Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Organisatie zonder boodschap

[Opinie] Organisatie zonder boodschap

De organisatie Boodschap Zonder Naam geeft volgende week geld weg aan mensen die goeiendag zeggen. € 25 voor 500 mensen en een hoofdprijs van maar liefst € 25 000 om mensen aan te zetten tot meer vriendelijkheid. Is dit wel zo'n goeie boodschap?

sportauto.png

De protagonist van het bijhorende tv-spotje koopt met de hoofdprijs een rode sportwagen. Wordt de nadruk zo niet al te zeer op het winnen gelegd?

Reacties

Op de site van www.weekvandegoeiedag.be kan je gelukkig ook nog je mening kwijt. Voor- of tegenstander van deze actie?

Anne schrijft: "Ik vind dat het heel erg geworden is dat men geld moet geven om eens een goeiedag te hebben. Waar zijn de mensen mee bezig? Nochtans kost een goeidag, een glimlach, enz... geen moeite of geld. Integendeel het maakt de dag goed, het verwarmt je van binnen uit. Dus aan iedereen GOEIEDAG !!"

Geert zegt daarop: "Of daar nu geld aan vast hangt of niet... de kans dat je een prijs wint is natuurlijk vrij klein :) dus je gaat het niet doen voor het geld, mijn inziens."

Hannah zou een prijs van zo'n actie functioneler maken: "De geldprijs die hieraan verbonden is vind ik echt wel overbodig. Waarom niet iets kleins?? Een pin bvb met iemand die goeidag zegt... en dan merken dat het zich uitbreidt zoal een steen die men in het water gooit!"

Alex treedt haar bij: "Valt er echt geen leukere prijs te bedenken die meer aansluit bij de idee van een vriendelijke goeiedag? ik zeg maar iets, bv. een heel jaar wekelijks gratis bloemen in huis, een vriendelijke kus van …, al je komende nieuwjaarskaartjes terugbetaald, een vrolijk lachend zonnetje om op je jas te spelden, … "

Joel is een normale, gelukkige mens: "Met 25€ ben ik al blij. Ik vind dat ze die 25.000 € beter aan de arme mensen geven!"

Hilde schrijft: "Schitterend initiatief, ook zonder de prijzenpot zou dit moeten lukken!"

Iemand uit Gambia schrijft: "Hallo lieve mensen,ik zelf ben van Afrika het land van de lachende kust (Gambia). Persoonlijk zeg ik bravo met dit initiatief want toen ik voor 't eerst naar hier kwam was ik nogal geschrokken door de starre houding van velen. Zelf ben ik nog niet lang terug van vakantie in Gambia en daar was ik 's avonds mijn stem kwijt van altijd goeiendag te zeggen. De mensen hebben daar niet veel, maar geven veel om elkaar en hier hebben de mensen veel maar geven te weinig om elkaar."

Mensen doen nadenken

Je kan de reacties zo samenvatten: de meesten vinden het een goed initiatief en de geldprijs die eraan verbonden is, vinden ze niet het belangrijkste. Misschien hadden de organisatoren iets creatiever kunnen zijn om een leuke prijs te bedenken.

Als het de bedoeling is om mensen doen na te denken, dan is de actie gelukt. Goeiedag zeggen aan elkaar, maakt het leven aangenamer. Persoonlijk ben is niet erg enthousiast over de manier waarop ze de campagne hebben aangepakt. Vooral de rode sprotauto in het tv-spotje stoort me. Het bezit van zo'n auto maakt je niet tot een slecht mens. Maar je moet al een wagen met open dak hebben om goeiedag te kunnen zeggen. We zouden toch dringend eens moeten nadenken of er geen betere dingen zijn die je met 25 000 euro kan doen. Dat vind ik jammer aan deze campagne. Het uitgangspunt is goed, maar de uitwerking mist creativiteit.

Het lijkt voor mij teveel op reclame voor de lotto, waarbij je mensen conditioneert om gelukkig te zijn met een geldprijs. Dat botst met de idee dat een goeiendag gratis is. Waar zijn de campagnes van "ik zie je graag" en de "gratis knuffels" als je ze nodig hebt?