Indymedia.be is niet meer.

De ploeg van Indymedia.be is verhuisd naar DeWereldMorgen.be waar we samen met anderen aan een nieuwswebsite werken. De komende weken en maanden bouwen we Indymedia.be om tot een archief van 10 jaar werk van honderden vrijwilligers.

[Opinie] Symptoombestrijding aankondigen om de Lange Wapper te redden

[Opinie] Symptoombestrijding aankondigen om de Lange Wapper te redden

Antwerpen -- Bij de opening van het park Middenvijver op de Antwerpse Linkeroever kondigde minister Kathleen Van Brempt gisteren aan dat ze naar aanleiding van het groeiende protest tegen de BAM-Oosterweelverbinding – met Lange Wapper – de opdracht heeft gegeven aan de BAM om de milieuvragen die er rijzen goed te bestuderen. Waar nodig moet de BAM extra maatregelen nemen om de milieu-impact, zoals fijn stof en geluidshinder, te verminderen. Dit in die mate dat de BAM-Oosterweelverbinding voor alle woonwijken van Antwerpen minstens fijnstofneutraal is.

Het is goed dat de Vlaamse regering zich eindelijk zorgen maakt over de negatieve milieu-impact van haar bouwproject en terzake initiatief neemt. Helaas wordt de lat daarbij op de allerlaagste stand gelegd, namelijk op de bodem.

1. De uitstoot van fijn stof mag niet stijgen in vergelijking met de huidige situatie, kondigt de minister aan. Er wordt dus 2 miljard euro geïnvesteerd in het bouwen van een bypass rond Antwerpen en het resultaat moet slechts een stand-still in de kwaliteit van de lucht worden. Waarom dan nog investeren?

In die geest werd overigens ook het milieueffectenrapport opgemaakt. Streefcijfer: status quo van de luchtkwaliteit voor agglomeratie als geheel. Het is toch iets om … bij stil te staan.

2. Met ‘extra maatregelen’ uitgedokterd drie maanden voor de bouwaanvraag zal worden ingediend komen we er niet. Zo is geen enkele van de ingrepen gesuggereerd door de minister een structurele ingreep, alle zijn ze symptoombestrijding:

- stofabsorberende schermen: vangen een fractie op van het fijn stof, maar deze winst wordt volledig opgegeten door de toename van vrachtverkeer aan specifieke stadsdelen (zie onder).

- vrachtwagens zonder roetfilter laten omrijden via de Liefkenshoektunnel. Dit voorstel moet zo vlug mogelijk gedelete worden met de toets ‘ministeriële bloopers’. Een minister van Mobiliteit die voorstelt om de uitstoot van fijn stof te bestrijden door vrachtwagens kilometers door de agglomeratie te laten omrijden!

- snelheidsregimes verlagen in getroffen woonwijken. Is wél een goed voorstel, maar wie het dossier kent weet dat alle vrachtverkeer – bij sluiten van de Kennedytunnel – door de woonwijken van Merksem, Deurne en Linkeroever omgeleid zal worden richting Oosterweeltunnel. Precies daarom is vooral in die stadsdelen recentelijk protest gerezen, en niet bijvoorbeeld in Berchem of in Hoboken. Ook snelheidsregimes zijn daarom een pleister op een houten been.

Een blik op de verkeersprognoses voor 2015 in de drie getroffen stadsdelen spreekt boekdelen. Op het spitsuur zal het vrachtverkeer er met 8% (Merksem), 29% (Deurne), 52% (Linkeroever) en uiteraard 100% op het Eilandje toenemen in vergelijking met de resultaten voor een Oosterweelverbinding zoals uitgetekend op het alternatieve tracé door stRaten-generaal. Logisch, want dat alternatieve tracé blijft ver weg van alle woonwijken, aangezien het door de haven loopt. (Zie hiervoor ook enkelbe slides in bijlage.

Op haar toespraak zei de minister: ‘Het zou naïef zijn te denken dat door de Oosterweelverbinding op te geven het fijn stofprobleem in de stad verdwijnt.’ Dit is een misleidende en wat ons betreft niet terzake doende uitspraak, want stRaten-generaal is niet tegen een Oosterweelverbinding, wel tegen de BAM-Oosterweelverbinding van de minister.

De essentie van het verhaal is dat deze BAM-Oosterweelverbinding niet deugt. Niet op het vlak van fijn stof, niet op het vlak van efficiënte mobiliteit, stadsontwikkeling, verkeersveiligheid, enzovoort. Hierover kán niemand positief of enthousiast communiceren, behalve nog een handvol ministers en de BAM zelf.

Een vraag in dat verband aan de pers: waar blijft het eerste interview met een onafhankelijke deskundige stem uit de mobiliteits- of milieusector die zich lovend uitspreekt over de kwaliteiten van deze BAM-Oosterweelverbinding? We wachten erop.

Vorige week nog riep minister Van Brempt de BAM op om nu ‘positiever’ te gaan communiceren over de Oosterweelverbinding. De aankondigingspolitiek over te nemen fijnstofmaatregelen moet hieronder geplaatst worden. Het is communicatie zonder reëel perspectief. Tijd wordt ermee gekocht om het protest tegen de Lange Wapper weg te communiceren.

"Het Masterplan Antwerpen is er gekomen om een betere mobiliteit te koppelen aan een grotere verkeersveiligheid en een betere leefbaarheid", stelde minister Van Brempt zondag nog bij de opening van het Park Linkeroever.

Het Masterplan misschien wel, maar zeer zeker niet deze Oosterweelverbinding met Lange Wapper gaande door woonwijken. De BAM-Oosterweelverbinding scoort slechter dan het alternatief tracé op de drie vlakken. Dat hebben we in het verleden al omstandig aangetoond. Een alternatief tracé leidt tot minder omrijgedrag voor vracht- en autoverkeer, veiliger weefbewegingen op de autostrade zelf, geen gevaarlijke linker op- en afritten EN minder lokale uitstoot van fijn stof in woongebieden.

Het alternatieve tracé biedt wél structurele oplossingen. Daarover kan dus positief gecommuniceerd worden, ook door onafhankelijke stemmen intussen.

Manu Claeys
Peter Verhaeghe
stRaten-generaal
www.oosterweelverbinding.info