Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] "Over Hoofddoeken en Werklozen"

[Opinie] "Over Hoofddoeken en Werklozen"

De week is niet eens half om of de allochtone gemeenschap krijgt weeral harde klappen uitgedeeld, enerzijds door de Raad van State en anderzijds door de VDAB.

In het debat rond de hoofddoek schorste gisteren de RvS een beslissing van een school om een lerares Islamitische godsdienst niet meer toe te laten haar hoofddoek te dragen buiten de klaslokalen. In eerste instantie zou men verheugd reageren op zulk nieuws ware het niet dat de argumentatie van de RvS eerder technisch was dan inhoudelijk.
De argumentatie luidde dat het niet aan een school of scholengroep is om een verbod uit te vaardigen op het al dan niet dragen van religieuze symbolen . Enkel de Raad voor het Gemeenschapsonderwijs (RAGO) zou hiervoor bevoegd zijn. Bijna simultaan reageerde onze Vlaams Minister van Onderwijs Vandenbroucke dat de overheid zich niet zal uitlaten over deze discussie en dat de scholen beter zelf kunnen beslissen.
Beiden, zowel de Raad Van State als Vandenbroucke, zeggen eigenlijk hetzelfde. Ze wassen hun handen in onschuld en geven het RAGO (Raad voor het Gemeenschapsonderwijs) een wapen in handen, namelijk een algemeen verbod uitvaardigen dat dan kan toegepst worden in alle scholen van het Gemeenschapsonderwijs. In het Vlaams jargon heet dat "de hete pattat doorschuiven".
De Raad van State zwijgt in alle talen over het al dan niet in strijd zijn van zulk een verbod met rechten en vrijheden van moslims. Rechten en vrijheden die hen toch door het EVRM worden toegekend. Noch rept de RvS over de schending van het neutraliteitsprincipe door een overheidsinstelling ten overstaan van haar personeel en leerlingen!
In het geval van Vandenbroucke, ontloopt deze zijn politieke en maatschappelijke verantwoordelijkheid door zich ook niet over de essentie van het debat uit te spreken. Klaarheid scheppen en duidelijke standpuntinnames is de (kaviaar)siocialisten nog steeds vreemd. De hoofddoek heeft hen nu eenmaal de das omgedaan tijdens de vorige verkiezingen (cfr. verbod in Antwerpen) en men kan zich geen tweede uitschuiver permitteren luidt de boodschap.

Voor zij die hoopten dat de uitspraak van de RvS een positieve noot was in het hele debat, wel die zullen van een kale reis terugkomen. Ze werden namelijk blij gemaakt met een dode mus. Een mus die weldra terug tot leven zal komen onder de vorm van een algemeen verbod uitgevaardigd door het RAGO en dewelke niet zal aangevochten kunnen worden bij de RvS.

Alsof het nog niet genoeg was, kregen diezelfde "allochtonen" een tweede klap te verduren.
De VDAB kondigde aan huis aan huis bezoeken te starten eind November en dit om hen aan een job te helpen. Meteen werd er door UNIZO dat allochtonen die weigerachtig zouden staan tegenover een aangeboden job, hun werkloosheidsvergoeding moeten verliezen (Radio 1 Nieuws 24/10/2007).
Indien men echt inzit met de zogezegde allochtonen en ergens een helpende hand wil toesteken, dan geven we de goede raad aan de VDAB om eens na te gaan of de werkgevers allochtonen uberhaupt wel willen tewerkstellen of een job aanbieden.
Het was diezelfde VDAB die enkele jaren terug verontwaardigd reageerde op het feit dat in hun geinformatiseerd systeem vreemde namen van potentiele kandidaten veel minder werden aangeklikt dan Vlaamse namen.
De opmerking van UNIZO mbt de schorsing van de werkloosheidsvergoeding bij "werkonwilligen" is des te frappanter. Niet alleen zijn ze lui en doen ze onvoldoende moeite om te gaan werken, die allochtonen, maar bovendien zijn het ook nog eens profiteurs. Daar komt het uiteindelijk toch op neer.
Men gaat er ook zomaar van dat iedere aangeboden job wel de geschikte zou zijn voor de kandidaat allochtoon en men zou deze met beide handen moeten aanneme. In het ander geval is het zeer eenvoudig: Genen dop meer!

Het is een nobel gebaar om mensen aan een job te willen helpen, kleur of afkomst zou daar geen enkele rol in mogen spelen. Dat men andere middelen dient te hanteren om verschillende doelgroepen te bereiken is een argument en kan ik mee leven. Maar het is geen argument meer als dit "nobel gebaar" misbruikt wordt voor andere doeleinden: namelijk het opsporen van allochtone werklozen en hen desnoods hun werkloosheidsvergoeding af te nemen.
Of zou de federale overheid nu ze met een gat in hun begroting zitten de opdracht hebben gegeven aan haar Vlaamse partners en instellingen om creatief op zoek te gaan naar mogelijke besparingen, in dit geval in de werkloosheidsvergoedingen?

Karim Hassoun
Voorzitter AEL Belgie

Uniformiteit heerst alom

Met rasta haar kan ik ook niet voor de klas of werken bij een ministerie.
Met blote schouders kan ik in marokko ook beter niet op straat als vrouw.
Met tatouages en ringen en peercings kies je ook voor een leven buiten de administratie van een land
Dat is overal zo. Er is een ongeschreven protocol.
Als je een hoofddoek draagt is dat een vrije keuze. Een job bij de belgische overheid sluit je daarmee uit.
Dat is toch niet zo erg?
Niet moslims moeten zich veel meer aanpassen aan de regels van moslimlanden. Gelovigen wereldwijd zijn normerender en betuttelender vanuit de dogmas van hun religie dan niet gelovenden. Pak uw verantwoording als je bij de gelovigen wilt horen. Alles heeft zijn voor en zijn nadelen.

evangelische fietsers

fatima heeft het allemaal al goed onder de knie vind ik
uiteraard : té is té (maw. je moet niet als een versierde kerstboom je job doen), maar een hoofddoek of een peercing valt daar mijns inziens niet onder (als je als leraar nederlands nog duidelijk de s en de d kunt uitspreken)
een kettinkje aan de hals met een kruisje bvb ook niet
ik denk terug aan die amerikaanse evangelische fietsers (je ziet ze de laatste tijd minder in hetstraatbeeld) : nette fiets, kort geknipt haar en zwart maatpak met wit hemd en das
das pas een versierde kerstboom

Hoofddoeken

De vereniging het Clubje "Leraars onder de duim" die eerder vorig jaar het ontslag van de twee moslimleerkrachten in Scholengroep 8 onder de aandacht van de pers bracht is uitermate verbaasd over de reactie van de minister van onderwijs Frank Vandebroucke. De verklaring van F. VDB dat gemeenschapsscholen alsnog zelf kunnen beslissen over een hoofddoekenverbod gaat lijnrecht in tegen de uitspraak in het arrest van de Raad van State dat stelt dat enkel de Raad van het Gemeenschapsonderwijs bevoegd is om een hoofddoek te verbieden in scholen. De minister verklaart dat hij zich niet boven de wet wil stellen maar doet het met deze verklaring wel degelijk.

Jacky Goris, algemeen directeur van de Brusselse scholengroep, die het initatief nam om het onterechte ontslag te eisen voor de Raad van Beroep is blijkbaar volledig de pedalen kwijt met zijn verklaring dat hij ook nu nog het ontslag van de lerares in kwestie blijft handhaven. Beide heren hebben geen enkele bevoegdheid. De onderwijsminister niet omdat het Gemeenschapsonderwijs autonoom is en Goris niet omdat het arrest Brackeva van de Raad van State stelt dat Goris deel uitmaakt van een ondergeschikt bestuur en dat ondergeschikte besturen geen rechtspersoonlijkheid hebben en in dit geval ook geen enkele bevoegdheid ter zake. Goris die op een onwettelijke wijze het ontslag vroeg blijft dus halsstarrig weigeren om enige correctie aan zijn wanbeleid aan te brengen.

Nadat het Clubje "Leraars onder de duim" na het bijwonen van de zitting van de Raad van Beroep Mevr. Amina Pommee adviseerde om naar de Raad van State te stappen in verband met deze illegale praktijken adviseerden we haar nu om zich in het bijzijn van een deurwaarder terug in dienst te melden bij de heer J. Goris.

Urbain Lavigne afgevaardigd bestuurder van Rago, die destijds zei het ontslag te betreuren, blijkt ook dit keer niet in staat om een volkomen losgeslagen Goris te kunnen of te willen intomen bij zijn verregaande bevoegdheidsoverschrijdingen.

Nog een persoonlijke noot: ik kan niet begrijpen dat de moslimlexecutieve niet reageert hierop. Want het Gemeenschapsonderwijs lapte nog een andere decretale bepaling aan zijn laars. Ze konden deze mevrouw immers niet ontslaan zonder instemming van de bevoegde godsdienstige overheid in dit geval de executieve. Deze werden hierover zelfs niet aangesproken. Ik zie trouwens niet in hoe de Rago dit verbod zal gaan bevestigen want dan moet ook het onderwijsdecreet bij tweederde meerderheid gewijzigd worden.

Met vriendelijke groeten
Guido Joris

Hoofddoek = discriminatie

Van mij mag iedereen op zijn hoofd dragen wat hij wil. Joden mogen hun keppeltje dragen en Christenen hun kruisje.

Maar de hoofddoek is niet zomaar een hoofddeksel en al helemaal geen religieus symbool.
Het is een instrument van onderdrukking, opgelegd door een door mannen gedicteerde cultuur.

Een moslima moet een hoofddoek dragen om de mannen niet in verleiding te brengen. De mannen zelf, daarentegen, mogen rondparaderen in jeans en t-shirt met bloot hoofd.

Wie toelaat dat vrouwen door hun man gedwongen worden om zich op een bepaalde manier te kleden, slaat iedere vrouw die gevochten heeft voor emancipatie in het gezicht.

Ik ben homo, dus eigenlijk heb ik het recht om te eisen dat ook de moslimmannen hun hoofd bedekken. ;-)

Hoofddoek

De hoofdoek is een religieuze praktijk en geen symbool.
Het enige vergelijkbare is het keppeltje van de Joden. Een kruis is geen praktijk die op 1 of andere manier verplicht, of als verplichtend wordt aanzien als de hoofddoek of keppel.

Nu los van verplicht of niet, iedereen heeft het recht om uiting te geven aan zijn religieuze overtuiging, ook in de publieke ruimtes. Zo eenvoudig kan en moet het zijn.
Dat sommigen de hoofdoek misbruiken in een discours of sfeer van onderdrukking is verkeerd. Net zoals zij die hem gebruiken om de moslims allen over 1 kam te scheren.
Ik zie veel vrouwen die enorm onderdrukt zijn en nochtans geen hoofddoek dragen... Die lap stof heeft geen enkele waarde in zulk een debat. Onderdrukking heeft geen symbolen nodig als een lap stof of wat anders om onderdrukkend te zijn. r dient een onderdrukker en een onderdrukte te zijn en enkel die verhouding bepaalt de realiteit. Niet wat 1 van beiden draagt...
Honderduizenden moslima's dragen de hoofddoek uit religieuze overtuiging. Anderen dragen het vanuit culturele tarditie en anderen als protest tegen een onderdrukkend systeem of regime (zoals in het Westen.
Die gezever van de hoofdoek is een uitvinding van moslimmannen om wie dan ook te onderdrukken is onzin. Vroeger werd de hoofdoek enkel gedragen trouwens door de islamitische "elite" van die tijd...en zelfs vandaag heerts de discussie onder moslims of deze wel verplicht is om het haar te bedekken of niet.
Moslims vinden hun weg zelf wel in die materie en hebben niet de vooringenomen mening van het westen of de gemiddelde wetserling nodig om kritisch te staan over hoofddoek of niet.

Stop dus met inhoudelijke gezever over het waarom van de hoofddoek etc... en wees consequent. Neutraliteit is een recht voor ieder individu dus ook de moslima. Zij heeft recht om NEUTRAAL benaderd en behandeld te worden, ongeacht of er een doek op haar hoofd staat of een stuk boter....

DANK U JEAN!!!!!!!!

Ik ben zelf moslim, en ik zal het nie beter kunnen zeggen dan u. Het is de eerste keer dat ik iemand lees die de hoofddoek, of beter de VRIJHEID van het al dan wel dragen of niet, begrijpt!!!

Vrijheid geldt voor iedereen. En ik vind het nie meer normaal da ik 2 keer zoveel moe zoeken voor een job die mij aanvaardt met mijn hoofddoek. Ik heb ook diploma's, ik kan rijden, ik ben perfect tweetalig, ik ben HIER geboren.

En toch ben ik steeds benaderd als 'de onderdrukte allochtoon met lappeke stof gedwongen door haar man'

Op de mensen die zo over mij denken..... F**********

We zijn het BEU!!! Echt!