Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Oud-voorzitter van het ABVV Xavier Verboven over de gevolgen van een staatshervorming

Oud-voorzitter van het ABVV Xavier Verboven over de gevolgen van een staatshervorming

BRUSSEL -- Op het paleis passeert een stoet oude wijze politici die de koning moeten helpen de knoop van de regeringsformatie en de staatshervorming te ontwarren. Maar wat houdt die staatshervorming in en wat zullen de gevolgen zijn? Wij vroegen het aan een veteraan van het sociaal overleg: oud-voorzitter van het ABVV Xavier Verboven.

XavierVerboven.jpg

(Foto Legasse.be, archief Indymedia)

Wij gaan niet aan de federale solidariteit raken, bezweren de Vlaamse partijen. Wat moeten we verstaan onder federale solidariteit?

“Federale solidariteit is een rekbaar begrip dat wellicht anders wordt ingevuld door mezelf dan door de Vlaamse onderhandelaars. Voor mij betekent het dat er absoluut niet geraakt mag worden aan het federale karakter van de sociale zekerheid, het arbeidsrecht en de collectieve onderhandelingen. Ik heb er geen probleem mee dat er gestreefd wordt naar een beter en transparanter beleid. Maar wanneer het de bedoeling is om de federale solidariteit onderuit te halen of de federale overheid te verzwakken is er wel een probleem.”

Wat u federale solidariteit noemt, noemen anderen transfers.

“Dat is een ander debat. Binnen de sociale zekerheid gebeuren er transfers tussen het noorden en het zuiden van het land zoals in elke federale staatsstruktuur. Dat debat wordt ook vaak verkeerd voorgesteld in de publieke opinie. Als je de uitgavenkant bekijkt, zijn er weinig of geen transfers. De Walen consumeren niet meer of minder dan de Vlamingen. Inzake gezondheidszorg consumeren Vlamingen en Walen precies evenveel. Inzake kinderbijslag consumeren de Walen wat meer omdat ze meer werklozen hebben en werklozen hebben verhoogde kinderbijslag, maar langs de andere kant hebben de Vlamingen dan weer heel wat aanvullende voordelen in de pensioenwetgeving omdat de vergrijzing hier harder toeneemt dan in het zuiden van het land.”

“Aan de inkomenskant is er wel een verschil. De transfers van het noorden naar het zuiden bedragen ongeveer 4,5 procent van het bruto nationaal product. Die zijn gemakkelijk te verklaren. In Vlaanderen is de economische groei groter en de werkgelegenheidsgraad hoger. Het gemiddeld inkomen van de Vlaming ligt hoger dan dat van de Waal en automatisch heeft de sociale zekerheid daardoor ook meer inkomsten. Maar dat is nu eenmaal de basis van onze sociale zekerheid. Dat is niet alleen een verzekeringsprincipe, maar ook een solidariteitsprincipes. De transfer is een uiting van het solidariteitsprincipe. Je mag die transfers ook niet overdrijven. In veel federale staten liggen die nog veel hoger. De transfer tussen Zuid-West-Engeland en Noord-Engeland bedragen acht procent. De transfers tussen Catalonië en Zuid-Spanje liggen nog hoger.”

Dus volgens u horen transfers nu eenmaal bij de sociale zekerheid. Tussen arm en rijk, werkenden en niet werkenden en dus ook tussen rijke en minder rijke landsgedeelten?

“In het verleden was het juist het omgekeerd, hé. Wallonnië had een
sterk industrieel weefsel en Vlaanderen was arm. Het waren de Walen die
toen hebben bijgedragen tot de financiering van een sterke sociale
zekerheid. Vlaanderen is daarna de economisch sterkere regio geworden maar met de grotere vergrijzing die Vlaanderen in de nabije toekomst zal treffen, zal Wallonie op zijn beurt weer meer solidariteit met onze regio moeten betuigen. In Vlaanderen zullen er meer oudere personen zijn die geld opslorpen uit het pensioenstelsel en er zullen minder actieven zijn die bijdragen.”

Welke beslissingen kunnen die federale solidariteit in gevaar brengen?

“Opsplitsen, hé. Er waren reeds aanzetten in de nota van de formateur. Leterme stelde voor om de sociale zekerheid op te splitsen in twee pijlers: de vervangingsinkomens die verder gefinancierd zouden worden door de sociale zekerheidsbijdragen en de overheid langs de ene kant en langs de andere kant de kinderbijslagen en de gezondsheidszorg die voortaan gefinancierd zouden worden via de fiscaliteit en dus niet langer via sociale zekerheidsbijdragen. Dat heet fiscaliseren. Dat betekent dat je de gezondheidszorg en de kinderbijslagen uit de sociale zekerheid trekt. Na de fiscalisering volgt bijna onvermijdelijk de communautarisering. De gemeenschappen moeten dan op zoek naar inkomsten voor de kinderbijslagen en de gezondheidszorg. Dat gaat over enorme bedragen. Niet elke gemeenschap zal daarvoor de nodige middelen vinden. Dan krijg je onmiddellijk de roep om verdere stappen naar privatisering. Dan ben je weg natuurlijk.”

De splitsing van de kinderbijslag was één van de Vlaamse eisen.

“De splitsing van de gezondheidszorg ligt nu inderdaad niet op tafel, maar op termijn zal ook die sector volgen. Dat is duidelijk.”

Maar dus zelfs de splitsing van de kinderbijslag is nadelig voor de
solidariteit?

“Dat is zoals een trui die uitrafelt. Je begint te prutsen aan een klein draadje en op de duur blijft er niks meer van over. De kinderbijslagen horen in de sociale zekerheid tot de aanvullende inkomsten. Ook de uitgaven in de gezondheidszorg zijn aanvullende inkomsten. Werkloosheidsuitkering en pensioenen zijn vervangingsinkomens. Die vervangen een normaal inkomen. Maar als kinderbijslag gefederaliseerd wordt, zal onvermijdelijk de vraag rijzen waarom niet alle aanvullende inkomsten gesplitst worden. Dus ook de gezondheidszorg.”

Op de onderhandelingstafel lag ook een gedeeltelijke regionalisering van de persoons- en vennootschapsbelasting? Is dat om inkomsten te creëren voor de betaling van de kinderbijslagen?

“Dat heeft een heel andere filosofie. In staatsterminologie noemt men dat de fiscale autonomie. Men wil Vlaanderen economisch meer zuurstof geven door bijvoorbeeld een verhoogde aftrek op de vennootschapsbelasting. Dat is een totaal verkeerde redenering. Landen als Zweden of Denemarken hebben een sterke economische groei én een goed ontwikkeld belastingsstelsel. Wij hebben geld, zegt Vlaanderen, en wij zullen de federale overheid wel vergoeden voor het verlies aan inkomsten door de lagere vennootschapsbelasting in Vlaanderen. Zo organiseer je de fiscale concurrentie. Als Vlaanderen een lagere vennootschapsbelasting heeft, stimuleer je de delocalisering van bedrijven in Wallonnië en Brussel naar Vlaanderen. Ik moet er geen tekening bij maken wat er gaat gebeuren in de streek van Kortrijk en Moeskroen.”

“Dat net op een moment dat we op Europees niveau streven naar een harmonisering van de vennootschapsbelasting! Het Europees Vakverbond wil een Europese minimumvennootschapsbelasting. In Ierland bedraagt de vennootschapsbelasting maar elf procent meer. De Letten en Litouwers willen hun belasting nog verlagen. Je krijgt zo een Europese collectieve verarming. De Europese lidstaten kunnen geen welvaarts- en welzijnsbeleid meer voeren. En op dat moment gaan wij juist het tegenovergestelde doen? Waar zijn we mee bezig? De fiscale concurrentie stimuleren in ons kleine landje. Een waanzinnig idee.”

Wat heeft het arbeidsrecht te maken met federale solidariteit?

“Als je dat splitst, wordt ook het arbeidsrecht een element van concurrentie. Stel dat de opzegtermijnen minder lang worden in Vlaanderen dan in Brussel en Wallonnië. Ook dan dreigt het gevaar van delocalisering want opzegtermijnen zijn onderdeel van de kostprijs van bedrijven.”

De Vlaamse onderhandelaars willen ook de instrumenten om te activeren overhevelen naar de gewesten.

“Heel wat activeringsmaatregelen zijn al gefederaliseerd. Denk aan de weerwerkpremies. En toch wil men een nog verder doorgedreven regionaal arbeidsmarktbeleid. Wat is de verborgen agenda? De splitsing van de werkloosheidsvergoedingen. De werknemers die werkloos worden dreigen dan anders behandeld te worden naar gelang de regio waarin ze wonen. De regio die het hardst zal getroffen worden is natuurlijk Wallonnië. Dat is totaal in tegenspraak met de notie van de federale solidariteit. Verschillende uitkeringen betekent eventueel ook verschillende financieringen. Een werkgever met bedrijfseenheden in Vlaanderen en Brussel zal verschillende bijdragen moeten berekeningen voor zijn werknemers, verschillende afdrachten storten aan verschillende instellingen met verschillende administraties. Waar gaan we naar toe? Dat wordt totaal onbeheersbaar.”

Hoe zit het dan met het collectieve arbeidsrecht? De collectieve arbeidsovereenkomsten?

“Als je dat splitst, is dat een aanfluiting van de solidariteit. In éénzelfde sector kan je dan voor dezelfde werknemers andere lonen onderhandelen. Sommige Vlaamse professoren vinden dat de lonen in Wallonnië lager moeten omdat de productiviteit er lager is. Maar met lagere lonen verarm je Wallonnië. Het eerste exportland van Vlaanderen is Wallonnië. Dat schijnt men te vergeten. Als je de lonen in Wallonnië en Brussel vermindert, tast je de koopkracht aan.”

De Vlaamse regering moet Vlaamse cao's kunnen bekrachtigen, staat er in het Vlaamse verlanglijstje.

“De mogelijkheid om Vlaamse cao's te sluiten, is altijd een eis geweest van de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka. Die hadden een andere bedoeling. Zij wilden Vlaamse cao's gebruiken om de federale solidariteit te ondermijnen. Zij wisten zeer goed dat de sociale zekerheid en het collectief onderhandelingsrecht de verankeringspunten zijn van de federale solidariteit. Als je die ankers verzwakt, verzwak je de federale solidariteit. Voka heeft ook altijd gezegd dat de Vlaamse cao's geen nieuw onderhandelingsniveau mochten worden naast het interprofessioneel overleg, de onderhandelingen in de sectoren en in de bedrijven. Zij willen wel nog praten over een loonnorm, maar dan alleen een loonnorm op Vlaams niveau en één op bedrijfsniveau. De andere niveaus waarop nu onderhandeld wordt, willen ze afschaffen. Dat was ook een verborgen agenda achter hun eis voor Vlaamse cao's. Men lijkt daarbij ook weer te vergeten dat er al veel mogelijkheden zijn om de onderhandelingen af te stemmen op de noden en de realiteit in de sectoren en de bedrijven. Nu al zijn er soms al onderhandelingen op niveau van de provincies en zelfs communautaire onderhandelingen in de social profitsector of De Lijn.”

“Door het overleg in de sectoren op te splitsen, zit je meteen op het niveau van het interprofessioneel overleg. Dat betekent dat je de vakbond die een sterke tegenmacht moet vormen tegen de politiek en tegen de regering en de werkgevers verzwakt. Een opgesplitste vakbond heeft niet dezelfde slagkracht als een eengemaakte federale vakbond.”

Waarom ligt dat allemaal zo gevoelig bij de Franstalige partijen? De indruk ontstaat dat alleen de Vlamingen daar iets bij te winnen hebben.

“Ja, daar moet je geen slimme voor zijn. Met de splitsing van de sociale zekerheid, het invoeren van fiscale autonomie en regionale cao's zal het land worden opgedeeld. Wie zal het zwakke broertje zijn? Wie zal de gebroken potten mogen betalen? Dat zal Wallonnië zijn. Wallonnië heeft vroeger solidariteit betuigd met de Vlamingen. Nu de situatie omgekeerd is, zouden de Vlamingen plots die solidariteit weigeren?”

Hebben Vlaamse werknemers daar iets bij te verliezen?

“Ja, maar natuurlijk. Vlaamse werknemers werken in Vlaamse bedrijven. Als de uitvoer naar een verzwakt Wallonnië stokt, zullen ook de Vlaamse werknemers daar een prijs voor betalen. Morgen kunnen de rollen door de vergrijzing weer omgekeerd zijn en zou Vlaanderen wel eens zwakker kunnen staan. Ook de Vlaamse werknemers hebben dus alle belang bij solidariteit.”

Zit er een liberale agenda achter de communautaire voorstellen?

“Je hebt de centrum-rechtse en extreemrechtse partijen in dit land die een
onafhankelijk Vlaanderen willen. Diezelfde krachten willen ook een rechts beleid voeren in Vlaanderen met minder fiscale inkomsten voor de overheid, een zwakke sociale zekerheid én een gedeeltelijk geprivatiseerde sociale zekerheid. Zij dromen dus niet alleen van een politiek onafhankelijk Vlaanderen, maar ook van centrumrechtse maatschappij met nog grotere tegenstellingen tussen rijk en arm, een geprivatiseerde sociale zekerheid en een zwakkere openbare sector.”

Een compromis vinden tussen de verschillende gemeenschappen is niet altijd makkelijk. Dat hebt u zelf ook ondervonden. Hebt u in dergelijke momenten nooit gedacht: dan maar liever zonder de Franstaligen?

“Dat zou een grove vergissing zijn. Dat zou een fataal verkeerde redenering zijn. Zo verzwak je die mooie instelling die de vakbond is. Een vakbond moet de werknemers verdedigen tegen het kapitaal en tegen om het even wie de belangen van de werknemers aantast, zelfs in moeilijke omstandigheden. Die tegenmacht mag je niet opofferen aan communautaire belangen. Dat recht heb je niet.”

Laat U niet vangen

In de regio van Kortrijk zouden aan de Waalse kant 18% en aan de Vlaamse kant 6,5% Belgische werklozen zijn. De Vlaamse minister president verbaasde er zich voor televisie reeds meermaals over dat Vlaamse werkgevers hun vrijstaande vacatures steeds vaker zien ingevuld worden door Franse werkzoekende in plaats van door de “Walen”. Hij gaat er gemakshalve dan maar voor gans televisiekijkend Vlaanderen van uit dat de Walen zich werkelijk geen enkele moeite willen getroosten. Naar een andere verklaring zoeken was waarschijnlijk te veel moeite voor dhr. Leterme, daarom heb ik het maar in zijn plaats gedaan. Inderdaad, de Fransen komen in de grensregio met België werken net zoals veel bouwbedrijven in België Polen, Roemenen of Litouwers tewerkstellen. Is dat dan omdat de Belgen hetzij Walen of Vlamingen te lui zijn om die vacatures in te vullen?
Ik ben eerder de mening toegedaan dat het onze uitstekende sociale voorzieningen zijn die voorkomen dat Belgen voor een minderwaardig loon aan de slag gaan. Ik hoef er niemand op attent te maken dat deze sociale voorzieningen in de hierboven vermelde landen heel wat minder tot totaal ontoereikend zijn en zo kan het komen dat mensen uit die landen bereid zijn om met minder genoegen te nemen.
Voor Fransen is het bvb zo dat daar de werkloosheidsuitkeringen beperkt zijn in de tijd en ook afnemen naarmate men langer werkloos is.
Bijkomend voordeel is ook dat Fransen heel wat minder belast worden op hun bruto inkomen waardoor een Fransman netto veel meer overhoud dan zijn Belgische collega. Daarom zijn Fransen dus tweemaal zo gemotiveerd om in België aan de slag te gaan in voornamelijk minder goed betaalde jobs dan Belgen.
Een splitsing van onze Belgische sociale zekerheid is dan ook zeer slecht nieuws voor alle loontrekkende Vlamingen omdat zij zich daarom binnen afzienbare tijd na de splitsing geconfronteerd zullen zien met Waalse werkzoekende die (omdat ze nog slechter af zullen zijn dan de Fransen) de druk op lonen zullen doen toenemen in de negatieve zin.
Men mag ook niet uit het oog verliezen dat het voor de 6,5% Vlaamse werkelozen blijkbaar ook niet de moeite loont om voor een nochtans Vlaams bedrijf uit de directe omgeving aan de slag te gaan, ook zij verkiezen het om te blijven stempelen.

Oud-voorzitter van het ABVV Xavier Verboven over de gevolgen van

groot gelijk in je interview
we kunnen onze zuiderburen niet laten valen
we zijn 1 volk alleen spreken wa verschillend
pas op een west vlaming verstaat ook nie altijd een limburger en omgekeerd
alle grenzen open
maar een paar idiote vlamingen met hun bekrompen geest willen Vlaanderen onafhankelijk
man man man miserie
ik heb als Vlaming verchillend jaren in Wallonie gewerkt een toffe tijd nooit geen enkel discussie gehad
Allemaal poppekast in Brussel door heethoofdige politici

Interessante analyse. Eén

Interessante analyse. Eén factor, denk ik, vergeet men vaak, namelijk dat het ook voor Polen en Roemenen enorm interessant is om hier te komen werken omdat ze eigenlijk enorm veel verdienen i.v.m. wat ze in hun land kunnen verdienen. De 1000 euro die ze hier kunnen verdienen zijn in hun land heel wat meer waard! Het is trouwens één van de redenen waarom sommige bouwbedrijven dan weer geen Polen en Russen in dienst willen nemen: velen van hen komen hier maar een paar jaar werken, dan hebben ze genoeg verdiend om in eigen land een huis te kopen of een bedrijfje op te richten. Voor een bedrijf is dat dan investeren in iemand die er na een paar jaar toch weer vandoor gaat.

Uiteindelijk is het "concurrentie" principe de oorzaak geweest van enorme malaise tijdens de tweede helf van de 19e eeuw. Het is iets dat mensen individueel tegen elkaar gaat opzetten en het is de ondergang van de kleine man. Maar iedereen en alles is nu doordrenkt van die gedachte.

Enkel verklaringen of ook manifesteren?

Mijn vraag : zullen de vakbonden ABVV en ACV het bij verklaringen houden of zullen zij manifesteren om te vermijden dat het Vlaams belang uiteindelijk zijn zin krijgt en alles verder opgesplitst wordt?

Ludo Dierickx
Gewezen parlementslid en zeer actief bij Groen! om Groen! en Ecolo ervan te overtuigen nu leiding te nemen en de meertalige democratie en solidariteit luidop te verdedigen

De nu lopende petitie

De nu lopende petitie bewijst dat een manifestatie voor België NU op zijn plaats is meer dan 70 000 mensen hebben inmiddels al de moeite genomen om met naam en toenaam in te tekenen op de éénvrouwsactie van de dame uit luik.

Halt aan het centifugale mechanisme dat enkel voordelig is voor onze (zelfbedienings)politici.

Ook dit nog

De politici zouden verplicht moeten worden om in het belang van de gehele gemeenschap te handelen en dat kan gemakkelijk gerealiseerd worden door de invoering van een federale kieskring.

Ik ben zwaar ontgoocheld in het kortzichtig politiek beleid

Welvaart en koopkracht zijn de enige termen die onze politici in de mond nemen en al hun energie is dan ook daarop afgestemd. Het is toch vreemd te moeten vaststellen dat België die wat koopkracht en welvaart het zo goed doet, dat de armoede in ons land stijgt jaar na jaar. Het probleem van gelijk welk land omtrent armoede, koopkracht en welvaart heeft niets te maken met interne structuren maar is te wijten aan oneerlijke concurrentie omtrent handelspraktijken op de wereldmarkt.

De economische machtstoename, op basis van oneerlijke concurrentie op wereldvlak via de “Globalisering “ van de arbeidsmarkt, is in die mate onevenwichtig dat het Sociaal Democratische Fundering zwaar wordt beschadigd. Zolang politici weigeren om de oneerlijke wereld economische gebeuren aan banden te leggen tot zolang zullen politici onze interne structuren wijzigen om de schade te beperken wat uiteindelijk leiden zal tot verschillende generatiepacten waarbij de duurzame verworvenheden van het volk zal worden ontnomen.

Als dit gegeven uiteindelijk moet leiden tot een “Economisch Vacuüm” zoals in 1929, die befaamde beurscrash, met als resultaat sluitingen van bedrijven met al zijn gevolgen waaronder de befaamde wereldoorlog met zijn 50 miljoen doden, dan kan men de vraag stellen omtrent de verantwoordelijkheid.

Is het dan niet correct te stellen dat het wereld politiek beleid, samen met het asociaal gedrag van bedrijven verblind door winsten, tevens verantwoordelijk zijn voor de oorlog en zijn slachtoffers?

Is het niet correct te stellen dat het criminele milieu waaronder het creëren van dictators en terroristische bewegingen, om maar de zwijgen over kindsoldaten en rebellerende milities, met als gevolg het destabiliseren van de sociale structuren, een gevolg zijn van oneerlijke handelspraktijken?

De technologische evolutie is continu in opmars opdat professoren en geleerden luisteren naar elkaar en gebruik maken van hun onderlinge kennis voor nieuwe uitvindingen. Enkel de mens heeft geen enkel vooruitgang gemaakt door de eeuwen heen. De drang naar macht en financieel gewin is nu éénmaal belangrijker dan een stabiel sociaal structuur.

Europa had een prachtig opportuniteit kunnen zijn tot het realiseren van een stabiel sociaal economisch conjunctuur en een referentie voor de wereldmarkt, maar de Europese politici hebben daar een echt knoeiboel van gemaakt.

Ik ben zwaar ontgoocheld in het kortzichtig politiek beleid.

Vanwege een syndicalist BBTK Kortrijk

Dode taal ,levende wereld.

En we draaien maar door.
24 uur per dag.
Politici verankeren op oude koek.
Taalkwesties.
Doordraaien, branden en vernielen.
Het lijkt wel een randfenomeen.
Politici knippen het leven in stukjes;
Proberen mensen te doen geloven...in hen.
Ik ben Bart en heb het beste voor met Vlaanderen.
En de wereld?
Ons eilandje zonder binding?
Alle registers open; het moet de strot door.
Ja, zegt de peiling de Vlaming kiest voor solo slim.
Niet te geloven dat er zoveel moeite wordt gedaan om het gevoel van solidariteit te breken.
De geschiedenis heeft geleerd, winnen kan enkel in samenwerking.
Wel jammerende politiekers zoek het eens op.
En word wakker.
De tijd loopt.

Leo

Patat friet.Met mayonaise?

Hier maken ze van patatten friet.
Dat is een wonder.
Permeke schilderde Vlaamse aardappeleters met vierkante koppen.
Het kan verwijzen naar de separatisten.
Ze zijn blijkbaar in het zompige patattenveld blijven steken.
Ondertussen is het nationale gerecht friet.
En wat een kwaliteit.
Ga eens naar de Nederlanden en vraag een zak patat.
Das dus op maat van de aardappeletende politieker.
Kan het dus iets geëvolueerde?
Een puntzak met frieten en een klad mayonaise A.U.B.
Ons “nationaal” gerecht.
Hoe gaat Leterme dit verkopen?

Gedenk de splitsing van 1830

De Vlaamse voorstanders van de splitsing zijn vaak aanhangers van de heel-Nederlandse gedachte. Als zij een beetje de geschiedenis kennen, zouden zij moeten beter weten. De splitsing tussen België en Nederland heeft nog bijna honderd jaar kwalijke economische en financiële gevolgen gehad voor beide landjes. De hongerjaren rond 1840 hadden niet alleen te maken met mislukte aardappeloogsten maar ook met de zware kosten van de splitsing.

Hoe moet het met Brussel, onze enige stad met internationale allures, bij een splitsing? En hoe verdelen we de nog altijd topzware federale staatsschuld? Niets dan miserie komt er van een verdere versnippering.