Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] BTB: "Nachtvluchten : herhaalt de geschiedenis zich?"

[Opinie] BTB: "Nachtvluchten : herhaalt de geschiedenis zich?"

De personeelsleden van DHL zullen deze morgen ongetwijfeld wakker geworden zijn met een kater. Ze moesten immers in de krant het voorstel van Dhr. Leterme lezen in verband met de nachtvluchten op Zaventem : vliegverbod tussen middernacht en vier uur ’s nachts. Een voorstel dat volgens Dhr. Leterme doorgepraat is met de belangrijkste stakeholders op de luchthaven.

Cynisme !
Net nu de Europese hub van DHL volgende maand verhuist naar Leipzig, net nu de werknemers van DHL een sociaal plan moesten slikken, net nu we 450 jobs bij de arbeiders zagen verloren gaan, … kondigt dhr. Leterme een tweede fase van dit “rampenplan” aan ?

Net nu door de gezamenlijke inspanning van directie en vakbonden bij DHL de lokale hub gevrijwaard is, en meer zelfs, opnieuw groeit, zodat er iets minder ontslagen gevallen zijn dan eerst gepland ! Voor de BTB is dit geen daad van behoorlijk bestuur, maar een daad van cynisme tegenover de werknemers in en om de luchthaven !

Overleg ?
Dat men verklaart dat er overleg gepleegd is met de belangrijkste stakeholders op de luchthaven is wel de klap op de vuurpijl. Als vakbond zijn we absoluut niet gehoord ter zake, en ook dat getuigt van cynisme. De belangen van bepaalde actiecomités van buurtbewoners gaan hier blijkbaar voor op de belangen van zij die moeten leven van hun werk op de luchthaven.

Als vakbond kunnen we ons trouwens niet akkoord verklaren met eender welke oplossing waarbij het personeel van de luchthaven opnieuw het gelag moet betalen. De DHL-directie liet in de pers al weten dat er inderdaad opnieuw problemen komen indien dit plan wordt doorgevoerd. Als BTB zullen we in elk geval de belangen van de werknemers verdedigen.

Herfederaliseer de geluidsnormen !
Dat er ooit zoveel problemen en discussies ontstaan zijn in dit dossier heeft te maken met de structuur van de Belgische staat. De bevoegdheden over de geluidsnormen, die verspreid zitten over diverse regio’s en bevoegdheidsniveaus, brachten ons eerder in de problemen in dit dossier. BTB heeft eerder reeds gepleit voor het her federaliseren van de geluidsnormen, om op die manier tot efficiënt beleid te kunnen komen, waar milieunormen, buurtbelangen en tewerkstelling verzoend kunnen worden. Blijkbaar past dit niet in het opsplitsscenario van het CD&V-NVA kartel van dhr. Leterme.

BTB-ABVV kijkt uit naar de reactie van de andere vakbonden op de luchthaven.

Frank Moreels is federaal fecretaris BTB Wegvervoer & Logistiek

nachtvlucht of nachtmerrie

Heb ook gehoord dat Leterme oproept tot dezelfde normen in alle gewesten.

Zo kennen we het politiek profitariaat, eerst alles ondoordacht beginnen splitsen onder het mom van een eigen en beter bestuur en dan moeten vaststellen dat dezelfde voorschriften voor iedereen uiteindelijk toch beter was.

Herfederaliseren, de voor de hand liggende oplossing zal echter niet aan de orde zijn, dat zou immers het afschaffen betekenen van heel wat ^politieke en goed betaalde postjes. En dat hebben onze exelenties niet over voor goed bestuur.