Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

Industrie en huishoudens slachtoffer van klimaatlobby autosector

Industrie en huishoudens slachtoffer van klimaatlobby autosector

België verzwakt positie in Europese raad over CO2-normen auto’s

Ondanks grote ambities inzake klimaatverandering in de verschillende regeerakkoorden, lijkt ons land op het Europees toneel in plaats van een voortrekker een kneusje achteraan de klas te worden. In een regelgeving inzake CO2-uitstoot van auto's, waar ons land alles te winnen heeft, heeft Minister Crevits gisteren op de EU-milieuraad de Belgische positie over langetermijn reducties afgezwakt in plaats van aangescherpt.

"Als de autosector haar uitstoot van CO2 niet vermindert, betekent dat onvermijdelijk dat die last op de schouders van de andere sectoren terecht komt. En dus dat de industrie en de huishoudens meer inspanningen zullen moeten leveren," zegt Bram Claeys, adviseur energie van Bond Beter Leefmilieu.

Op de EU-Milieuraad gisteren in Luxemburg spraken heel wat lidstaten zich opnieuw uit over het voorstel van de Europese Commissie om de CO2-uitstoot van nieuwe auto's in te perken. De Commissie kijkt in haar voorstel niet verder dan 2012, en een doelstelling voor de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto's in 2020 is dan ook een belangrijk discussiepunt. In andere klimaatregelgeving worden trouwens ook ambities voor 2020 vastgelegd.

Hoewel onze regering tot hiertoe in principe het vastleggen van een ambitieuze 2020-doelstelling steunde, veranderde ons land gisteren onverwachts van koers. Samen met vier andere landen sprak het zich uit tegen het nu al vastleggen van een 2020-doelstelling, “omdat we eerst een impact-studie nodig hebben”.

“Wanneer er gewacht moet worden op een impact-studie en een doelstelling voor 2020 pas wordt vastgelegd bij een herziening van de regelgeving in pakweg 2014, zullen de constructeurs op dat moment opnieuw dezelfde argumenten gebruiken die zij vandaag gebruiken: dat zij meer tijd nodig hebben om deze reducties te realiseren. Resultaat: de EU zal zijn klimaatdoelstellingen voor 2020 compleet mislopen. Dit is een bewuste vertragingsstrategie van de autoconstructeurs, waar België nu mee in stapt", zegt Bram Claeys van Bond Beter Leefmilieu.

Acht andere landen in de Milieuraad vinden wel dat we nu al een precieze doelstelling voor 2020 moet vastleggen. Want hoe ambitieuzer de langetermijn-doelstelling nu wordt vastgelegd, hoe groter het CO2 reductiepotentieel dat in 2020 kan gerealiseerd worden. En enkel met een langetermijn-doelstelling biedt Europa aan de auto-industrie ook een duidelijk kader voor investeringen en innovatie in de toekomst.

“Ons land is duidelijk het noorden kwijt, want met een goede EU-regelgeving inzake de CO2-uitstoot van auto's kunnen in België grote CO2-reducties in de transportsector gerealiseerd worden. Deze regelgeving zal constructeurs ook eindelijk opleggen om auto's veel zuiniger te bouwen. Met de huidige brandstofprijzen is het huidige gebrek aan ambitie van onze regering in dit dossier dan ook onbegrijpelijk”, reageert Joeri Thijs van Greenpeace.