brugge
- Recht op Gezondheid voor Mensen in Armoede
- Carrefour: ‘Vechten voor onze job en geen dop!’
- Afscheid van Indymedia.be in de Vooruit in Gent en lancering nieuw medium: het wordt.. DeWereldMorgen.be
- Reeks kraakpanden in Ledeberg met groot machtsvertoon ontruimd
- Forum 2020 en de mobiliteitsknoop
- Vlaamse regering kan niet om voorstel Forum 2020 heen (fietsen)
- Fotoreportage Ster - Studenten tegen racisme