Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Afrikaans filmfestival Cinémaf: "Clichébeeld rechtzetten"

Afrikaans filmfestival Cinémaf: "Clichébeeld rechtzetten"

ANTWERPEN - Van 29 september tot 6 oktober kan je in Antwerpen terecht voor het Afrikaanse filmfestival Cinémaf. Tegelijk gaat in de stationsbuurt Boulevard Amandla van start, een project rond beeldende kunst. Het tweeluik wil ons laten kennis maken met een Afrikaanse relaliteit die we maar zelden te zien krijgen. Het accent ligt dit jaar op globalisering.

cinemafke.jpg

Cinémaf is een tegengif voor het 'klassieke' beeld van Afrika: exotisme, miserie, fatalisme,... "We zijn met Cinémaf begonnen in 2004, in de tijd van tv-programma's als Stanley's Route," herinnert initiatiefnemer Dame Diouf zich. "Cinémaf wil dat clichébeeld rechtzetten, zodat Afrika eindelijk correct kan worden gerepresenteerd," legt hij uit.

Globalisering
Het accent ligt dit jaar op de globalisering (en haar gevolgen voor Afrika). Films daarover programmeren beschouwt Diouf als een vorm van verzet.

Hoezo? "De globalisering is een nieuwe wereldorde die ons verplicht te dansen naar de pijpen van de multinationals - reuzebedrijven die vaak sterker zijn dan de regering van een land, zeker in Afrika. Een film als The Debt of Dictators brengt in beeld waar dat toe leidt. Of denk aan wat er gebeurt in Darfour - daarover gaat The Devil Came on Horseback, onze openingsfilm. Alleen al door die praktijken via films te tonen, verzet je je, want voor het grote publiek blijft die realiteit meestal onzichtbaar," aldus Diouf.

Cinémaf kan dit jaar uitpakken met twee Europese avant-premières: The Devil Came on Horseback, over Darfour, en Namibia: the struggle for liberation, een film over Namibia's lange weg naar onafhankelijkheid (in 1990). In totaal staan zo'n dertig films geprogrammeerd.

Maar Cinémaf is meer dan een filmfestival. Er worden ook debatten georganiseerd, bijvoorbeeld over de impact van vrijhandel (zeer actueel nu Europa en Afrika onderhandelen over de EPA-akkoorden). Er is ook aandacht voor Mumia Abu Jamal, de zwarte Amerikaanse activist die dit jaar 25 jaar in de cel zit. En er is Boulevard Amandla, een project dat beeldende en plastische kunsten toont op en rond het De Coninckplein.

Boulevard Amandla
Voor Boulevard Amandla moet je niet naar een museum: de werken van de deelnemende kunstenaars hangen in Afrikaanse cafés, restaurants en andere minder gebruikelijke gelegenheden. De Pleingroep van het De Coninckpleintje organiseert wandelingen langsheen die lokaties, en doet ondertussen de historiek van de buurt uit de doeken.

Ook het interculturele karakter van het kunstproject springt in het oog: er nemen zowel Afrikaanse als Belgische kunstenaars aan deel. Niks bijzonders, vindt Ludo Renders, één van de organisatoren. "Interculturaliteit is gewoon een eigenschap van de buurt," zegt hij.

"Onze bedoeling? We willen door middel van plastische kunst een ander facet van de Afrikaanse gemeenschap en van de buurt rond het De Coninckplein tonen. Of we dat doen om de wereld te veranderen? We willen ons vooral amuseren: wij denken aan de 'A' van ambiance. Maar als er ambiance is, dan is er evolutie. En ja, dan verandert ook de wereld, dat wel," aldus Renders.

Wereldburger
Er zijn op Cinémaf nog een aantal randactiviteiten, te veel om op te sommen (bekijk hier de website). Maar het doel is steeds hetzelfde. "Onze input is cultureel, maar we hopen op dat onze output ook sociaal is. We willen via beeld de mensen bewust maken, hen een ander kijk bieden op de wereldgeschiedenis, toekomstvisies stimuleren die een evenwichtige en duurzame ontwikkeling mogelijk maken,... Zo willen we bijdragen tot de vorming van een nieuw type van wereldburger," zegt Dame Diouf.

www.cinemaf.be