Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

ACV met 62.000 kandidaten naar de sociale verkiezingen

ACV met 62.000 kandidaten naar de sociale verkiezingen

BRUSSEL -- Tussen 5 en 18 mei kiezen 1,3 miljoen werknemers in meer dan 6000 ondernemingen hun vertegenwoordigers in de ondernemingsraad en het comité voor preventie en bescherming op het werk. Het ACV trekt naar de verkiezingen met de slogan 'Uw job, ons werk' en een verkiezingsprogramma dat focust op werkzekerheid en kwaliteitsvolle jobs. “Maar het is aan de kandidaten zelf die dicht bij de werknemers staan om op basis daarvan hun eigen programma samen te stellen”, zegt nationaal secretaris Marc Leemans van het ACV.

acvhoezeker.jpg

'Hoe zeker bent u van uw job?' Eén van de 12 verkiezingsaffiches

De christelijke vakbond wil met goede kandidaten aanwezig zijn in meer bedrijven. De zoektocht naar die 62.000 kandidaten is nu al volop aan de gang. Het ACV gaat campagne voeren met X affiches waarop de thema's worden afgebeeld. De niet-professionele modellen op de affiches komen uit eigen rangen. De slogan is dezelfde als bij de vorige verkiezingen in 2004. “Uw job, ons werk', is een slogan die goed werk, zeggen onze mensen. Hij drukt perfect uit waar het ACV voor staat”, aldus Marc Leemans. Het ACV trekt iets minder dan anderhalf miljoen euro uit voor de campagne.

De vakbond schat dat dertig procent van de afgevaardigden nieuw zal zijn. Bij iedere sociale verkiezingen is er ook bij de bedrijven een rotatie van 10 à 20 % door bedrijven die verdwijnen en nieuwe bedrijven die er bij komen.