Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Notionele interesten: onbekwaamheid of fiscale staatsgreep?

Notionele interesten: onbekwaamheid of fiscale staatsgreep?

Petitie & info over de "Notionele Interesten". Help ons dit petitie naar alle interessen te diffuseren. Forward naar uw vrienden, familie, collega, sociale organisatie, enz...

Direkt link: Pétition : NOTIONELE INTERESTEN: ONBEKWAAMHEID OF FISCALE STAATSGREEP?

WAT ZIJN DE NOTIONELE INTERESTEN ?

Het gaat om een maatregel van fiscale aftrek op de VB, ook genoemd " fiscale afrek op risico-kapitaal" door de Paarse regering in voege gebracht sinds juni-oktober 2005 ( PS.MR.VLD. SPa ). Het kwam voort uit een voorstel van de steeds in functie zijnde Minister van financiën Didier Reynders. Oorspronkelijk was de bedoeling dat de notionele interesten de plaats zouden innemen van het dispositief van de Coördinatie centra ( fiscale maatregelen ten voordele van de multinationalen met zetel in België .) Europa dreigde met annulatie van die Centra. Het doel was meer gelijklheid te brengen op fiscaal gebied tussen de ondernemingen per kapitaal gefinanceerd en die per lening ondersteund.

Praktisch richtte zich deze maatregel evengoed naar kleine als naar grote ondernemingen met zetel in België aan de VB onderworpen. Die konden dan een fictief percentage ( vandaag 4.307 of 4607% ) van hun kapitaal aftrekken van hun taxatie op de winsten die ze normaal hadden moeten betalen. Voeg daarbij dat deze fiscale deductie niet vast bleef. Vermeerdert de onderneming het kapitaal...de deductie groeit ook. Wat betreft dat " fictief"notioneeel bedrag, het wordt elk jaar geïndexeerd naargelang de koers van de obligaties van de Belgische Schuld.. Die gaan de hoogte in, dus nu reeds tweeindexaties. En dus ook dezelfde fiscale deductie waarop alle ondernemingen recht hebben.

WAAROM WORDEN DE NOTIONELE INTERESTEN EEN HEEL GROOT PROBLEEM ?

Eerst, en vooral, omdat de BUDGETAIRE KOST ( verlies van inkomsten voor de Federale Staat) letterlijk uit zijn voegen barst. Ten opzichte van de berekende vooruitzichten, een EEN UITGLIJDER VAN 200% TOT 500% MEER dan de normale kosten. Volgens minister Reynders' berekeningen ging deze minieme fiscale maatregel maar 500 MILJOEN euro per jaar kosten. En de operatie zou, heel zeker en vast " neutraal" zijn. Andere deducties van de VB zouden verdwijnen en dus zou het budget er GEEN CENT BIJ VERLIEZEN...

De werkelijkheid 2007/2008 verschilt totaal van deze beloften van de minister. We ontdekken dat die notionele interesten MILJARDEN EUROS KOSTEN aan het budget. Het valt wel moeilijk on de precieze cijfers te verkrijgen ( de minister weigert systematisch di op tafel te leggen). Toch kan berekend worden dat die oplopen VAN 1 TOT 2.,4 MILJARD EURO PER JAAR! Dit laatste getal werd door de minister zelf uitgesproken ( interview in l'Echo van 2-11-2007 ). Het BUDGETAIRE MISLOPEN door de waanzinnige kost van de notionele interesten veroorzaakt wordt van jaar tot jaar groter. En dit, automatisch! Waarom ? Omdat de minister van financiën niets beters heeft gevonden dan de fiscale voordelen te INDEXEREN naargelang de rentevoeten van de markt stijgen. Een indexering zonder de minste objectieve reden .Een verhoging die om het even welke financier al in 2005 kon voorzien. De automatische indexering van Minister Reynders kost ELJ JAAR 300 MILJION EURO MEER aan het budget.

Alles duidt er ook op dat die notionele interesten het voorwerp zijn van TALRIJKE MANIPULATIES en FINANCIELE MONTAGES met als doel dit fiscaal voordeel maximaal te doen renderen. En dit in volle legaliteit daar totaal goedgekeurd door de Minister. Via de " fiscale ruling ". Voorbeeld:verleden jaar waren er tien maal meer kapitaalverhogingen dan in alle voorgaande jaren. Wat een toeval...

Dit mechanisme valt heel duur uit. Meer nog: de maatschappijen met grote intensiteit van kapitaal ( banken, verzekeringen, holdings, enz...) genieten bijzonder veel van de toestan. Naar estimatie heeft de FINANCIEL SECTOR heeft ZIJN TAXAXIE KUNNEN VERMINDEREN van ongeveer 500 MILJOEN. Zij de totaliteit van de voorziene kosten. Kent die sector dus zo moeilijke tijden? De Belgische banksector noteert voor 2007 winsten die van 4,6 miljard euros stijgen naar 8 miljard. Bij de holdings, een stijging van 15,5 naar 22,5 miljard. Omgekeerd, de kmo,s en ZKO,s verkrijgen bijna niets, hoewel zij de grootste hoeveelheid werkgelegenheid aanbrengen.

De notionele interesten VEREGEREN nog de ONRECHVAARDIGE en disproportionel FISCALE BEHANDELING wat betreft de inkomsten van het werk, de sociale allocaties en alle andere. De fiscale hervorming ten spijt, de meeste lage en middelmatige inkomsten worden steeds met 30 of 40% belast, zelfs meer. En dit zonder rekening te houden met andere taksen ( BTW. lokale belastingen enz. Omgekeerd, Minister Reynders is erin geslaagd in 8 jaar tijd de reële rentevoet van de VB te VERLAGEN VAN 40 NAAR 25 %. De enige belasting die ZO INTENSIEF werd verlaagd in België. Hij maakt zelf duidelijk dat hij 20% in het zicht heeft.

Er kan ook genoteerd worden dat de Minister Reynders sinds geruime tijd de notionele interesten niet meer voorstelt als een eenvoudige fiscalr maatregel. Nu gaat het wel om een tweede fiscale hervorming. Zijn meesterwerk. Moet ook worden opgemerkt dat die hervorming zijn eigen PERSOONLIJK INITIATIEF is buiten elke parlementaire zitting of beslissing, ook die van de regering waar hij deel van uitmaakt. Moeten wij we spreken van een "FISCALE STAATSGREEP" ?

Hier was nochtans geen sprake van een dringende nood. Een recent rapport van de Nationale bank toont aan dat " het netto uitbatingsresultaat van alle Belgische ondernemingen quasi verdubbeld is in 4 jaar tijd ( 44.7 miljard euro, de financiële ondernemingen daar buiten gelaten). Een prioriteit? Dit als aanvulling van een behandeling reeds meer dan gunstig voor alle financiële inkomste ( roerend, onroeren, opbrengst van aandelen.

HOE ZIJN WIJ BETROKKEN IN DEZE NOTIONELE INTERESTEN?

U hebt het al begrepen. Telkens als Minister Reynders met zijn ingewikkelde en discrete maatregelen ( zijn specialiteit) erin slaagt de BELASTINGEN VAN ZIJN " KLIENTEN" te VERLAGEN betekent het dat onze BELASTINGEN VAN WERKNEMERS HOOG ZULLEN BLIJVEN of zelfs VERMEERDEREN. De Staat vermindert zijn uitgaven niet en... het geld moet dan wel van elders komen.

Bijzonder duidelijk is het voorbeeld van het federaal budget 2007-2008. Deze, eens te meer onjuiste voorgaande verklaring van de minister ten spijt, vertonen EEN TE KORT VAN 3 TOT 3,5 MILJARD EURO. Te kort dat voor een GROOT DEEL te wijten is aan het MISLOPEN VAN DE NOTIONELE INTERESTEN.

Kortom, in de komende jaren is het de BEVOLKING die voor de gebroken potten ZAL MOETEN BETALEN, beter niet meer in staat zal zijn om te betalen....omdat de Minister Reynders ZIJN BUDGET niet kan of niet wil KORREKT BEHEREN!

Dit betekent dus ook dat de HULPMAATREGELEN van Verhofstadt III beloofde wat de koopkracht betreft en door de bevolking dringend gevraagd wordt gezien de veelvuldige dagelijkse moeilijkheden NIET KUNNEN TOEGEPAST WORDEN. Annulatie! En dit omdat de minister het Staatsbudget LANGS DEUREN EN VENSTERS heeft laten WEGWAAIEN. De hulpende hand is er alleen maar voor de mensen die er absoluut GEEN NOOD aan hebben

WAT VRAGEN DE ONDERTEKENAARS VAN DEZE PETITIE?

WIJ VRAGEN:

- Dat de Minister zo vlug mogelijk, tijdens een publieke parlementaire zitting, de PRECIEZE en CONTROLEERBAAR CIJFERS zou prijsgeven van de actuele en toekomstige BUDGETAIRE KOST van de notionele interesten.

- Dat de Minister, steeds voor het Parlement, UITLEG zou geven over ZIJN BEHEER van het probleem. Heel bijzonder wat betreft de redenen van het MISLOPEN van zijn VOORZIENE BEGROTING. Ook over zijn TEKORT aan actieve TUSSENKOMST wat betreft de enorme kosten van dat mislopen. Ook over de wettelijke en reglementaire rechtvaardiging die hem zou hebben TOEGESTAAN; op eigen initiatief een eenvoudige fiscale maatregel met beperkt doel en budget te veranderen in een algemene fiscale hervorming ter enige bate van de ondernemingen.

- Dat de minister het Parlement op de hoogte brengt van een precies en bindend KALENDER van de voorziene maatregelen om snel een EINDE TE MAKEN aan het budgetaire mislopen van het systeem van de notionele interesten. Alsook aan de maatregelen die hij voorziet om het initiaal doel te eerbiedigen d.i. een NEUTRALE OPERATIE wat het staatsbudget betreft. En een integrale compensatie van de kosten in het departement VB. Zelfs als daarvoor gedeeltelijk of totaal de wet in kwestie moet herzien worden.

- Dat, als spoedmaatregel gezien de dramatische situatie van het budget en de hieropvolgende onmogelijkheid de NODE VAN DE BEVOLKING te beantwoorden, de laatste vermeerdering van de notionele interesten ( december 2007) GESCHORST ZOU WORDEN. En dit tot de correctiemaatregelen worden genomen.

- Dat, in geval de Minister van Financiën zou WEIGEREN of maar gedeeltelijk de nodige uitleg te geven er een COMMISSIE VAN PARLEMENTAIR OONDERZOEK zou ingesteld worden met als doel en alle beschikbare onderzoeksmiddelen na te gaan hoe de minister zijn departement heeft beheerd en vooral het systeem van notionele interest.

Eindelijk, de ondertekenden laten de Minister van Finaciën weten dat ze hem PERSOONLIJK verantwoordelijk stellen voor elk financieel NADEEL VOORKOMEND van het notioneel interest probleem. Bijgevolg nemen ze het recht persoonlijk REPARATIE te eisen voor elk financieel nadeel zo vlug als het vastgesteld wordt. Heel speciaal indien er geen correctieve maatregelen snel worden genomen en door de Minister van Financiën.

WENST U DIT PETITIE ONDERTEKENEN? DAN, GA NAAR: Pétition : NOTIONELE INTERESTEN: ONBEKWAAMHEID OF FISCALE STAATSGREEP?